Flera användare till F-spot
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Flera användare till F-spot
Hejsan!
Jag använder programmet F-spot för att sortera mina fotografier med. Programmet fungerar som så att man importerar foton till programmet som antagligen indexerar dem i någon fil. När bilderna är indexerade kan man sedan "tagga" bilderna för att underlätta sorteringen. Nu vill min flickvän, som har en egen inloggning (med ett tjusigt rosa skrivbordstema) också kunna titta på bilderna på ett smidigt sätt. Problemet är bara att jag inte vet om det går att använda den befintliga indexeringen som fspot använder på min inloggning. Att behöva göra om allt "taggande" för varje användare känns väldigt meckigt.
Är det nån som vet något mer eller mindre trixigt sätt att lösa detta på? Det borde ju finnas en fil där F-spot skriver sina data på som man borde kunna klippa och klistra med. jag har inte lyckats hitta någon sådan dock.
Det är ju även ett bekymmer om man av någon anledning skulle behöva installera om Ubuntu, vilket jag behövde senast jag uppgraderade eftersom det pajade fullständigt. Att då behöva göra om allt arbete med att tagga en massa bilder är ju inte så smidigt. likadant om man har fler än en dator (funderar på att sätta en under min fina TV) då vill man ju inte heller behöva göra allt arbete dubbelt.
MVH
Jonas Johannesson
Jag använder programmet F-spot för att sortera mina fotografier med. Programmet fungerar som så att man importerar foton till programmet som antagligen indexerar dem i någon fil. När bilderna är indexerade kan man sedan "tagga" bilderna för att underlätta sorteringen. Nu vill min flickvän, som har en egen inloggning (med ett tjusigt rosa skrivbordstema) också kunna titta på bilderna på ett smidigt sätt. Problemet är bara att jag inte vet om det går att använda den befintliga indexeringen som fspot använder på min inloggning. Att behöva göra om allt "taggande" för varje användare känns väldigt meckigt.
Är det nån som vet något mer eller mindre trixigt sätt att lösa detta på? Det borde ju finnas en fil där F-spot skriver sina data på som man borde kunna klippa och klistra med. jag har inte lyckats hitta någon sådan dock.
Det är ju även ett bekymmer om man av någon anledning skulle behöva installera om Ubuntu, vilket jag behövde senast jag uppgraderade eftersom det pajade fullständigt. Att då behöva göra om allt arbete med att tagga en massa bilder är ju inte så smidigt. likadant om man har fler än en dator (funderar på att sätta en under min fina TV) då vill man ju inte heller behöva göra allt arbete dubbelt.
MVH
Jonas Johannesson
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
SV: Flera användare till F-spot
jag undrar samma sak filen borde ligga i hemkatalogen någonstans men hittar den inte.
Sen är hur är det om man får för sig att flytta på bilderna till en annan mapp vad ska man tänka på då så taggarna finns kvar?
Sen är hur är det om man får för sig att flytta på bilderna till en annan mapp vad ska man tänka på då så taggarna finns kvar?
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Filerna verkar ligga under ~/.gnome2/f-spot så det borde väl gå att ordna med hjälp av någon symlänk och rätt rättigheter på filerna.
-
Tack Lars!
Har inte varit på forumet på nån vecka så jag missade att du svarade. hittade mkt riktigt en databasfil (heter det så??) i mappen du beskrev! Nu till tiotusenkronorsfrågan: vad sjutsingen är en symlänk?? aldrig hört det uttrycket förr.
MVH
Jonas
Har inte varit på forumet på nån vecka så jag missade att du svarade. hittade mkt riktigt en databasfil (heter det så??) i mappen du beskrev! Nu till tiotusenkronorsfrågan: vad sjutsingen är en symlänk?? aldrig hört det uttrycket förr.
MVH
Jonas
-
En symlänk (eller symbolisk länk eller symbolic link) är en länk till en fil eller katalog. Det kan väl delvis jämföras med genvägar i Windows men är betydligt kraftfullare. Om man t.ex. gör så här:
så skapas en symlänk som pekar på /home/user1/.gnome2/f-spot. När user2 startar f-spot så läser programmet från filer i ~user2/.gnome2/f-spot precis som vanligt, att det är en länk till user1:s katalog märker f-spot inte av. Om man listar filerna med kommandot "ls -l" så visas var symlänkarna pekar.
För att det här ska fungera så måste user2 ha skriv- och läsrättigheter i ~user1/.gnome2/f-spot.
Kod: Markera allt
ln -s ~user1/.gnome2/f-spot ~user2/.gnome2/f-spot
För att det här ska fungera så måste user2 ha skriv- och läsrättigheter i ~user1/.gnome2/f-spot.
-
Lars du är en pärla!! Det där verkar ju hur smidigt som helst skall genast provas!!
Återkommer med resultat!
/jonas
Återkommer med resultat!
/jonas
-

Men ln verkar vara ett grymt program. kan se många nyttiga användningsområden.
Tack för försöket!!!
-
Har du kollat rättigheterna på katalogen och filerna? Den andra användaren måste ha skriv- och läsrättigheter. Gör så här för att ge alla full tillgång till filerna:
chmod o+rwx ~user1/.gnome2/f-spot
chmod o+rw ~user1/.gnome2/f-spot/*
-
ja jag tror jag har satt rättigheterna rätt
det här är vad jag får när jag kör ls -l
och det ser väl rätt ut?
en tanke bara skall man länka:
user1/.gnome2/fspot
direkt i:
user2/.gnome2/
eller i
user2/.gnome2/f-spot
har provat olika kombinationer men får ingen att funka
(förresten hur gör man tecknet: ~ på tangentbordet?? (nu kopierade jag bara det från ditt inlägg))
MVH Jonas
det här är vad jag får när jag kör ls -l
jonas@jonas-desktop:~$ ls -l /home/jonas/.gnome2/f-spot
totalt 804
-rw-r--rw- 1 jonas jonas 818176 2007-09-23 10:58 photos.db
en tanke bara skall man länka:
user1/.gnome2/fspot
direkt i:
user2/.gnome2/
eller i
user2/.gnome2/f-spot
har provat olika kombinationer men får ingen att funka
(förresten hur gör man tecknet: ~ på tangentbordet?? (nu kopierade jag bara det från ditt inlägg))
MVH Jonas