Visst kan något vara roligt även om det vänder sej mot en viss grupp. Problemet i ett sånt här forum är dock att saker uppfattas så olika. Viktigare än att vara rolig är att visa varandra respekt. I verkligheten kan man givetvis skoja med det mesta och det kan ändå framgå tydligt att man gör det med värme och respekt, men i ett sånt här sammanhang är det svarare.
Faidros, jag gratulerar dej till att du har sån självdistans, det gör givetvis livet mycket lättare och roligare, men det finns personer som är känsligare och därför försöker vi uppmana att inte skämta om handikapp, etnicitet, sexuell läggning osv. Inte för att inte sådana skämt kan vara roliga i rätt sammanhang, utan för att undvika att alla ska känna sej välkomna, inte att vissa ska känna sej som driftkuckus. Visst kan omsorgen gå till överdrift nån gång, men syftet är hela tiden att så många som möjligt ska trivas.
Hade mitt inlägg varit roligare om du känt till mitt neurologiska handikapp?
Konstigt nog så hade det säkert varit roligare då, just för att man då vet att skämtet inte är på nån annans bekostnad. Den dag då alla i samhället betraktas som helt likvärdiga, oavsett kön, ålder, ursprung, handikapp osv, den dagen kan man skämta fritt utan att riskera att bli missförstådd, men där är vi tyvärr inte riktigt ännu.