Podcasts
- ddaavviidd
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
SV: Podcasts
själv föredrar jag (innan jag hittat något bättre) icepodder. http://www.icepodder.com/
jag tycker ändå att det är för mycket manuellt arbete för att ladda hem och föra över till mp3-spelaren. jag vill egentligen ha ett program som raderar alla utom den senaste filen i en feed, så att man bara kan föra över hela nedladdningsmappen på en gång utan att behöva gå in i varje mapp och plocka ut den senaste filen i varje podcast. men jag har iofs inte uppdaterat icepodder sen jag skaffade det, så det kanske går nu. ska kolla.
jag tycker ändå att det är för mycket manuellt arbete för att ladda hem och föra över till mp3-spelaren. jag vill egentligen ha ett program som raderar alla utom den senaste filen i en feed, så att man bara kan föra över hela nedladdningsmappen på en gång utan att behöva gå in i varje mapp och plocka ut den senaste filen i varje podcast. men jag har iofs inte uppdaterat icepodder sen jag skaffade det, så det kanske går nu. ska kolla.
Compaq nc8000 + Psion Revo
Då kanske porgrammet gpodder http://gpodder.berlios.de/ kan vara värt att testa. Fördelen är att man kan köra gpodder från terminalen och då slippa ha ett grafiskt skal som drar minne igång. Dessutom kan man då lägga till programmet så att det körs schemalagt, låt sig en gång om dagen.Dimi skrev: Finns det något enklare och eller bättre sätt att ladda ner podcasts än via tex rhythmbox? Jag behöver inte kunna spela filerna i programet i sig utan bara få ner dem.
Vill man sedan köra det grafiska skalet så går det också bra. Programmet erbjuder också möjligheter att synkronisera filerna med ipod eller mp3-spelare.
- Dimi
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Ursäkta för sent svar.axel112 skrev:Då kanske porgrammet gpodder http://gpodder.berlios.de/ kan vara värt att testa. Fördelen är att man kan köra gpodder från terminalen och då slippa ha ett grafiskt skal som drar minne igång. Dessutom kan man då lägga till programmet så att det körs schemalagt, låt sig en gång om dagen.Dimi skrev: Finns det något enklare och eller bättre sätt att ladda ner podcasts än via tex rhythmbox? Jag behöver inte kunna spela filerna i programet i sig utan bara få ner dem.
Vill man sedan köra det grafiska skalet så går det också bra. Programmet erbjuder också möjligheter att synkronisera filerna med ipod eller mp3-spelare.
Hur som helst så tycker jag att gpodder känns perfekt!!!
Några små frågor ang gpodder:
Kan man sköta syncningen med mp3 spelaren automatiskt? Så att jag själv inte behöver göra det varje gång jag ansluter den till datorn?
Jag har två olika mp3 spelare. Kan man på något sätt få den att synca till de olika mapparna, utan att jag varje gång behöver gå in och ändra om vad mappen heter som den ska sync till heter?
- Beakon
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Har du tittat på Amarok ??
Den har ju inbyggd podcatcher och syncning för MP3 spelare..
Kör den själv och imho låter det som om den täcker dina behov.
Det du behöver göra när du ansluter den är att trycka "Överföring" dock men mer
automatiskt än så vet jag inte om det finns någon som är..
Den har ju inbyggd podcatcher och syncning för MP3 spelare..
Kör den själv och imho låter det som om den täcker dina behov.
Det du behöver göra när du ansluter den är att trycka "Överföring" dock men mer
automatiskt än så vet jag inte om det finns någon som är..
Linux - Bringing back the joy of computing
- Dimi
Amarok använde jag förut och tyckte det var bra. Men det var segt att köra under gnome. jag vet inte om det berode på det, men det tog långtid att starta i alla fall. Annars var det som sagt jättefint.
- Beakon
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Jag är inte säker men starttiden påverkas nog en hel del av vilken typ av databasmotor man kör.
Själv startar jag Amarok manuellt direkt när jag startat datorn och lägger den maximerad på ett annat skrivbord så den ligger där redo när det behövs.
Vore smutt om man kunde via sessioner starta program på ett specifikt skrivbord vid uppstart. Någon som vet om det går ??
Förtydligande
Själv startar jag Amarok manuellt direkt när jag startat datorn och lägger den maximerad på ett annat skrivbord så den ligger där redo när det behövs.
Vore smutt om man kunde via sessioner starta program på ett specifikt skrivbord vid uppstart. Någon som vet om det går ??
Förtydligande
Senast redigerad av 1 Beakon, redigerad totalt 6 gånger.
Linux - Bringing back the joy of computing
Jag har provat båda metoderna, amarok och gpodder. Och fastnat för amarok om man ska synka mer än en spelare. Det funkar smidigt tycker jag. Dock gillar jag inte att ha amarok igång för att hämta podcasts nya och fräscha, men har inte kommit på ett sätt att göra annorlunda. Är öppen för förslag!Dimi skrev:Ursäkta för sent svar.axel112 skrev:Då kanske porgrammet gpodder http://gpodder.berlios.de/ kan vara värt att testa. Fördelen är att man kan köra gpodder från terminalen och då slippa ha ett grafiskt skal som drar minne igång. Dessutom kan man då lägga till programmet så att det körs schemalagt, låt sig en gång om dagen.Dimi skrev: Finns det något enklare och eller bättre sätt att ladda ner podcasts än via tex rhythmbox? Jag behöver inte kunna spela filerna i programet i sig utan bara få ner dem.
Hur som helst så tycker jag att gpodder känns perfekt!!!
Några små frågor ang gpodder:
Kan man sköta syncningen med mp3 spelaren automatiskt? Så att jag själv inte behöver göra det varje gång jag ansluter den till datorn?
Jag har två olika mp3 spelare. Kan man på något sätt få den att synca till de olika mapparna, utan att jag varje gång behöver gå in och ändra om vad mappen heter som den ska sync till heter?

- ddaavviidd
Jag har använt gpodder sedan axel112 tipsade om det ovan. Jag gillar det i stort. Men jag gillar inte att jag måste radera nerladdade avsnitt manuellt, både från datorn och från mp3-spelaren. Jag vill bara kunna plugga in mp3-spelaren och synka. Och det tar väldigt mycket av datorn i anspråk.
Håller helt med dig. Men jag har inte hittat något alternativ som funkar som jag vill helt och hållet.
Men kan man inte bestämma att gpodder ska spara x antal avsnitt av en podcastkanal? Och då borde man kunna göra en synkning. Då skulle det bli som du vill, bara plugga in mp3:an och synka.
Sitter inte vid min dator nu och kan inte kolla gpodder. Återkommer...
edit: nu har jag återkommit
Nix, jag hittade inget sådant. Alltså får man göra som du säger. Hmm. Det måste ju finnas något program som är bättre på det här kan man tycka.
Men kan man inte bestämma att gpodder ska spara x antal avsnitt av en podcastkanal? Och då borde man kunna göra en synkning. Då skulle det bli som du vill, bara plugga in mp3:an och synka.
Sitter inte vid min dator nu och kan inte kolla gpodder. Återkommer...
edit: nu har jag återkommit
Nix, jag hittade inget sådant. Alltså får man göra som du säger. Hmm. Det måste ju finnas något program som är bättre på det här kan man tycka.
Senast redigerad av 1 axel112, redigerad totalt 6 gånger.
- ddaavviidd
Podget verkar klart intressant. Och det fanns i Ubuntus repositories. Ska testa när jag har tid.
http://www.linux.com/articles/60857
http://www.linux.com/articles/60857
- Dimi
Podget verkar verkar vara skittoppen. Jag har inte hunnit använda det så mycket än, och har således inte hunnit lära mig allt, men det verkar riktigt lovande.
Mumma.
Mumma.
Senast redigerad av 1 Dimi, redigerad totalt 11 gånger.
Har installerat och satt upp en linksys nslu2, http://www.nslu2-linux.org/, som i dagsläget tuffar på med debian etch och serverar hemmanätet med musik och lagringsutrymme. Vill dock också kunna hämta podcast och där verkar podget vara ett alternativ som kan fungera.
Sen kommer man tillbaka till synkningen...
Sen kommer man tillbaka till synkningen...