Jag har installerat vsftpd och funderar på hur jag ska konfa den.
Min tanke med ftpn är att jag ska ha det upplagt på så vis att ftp är en mapp med undermappar för alla användare. varav en av undermapparna är upload. De övriga mapparna ska enbart vara download.
Är det ngn som kan hjälpa mig med detta?
funderingar om vsftpd
- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
SV: funderingar om vsftpd
Delar av det här prövade jag för några år sedan. Jag ville att ett antal personer skulle kunna ladda ner filer från en egen mapp.
1. Först skapade jag en grupp: ftp-gruppen.
2. Jag skapade sedan gruppen mapp: /home/ftp-gruppen. Ägaren till mappen fick bli root, gruppen blev ftp-gruppen. Rättigheter: 750.
3. Nu skapade jag de olika användarna. De fick varsitt lösenord. De fick ingen egen grupp utan fick tillhöra ftp-gruppen. Jag gav dom inte heller någon egen hemkatalog.
4. I /home/ftp-gruppen skapade jag en mapp för varje användare. Ägaren till varje mapp satte jag till en av användarna per mapp. Rättigheterna fick bli läsa och köra för användaren, men inga rättigheter alls för de andra.
5. Nu gick jag tillbaka till Användarinställningarna och lade till sökvägen till deras mapp.
6. Jag passade på att lägga till alla användarna i ftp-gruppen.
7. Filerna som jag lade i användarnas mappar gav jag rättigheterna läsa och köra för bara användaren.
8. Till sist låste jag in användarna i sin egen mapp genom att i vsftpd.conf ange följande:
9. Skapade filen /etc/vsftpd_chroot_list och skrev in användarna i den.
Någon upload hade jag inte, så där kan jag inte hjälpa dig.
1. Först skapade jag en grupp: ftp-gruppen.
2. Jag skapade sedan gruppen mapp: /home/ftp-gruppen. Ägaren till mappen fick bli root, gruppen blev ftp-gruppen. Rättigheter: 750.
3. Nu skapade jag de olika användarna. De fick varsitt lösenord. De fick ingen egen grupp utan fick tillhöra ftp-gruppen. Jag gav dom inte heller någon egen hemkatalog.
4. I /home/ftp-gruppen skapade jag en mapp för varje användare. Ägaren till varje mapp satte jag till en av användarna per mapp. Rättigheterna fick bli läsa och köra för användaren, men inga rättigheter alls för de andra.
5. Nu gick jag tillbaka till Användarinställningarna och lade till sökvägen till deras mapp.
6. Jag passade på att lägga till alla användarna i ftp-gruppen.
7. Filerna som jag lade i användarnas mappar gav jag rättigheterna läsa och köra för bara användaren.
8. Till sist låste jag in användarna i sin egen mapp genom att i vsftpd.conf ange följande:
Kod: Markera allt
chroot_list_enable=YES
chroot_list_file=/etc/vsftpd-chroot_list
Någon upload hade jag inte, så där kan jag inte hjälpa dig.