init i Ubuntu hur fungerar det?

Här diskuterar vi skal, kommandon och klassiska linuxverktyg.
25an

init i Ubuntu hur fungerar det?

Inlägg av 25an »

Hej!

Jag vet inte om detta är ställe att posta detta men jag tyckte det var den mest lämpliga platsen. Om jag har fått det fel ber jag om ursäkt.

Jag har börjat sätta up linux from scratch och jag har ett litet problem som ni kanske kan hjälp mig med.
Den första processen som kör igång är init processen överallt står det att den letar efter en filen /etc/inittab men jag hittar inte någon sådan fil i Ubuntu. Är det någon som vet vilken fil som Ubuntus init process använder sig av?

Nästa fråga är hur det fungerar när jag vill start a en konsol, min inittab fil ser ut på följande sätt

# This is run first except when booting in single-user
#
::sysinit:/etc/rc.sh

# /bin/sh invocations on selected ttys
#
# Start an "askfirst" shell on the console (whatever that may be)
::askfirst:-/bin/bash
# Start an "askfirst" shell on /dev/tty2-4
tty2::askfirst:-/bin/bash
tty3::askfirst:-/bin/bash
tty5::askfirst:-/bin/bash

# /sbin/getty invocations for selected ttys
#
tty4::respawn:/sbin/getty 38400 tty5
tty5::respawn:/sbin/getty 38400 tty6

# Example of how to put a getty on a serial line (for a terminal)
#
#::respawn:/sbin/getty -L ttyS0 9600 vt100
#::respawn:/sbin/getty -L ttyS1 9600 vt100
#

# Example how to put a getty on a modem line.
#::respawn:/sbin/getty 57600 ttyS2

# Stuff to do before rebooting
::ctrlaltdel:/bin/umount -a -r
::ctrlaltdel:/sbin/swapoff

id och runlevel används inte då jag använder mig utav en busybox init process annars ska filen se lika dan ut som om man använder sysVinit.

När jag kör igång så verkar det som om jag får en konsole som kör på device file console och inte tty vad är skillnaden mellan att köra på console eller tty och fins det något sätt att de var man kör på?

All hjälp upskattas.
25an

SV: init i Ubuntu hur fungerar det?

Inlägg av 25an »

jag lyckades hitta Ubuntus init process tydligen har den blivit utbytt mot upstart

"Upstart is an event-based replacement for the /sbin/init daemon which handles starting of tasks and services during boot, stopping them during shutdown and supervising them while the system is running."

/etc/inittab har blivit ersatt av event.d dir.
Skriv svar

Återgå till "Terminalforum"