tar det från början..
när jag startade datorn så hade jag ingen åtkomst till routern, det visade sig att mitt interna nätverkskort har lagt av (troligtvis pga åskovädret förra veckan) och mina nätverksinställningar var borta, dvs ipnumret, gateway, dns servrar, värd och domän-namn.
så jag satte in ett pci nätverkskort och ändrade mina inställningar så nu hade jag nätverksaccess igen,
MEN om jag försöker mounta en utdelad mapp som ligger på en windows dator så får jag detta meddelande:
"Can't get /etc/mtab~ lock filesmbmnt failed: 1"
och efter det så blockeras min mount-point katalog så jag kan inte gå in i den, ta bort den eller göra nånting med den.
att bläddra sig in i nätverket för att komma åt filerna går dock bra..
jag kan heller inte komma åt min minneskort i telefonen, får detta felmeddelande;
"kan inte montera volymen PHONE CARD"
"Cannot create link /etc/mtab~, perhaps there is a stale lock file?"
vafn har hänt?
kan tillägga också att jag inte gjort några ändringar eller uppdatering som orsakat detta..
skumt nätverks/mount problem
- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
SV: skumt nätverks/mount problem
Verkligen skumt! Googlar man ser man att andra också har fått upp dina felmeddelanden. Men ingenstans kan jag se att man har lyckats lösa problemet.
/etc/mtab är den fil som systemet använder för att hålla reda på vilka filsystem som faktiskt är monterade. Så frågan är hur ett åskväder skulle ha kunnat påverka hur du kommer åt den filen. Det verkar ju ändå som om nätverket fungerar.
Vilka rättigheter har /etc/mtab? Min ser ut så här.
/etc/mtab är den fil som systemet använder för att hålla reda på vilka filsystem som faktiskt är monterade. Så frågan är hur ett åskväder skulle ha kunnat påverka hur du kommer åt den filen. Det verkar ju ändå som om nätverket fungerar.
Vilka rättigheter har /etc/mtab? Min ser ut så här.
Kod: Markera allt
-rw-r--r-- root root 698 2007-09-08 12:05 /etc/mtab
- zorro_ac
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
SV: skumt nätverks/mount problem
hm, det har löst sig av sig själv. startade datorn nyss å nu funkar allt som vanligt igen.. irriterande