Nvidia drivare i gutsy?

Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Användarvisningsbild
Chippen

Nvidia drivare i gutsy?

Inlägg av Chippen »

Jag skulle behöva hjälp att installera nvidia drivrutiner. Jag försökte låta ubuntu installera dem automagiskt (jag klickade i nån ruta under utseende) men då krashade x.

och av någon anledning så får jag inte ändra drivrutiner längre när jag kör sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg utan kan bara sälla in upplösning.

Jag har aldrig riktigt installerat drivrutiner manuellt, hur göra man?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

SV: Nvidia drivare i gutsy?

Inlägg av Hund »

Fungerar inte Restricted driver manager?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Du skall inte ha -phigh, testa utan, d.v.s.:
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg

Att installera NVIDIAs drivare manuellt är inte svårt alls, det är bara vi Ubuntister som är lite lata ;) Hämta drivaren från NVIDIAs hemsidan (ex. den här), tryck Ctrl-Alt-F1, logga in och kör följande (är det jobbigt att skriva sudo hela tiden kan du köra sudo -s först):

sudo apt-get install linux-headers-`uname -r` build-essential gcc gcc-3.4 xserver-xorg-dev

sudo apt-get --purge remove nvidia-glx nvidia-settings nvidia-kernel-common

sudo rm /etc/init.d/nvidia-*

sudo rm /lib/linux-restricted-modules/.nvidia_new_installed

sudo /etc/init.d/gdm stop

sudo sh NVIDIA-Linux-x86-100.14.11-pkg1.run

sudo nvidia-xconfig --add-argb-glx-visuals

sudo /etc/init.d/gdm start

Förutsatt att filen NVIDIA-Linux-x86-100.14.11-pkg1.run ligger i din hemkatalog, ändra om du skaffar en annan version, eller lägger den i en annan katalog. En del steg ovan är "överflödiga", och kommer inte att göra något, men har vid något enstaka tillfälle hjälpt.

Fråga om det är något steg som är oklart vad det gör, eller så :)
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Användarvisningsbild
Chippen

Inlägg av Chippen »

tack... det var många kommandon (för en lat ubuntist som mig)... jag ska prova så fort jag kommer hem från jobbet :)

är det nödvälígt att ta bort mapparna eller gör man det bara för att de itne behövs längre?
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Jag knyckte det mesta av infon härifrån, när jag installerade häromdagen:
http://www.nvnews.net/vbulletin/showthread.php?t=72490

Där står även att man kan t.ex. svartlista vissa drivare för att hoppa en del steg, och så. Jag har alltid installerat ungefär så, men det stod lite mer där som är bra att känna till om man kör Ubuntu.
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Skriv svar

Återgå till "Experimentverkstad"