Giv mig styrka.. Mina trevande första steg..

Användarvisningsbild
Beakon
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Giv mig styrka.. Mina trevande första steg..

Inlägg av Beakon »

Har hållt på och lekt en del med en XUbuntu Wubi installation (dual boot med XP) och tycker aldrig jag riktigt får den "på fötterna" så att säga.

Började med en vanlig Ubuntu dist men tyckte den gick på tok för segt och långsamt så det byttes till XUbuntu istället.
Det funkar ganska hyfsat just nu, inte riktigt så snabbt och stabilt som jag skulle vilja ha det, tyvärr inte tillräckligt för att få mig att slänga ut Win som huvud OS vilket jag verkligen vill som gammal Amiga användare.

Jag är nu inne på min tredje eller fjärde ominstallation för att få det att fungera som jag vill ha det och är på väg mot nästa men känner nästan att jag börjar tröttna.

Samtliga installationer har jag fått igång och använt en tid men sedan skrotat pga olika problem (Problem vid Ubuntu->XUbuntu switch, X-Strul, NTFS problem/Stabilitetsproblem).

Några ominstallationer köper jag som ren lärdom om hur systemet fungerar, det är så man lär sig.
Tycker jag att jag har lite koll på hur jag ska sätta upp systemet utan att röja runt för mycket i det och ställa till oreda,
ändå så blir det inte riktigt stabilt, bra eller värst snabbt.

Den installationen jag kör på nu är (tycker jag) ganska normal när det gäller installation av program och användning för ettt OS.

Xubuntu, Amarok (+ plugins), VLC, ktorrent (+ plugin), uppdateringar till nämnda program, delade Thunderbird/Mozilla inställningar/databaser med win via ntfs partition, media stöd (dvd,wma osv)  samt några saker till, mount program för taskbar, skrivbordssök med indexering/2 st dock-program som installerats och tagits bort,ntfs och säkert något mer som jag glömt.

Det är det i min värld absolut nödvändigaste, sen skulle jag också vilja ha in pdf stöd, Open Office, mer program för media hantering (Audacity, rip/bränn, ev Mediacenter programvara) Citrix klient bla.

Förutom knappt godkänd "användnings" hastighet (långsammare än XP men brukbart), undermålig hastighet vid läs/skrivning (tillskrivs med största sannolikhet ntfs enligt http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,14902.20.html . över 40-50min för uppackning av en 4.3gb rar fil är inte ok) så har nu systemet börjat låsa sig i tid och otid.

Misstänkte sök och indexeringsprogrammet så jag tog bort det och misstänkte sedan ktorrent och dödade det men problemet kvarstår.

Känns som om att OS:et är på tok för känsligt och väldigt lätt blir instabilt  och har hastighets problem.

Är i valet och kvalet om jag ska ominstallera en gång till eller om jag helt enkelt ska överge det hela och återvända till Win på heltid, jag vill få det att funka för jag trivs i miljön med möjligheterna men inte med ständiga nyominstallationer och ovan nämnda problem.

Jag vill ha kvar Win vid sidan om för vissa saker som jag är tveksamt till att köra via t.ex. Wine (inte installerat denna gång) pga hastigheten och vill ha möjligheten att dela media mellan Win och Linux (ntfs läsning/skrivning i Linux eller något tvärt om alternativ i win ?) och dom program jag nu har installerade.

Är det orimligt eller har jag andra problem ? Är burken för slö för för Linux med GUI och dom kraven jag har ?
Löser sig det mesta (känns inte troligt i min värld) om jag slänger ut ntfs kravet ?
Är det vettigare att ha en "lös" ntfs partition som jag bara använder monterar och använder vid  ren flytt av filer mellan os:en och sen arbetar med på resp egna filsystem ?

Är absolut ingen monsterburk, tvärt om, billig skabbsak men med Win som os så räcker den. 

Burk: AMD Sempron 2600 1.6GH 64Bit
1 GB Ram
MSI K8MM moderkort
Maxtor 200 GB IDE disc + 1 okänd 100GB
Nec 3550 CD/DVD+-RW
Inno Geforce 6200 128MB

Installerat Feisty 7.04 i386 samtliga gånger.

Edit: Missade version av Ubuntu
Senast redigerad av 1 Beakon, redigerad totalt 8 gånger.
Bild
Linux - Bringing back the joy of computing
Okänd

SV: Giv mig styrka.. Mina trevande första steg..

Inlägg av Okänd »

Jag kan bara berätta hur jag gjorde..
Kör du 64bits Feisty versionen? Den ställde till med problem hos mig....

HD:n med 200Gb delade jag i två partitioner med hjälp av WinXp installationsskiva.
Sen installerade jag Win på den ena först.
Efteråt körde jag Feistys 32bitars Live CD och installerade den på ledigt plats dvs andra
hälften av HD:n.
Dualboot funkade perfekt ( och det gjorde den inte med 64bits Feisty.)
Sen installerade jag allt tillbehör som jag villa ha.

Och nu har jag en 1,6GHz dator med 512Mb i minne och den funkar perfekt med
windows samt Ubuntu som huvudsystem.
Att komma åt windows-partitionen använde jag mig av Gparted som finns i Synaptic.

LJ
Användarvisningsbild
Beakon

Inlägg av Beakon »

Har aldrig ens försökt med 64 bitars versionen utan alltid kört i386, läst runt en del och alla är samstämmiga om att det egentligen är onödigt med 64bitar.

Kan det vara Wubi installationen som ställer till det ? Ska inte enligt dom själva orsaka någon skillnad och tala om..
Bild
Okänd

Inlägg av Okänd »

Bejron skrev: Har aldrig ens försökt med 64 bitars versionen utan alltid kört i386, läst runt en del och alla är samstämmiga om att det egentligen är onödigt med 64bitar.

Kan det vara Wubi installationen som ställer till det ? Ska inte enligt dom själva orsaka någon skillnad och tala om..

Absolut. Jag misstänker att wubi är boven.
LJ
Användarvisningsbild
Beakon

Inlägg av Beakon »

Men hur är det med stabiliteten ? (Toksvårt att svara på jag vet) Dom problemen kan väl inte ligga i Wubi ?
Är risken stor att man får ett ostabilt system även med få "stora" programvaror installerade från vanliga källor/repository ?
Bild
Okänd

Inlägg av Okänd »

Jag tror faktiskt att problemet ligger i wubi eftersom det krävs windows i bakgrunden.
Om du kör en rent dualboot installation vågar jag påstår att Ubuntus Feisty är snabbare
än windows, trots alla krävande tillägg.

LJ
Användarvisningsbild
Eric Tranehag, inAbsurdum
Kontakt:

Inlägg av Eric Tranehag, inAbsurdum »

Jag kör själv Ubuntu (Gnome) på en av mina burkar med samma moderkort som du, en XP2000+-processor, 1GB RAM och ett Nvidia FX5500-kort, och har Beryl igång flytande, så hårdvaran borde inte vara några problem... Wubi-installationen är med största säkerhet boven i dramat. NTFS-läs/skriv borde inte heller vara något problem hastighetsmässigt, då hanteringen är seamless iom NTFS-3G.

Jag skulle nog rekommendera att du installerar om "från scratch" med en LiveCD, så borde systemet flyta som det ska... Du kan ju dessutom installera "alla smaker" (Gnome, KDE, XFCE, Openbox, Fluxbox...) och testa runt utan att vara bunden till en specifik miljö...
Användarvisningsbild
Beakon

Inlägg av Beakon »

Då är det med största sannolikhet Wubi som är boven i allting.
Beryl är något jag tittat på men slängde ut ganska omgående eftersom allting blev ohållbart med det installerat.

Kör du det flytande med mer eller mindre samma konfiguration så bör det vara flaskhalsen.

Ned med live DVD:n med andra ord..
Bild
Användarvisningsbild
Beakon

Inlägg av Beakon »

Sen var det löst. Problemet låg i Wubi för nu flyter det på utan problem och filuppackning går bra.

En sak som kan vara värd att nämna, montera för i helsike inte en ntfs volym från live CD:n och kör därefter partitioneraren utan att ha avmonterat den innan, alt ha järnkoll på vad du gör.

Han slaktade min Win partition totalt så nu är jag 100% Ubuntu.. Kanske lika bra men en mindre trevlig överraskning minst sagt..
Bild
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Bejron skrev: Sen var det löst. Problemet låg i Wubi för nu flyter det på utan problem och filuppackning går bra.

En sak som kan vara värd att nämna, montera för i helsike inte en ntfs volym från live CD:n och kör därefter partitioneraren utan att ha avmonterat den innan, alt ha järnkoll på vad du gör.

Han slaktade min Win partition totalt så nu är jag 100% Ubuntu.. Kanske lika bra men en mindre trevlig överraskning minst sagt..
Men du måste väl ha fått en varning!?
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
Beakon

Inlägg av Beakon »

Emil.s skrev:
Bejron skrev: Sen var det löst. Problemet låg i Wubi för nu flyter det på utan problem och filuppackning går bra.

Men du måste väl ha fått en varning!?
Jo, en liten varning. Jag som i ärlighetens namn var lite nochalant och övermodig. "Han har inte skrivit till disken och därför har inte partioneringen börjat",
istället skrev han väl om tabellen/index (kommer inte ihåg vad det heter riktigt) så ingen extremt stor skada var skedd. Hade säkert kunnat rädda det hela
om jag verkligen velat men det var/är i ärlighetens man det bästa misstag jag gjort.

100% Linux nu och älskar det.. =) Har inte haft så här kul med datorn sedan på gamla Amiga tiden, gav mig förresten en avtar/signatur ide:

"Linux - Bringing back the joy of computing"
Bild
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"