Grub boot

pgorama

Grub boot

Inlägg av pgorama »

Jag satte in en gammal hd som har xp installerat i min dator. Nu vill jag starta xp från den hårddisken. HD:n är direkt tagen från en annan dator.

Jag hittade info om hur man lägger till en boot för xp om man har de installerat på samma hd.

Jag hittade också info om hur man lägger till en boot i grub om man har xp installerat på en separat hd som i mitt fall...men desvärre stod de bara hur man gör med en SATA hd, och jag har en vanlig ATA (120gb). Vad i texten nedan måste jag då modifiera för att kunna boota xp från en ATA hd.

Tusen tack!

How to boot into Windows installed on a seperate SATA drive

This configuration applies to people who have Linux installed on a IDE drive, and Windows installed on a seperate SATA. The IDE drive boots first, so we need to add an entry to the boot menu on the Linux disk. Here we assume the name of your Windows drive is hd1. If you are not sure, click the link above to find out.

sudo cp /boot/grub/menu.lst /boot/grub/menu.lst_backup
gksudo gedit /boot/grub/menu.lst

* Append the following lines at the end of file.

title          Windows XP on SATA drive
map (hd0) (hd1)
map (hd1) (hd0)
chainloader (hd1,0)+1

* Save the edited file

* Finally, do

sudo update-grub
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

SV: Grub boot

Inlägg av maths57 »

Du har alltså lagt in en nygammal hårddisk i en dator där du redan har Ubuntu? Har du lagt den "först" i ordningen av hårddiskar? Jag tror det kallas master. Windows kräver att vara först. Linux-hårddisken måste då vara en slav.
pgorama

Inlägg av pgorama »

maths57 skrev: Du har alltså lagt in en nygammal hårddisk i en dator där du redan har Ubuntu? Har du lagt den "först" i ordningen av hårddiskar? Jag tror det kallas master. Windows kräver att vara först. Linux-hårddisken måste då vara en slav.
Jaha okej då förstår jag. Just nu är xp hårddisken slav. Ska kolla om det går att byta den ordningen i bios, annars får det vara men nu vet jag hur det fungerar, tack för hjälpen!
Användarvisningsbild
puppe

Inlägg av puppe »

master och slav kan också bytas (ev. måste bytas) rent fysiskt på hårddisken. Det var länge sen jag pysslade med det, men åtminstone tidigare så fanns det olika små "klämmor" man ska sätta på rätt ställen. Det borde finnas en kort beskrivningen på hårddisken hur de ska sitta.
hmmm...kanske någon med mer tekniskt kunnande kan fortsätta förklara  :P
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av maths57 »

Jag är inte heller haj på det här, men det låter som om pgorama måste byta plats på hårddiskarna och kolla klämmorna/jumprarna på baksidan. Om det funkar borde Windows starta, tror jag.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"