Kolla efter fel i systemet?
Kolla efter fel i systemet?
Jag har tidigare kört XP. Där kunde man säga åt datorn att kolla och reparera filsystemet vid uppstart. Finns något liknande i Ubuntu, och hur gör man?
En gång sa jag nåt nedsättande om terminalfönstret. Jag har aldrig fått ovänner så snabbt.
- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
SV: Kolla efter fel i systemet?
Jo, det finns ett sånt program. Det heter fsck. Det fina är att du inte behöver göra någonting. För var 30:e uppstart kommer Ubuntu att när det startar köra igång fsck. Se bara till att du inte stänger av din dator på fel sätt, så kommer det inte att vara några problem. Du behöver inte heller bry dig om att defragmentera, för det gör Linux själv utan uppmaning.
Tack för svaret! Kan man starta programmet manuellt om jag inte vill vänta till den 30 uppstarten?
En gång sa jag nåt nedsättande om terminalfönstret. Jag har aldrig fått ovänner så snabbt.
Öppna terminalen och skriv fsck /sökväg/
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Du kan också använda programmet Bonager, där man dels får indikation på när det är dags att kolla hårddisken, dels kan tvinga den till att kolla vid nästa omstart.
Du hittar programmet på http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=295262.
/axel
Du hittar programmet på http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=295262.
/axel
- maths57
Visst kan man köra det manuellt men man kan inte köra fsck på en monterad enhet. Du måste alltså koppla loss hela systemet för att det ska funka. Lite krångligt kanske. Har man inte några problem eller vet med sig att man inte har tryckt på power-knappen på datorn istället för att göra en riktig nedsläckning, då kan man låta det vara.
Tack för all hjälp!
- DeepThought
Det är inte rekommenderat att köra fsck på monterade filsystem. Det betyder i hårda ordalag: kör det inte ö.h.t. när du har startat upp Ubuntu, om du inte vet exakt vad du gör, och vet vad ett monterat filsystem är (och således kan avgöra om filsystemet du vill kolla är monterat eller inte)! 
För att komma runt detta kan man lätt göra två saker:
sudo touch /forcefsck
Lycka till!

För att komma runt detta kan man lätt göra två saker:
- Starta från en (Ubuntu) LiveCD och köra fsck därifrån.
- Se till att fsck körs vid nästa uppstart.
sudo touch /forcefsck
Lycka till!
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
- maths57
Jag testade ditt förslag DeepThouht. Och mycket riktigt, fsck körde igång trots att den hade kört vid förra starten. Men på slutet stod det inte OK utan fail. Systemet startade om och körde fsck igen. Den här gången blev allt OK och kunde logga in. Då var filen /forcefsck borta. Normalt?
- DeepThought
Att det stod fail vet jag inte så mycket om (felaktig avstängning?) men att filen var borta är normalt. Det är mest ett sätt för användaren att tvinga fsck vid start, genom att fsck under uppstarten letar efter en just den filen. När den kört fsck tas givetvis filen bort, annars hade det fortsatt varje uppstart.maths57 skrev: Jag testade ditt förslag DeepThouht. Och mycket riktigt, fsck körde igång trots att den hade kört vid förra starten. Men på slutet stod det inte OK utan fail. Systemet startade om och körde fsck igen. Den här gången blev allt OK och kunde logga in. Då var filen /forcefsck borta. Normalt?
Det har varit (är?) vissa problem med reiserfs och /forcefsck, men jag tror att det är löst nu. Har inte sett någon som haft problem med det på länge, och jag har inga problem själv heller, och jag kör reiserfs.
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...