Bokföringsprogram, fakturor

Användarvisningsbild
fonsterbage 2.0

Inlägg av fonsterbage 2.0 »

Antar att jag inte ska ställa nya frågor i gamla trådar. Därför:

FINNS det bokföringsprogram? Finns det fakturamakron för Calc eller liknande?

Alla tips mottages med tacksamhet.
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av ozamosi »

Väldigt intressant tema... Jag har själv forskat lite på det här...

Ja, det finns. GnuCash är ett, och lite olika ledgers - t ex SQL Ledger - finns även. Jag antar att du däremot vill ha ett bokföringsprogram för svenska lagar, regler och bestämmelser, och då blir det knepigare. Det finns ett program som heter Swedish SQL Ledger, vilket ska vara SQL Ledger just för svenska lagar. Likaså finns Lazy8 Ledger, som är en annan ledger, utvecklat av svenskar, och borde följdaktligen vara tillämpbart på svenska lagar. Slutligen håller det även på att utvecklas ett program vid namn TriBook, men det är - vad jag förstår - långt ifrån färdigt.
Användarvisningsbild
fonsterbage 2.0

Temat kanske är långt ifrån intressant för alla, men ska linux/ubuntu hitta nya användare torde inte bokföringsprogram vara oväsentliga. Utan sådana blir det omöjligt för småföretagare att "konvertera". Ska följa upp dina tips och här avrapportera hur läget är. Hade så sent som i dag kontakt med en småföretagare som var mycket intresserad av mina erfarenheter av ubuntu, men utan bokföring "ja då faller det platt för min del", som han sa.
Stefan

Inlägg av Stefan »

Hej!
Jag kör bokföringen i lazy8. Fungerar fint. Bara man fixar installationen m.m.
Tog ca 2 tim att lära sig. Enkelt att lägga upp konto från EU-bas 2003 och
färdig skrivna rapporter.
Buggar finns i systemet men ingen allvarliga som jag har hittat.
t.ex. Går ej att starta med verifikation nr.1 utan börjar på nr.2

Skriv in Jedit-s ubuntu förråd som finns på deras hemsida. java måste också vara installerat.
I Jedit ligger sedan lazy8.

Hälsningar Stefan
Användarvisningsbild
fonsterbage 2.0

[quote="karsbol"]Skriv in Jedit-s ubuntu förråd som finns på deras hemsida. java måste också vara installerat.
I Jedit ligger sedan lazy8.[/quote]
Tack för tipset, men vad menas med ovanstående?
markspark

Inlägg av markspark »

tror han menar deras apt-source. . som du lägger i /etc/apt/sources.list
Användarvisningsbild
Linus Mannervik
Kontakt:

Inlägg av Linus Mannervik »

fonsterbage: Karsbol menar att Lazy8 ingår i Jedit-s-paketet. Börja med att installera Java, installera sedan Jedit-s enligt instruktionen på lazy8s hemsida.
motin
Kontakt:

Inlägg av motin »

Jag hoppas kunna väcka liv lite i den här tråden. Jag letar efter ett program som kan sköta bokföringen, kundregister och gärna genereringen av fakturor etc för min enskilda firma. Dessa är alternativen jag hittat och vad jag hittat om dem. Än så länge har alla sina brister dock...

1. Nuvarande lösning: Lazy 8 Ledger + OpenOffice Spreadsheet
Kort: Jag bokför i Lazy ( Ledger och skapar och håller koll på fakturor i Spreadsheet)
Fördelar: Full koll på det som skapas. Rapportgenereringen är dessutom väldigt br i Lazy. Lösningen fungerar.
Nackdelar: Dåligt med automation. Mycket tid går åt att ordna formateringsdetaljer mm. Begränsade kalkyl och analysmöjligheter.

2. GnuCash
Kort: Fritt som i GPL program som hävdas kunna sköta den mesta sortens ekonomihantering, privat såsom företagsmässig
Fördelar: Med version 2.0 ser allt bra ut (jämfört med tidigare versioner). Dubbel bokföring stöds bra. Kalkyler finns tillgängliga och rapporter kan genereras enkelt. ?
Nackdelar: Ingen EU-BAS 200X kontoplan finns tillgänglig!* Och kan den hantera fakturor? Har inte utforskat för mycket på denna front iom att inte kontoplanen existerar.

PS Citat från : "Berätta gärna vad för typ av företag eller organisation du ska bokföra för. Själv använder jag GnuCash för såväl FSF Europe som min enskilda firma." - Jag undrar hur han sköter det hela! Förhoppningsvis svarar han här eller i mailet jag skickade honom.

3. OpenOffice Database
Kort: Access-motsvarigheten i OpenOffice
Fördelar: Har färdiga exempeltabeller på tillgångar, kundregister, mm och det är relativt lätt att skapa ett bra system här för enskilda näringsidkaren
Nackdelar: Hittar ingen bra exempel-databas som kommer med färdiga tabeller och rapporter etc för den enskilda näringsidkare. Det blir lite som att använda SpreadSheet igen...

Har ni mer info eller tips?

* Tillsammans med 2 personer på IRC: irc.gimp.net #gnucash så hålls en sådan fil på att skapas - se http://wiki.motin.eu/GNUCashAccountsBAS2003 för mer info.
Stefan

Inlägg av Stefan »

Enkel jämförelse mellan Lazy8 andra gpl bokföringssytem.

Lazy8 är främst ett rent bokföringsprogram och för det lilla företaget.
Låg användar tröskel, EU-bas, mallar, rapporter m.m. enligt svenska
bokföringsregler finns förskrivna.

Dom andra vanliga bokföringsprogramen under GPL är snarrare som
hela ekonomisystem. Där med krävs det betydligt högre kunskaps tröskel
och mer inmatat grundmaterial, för kunna börja använda.
Oftast saknas EU-bas.
Där med är dessa lämpligast för större företag som har både kunskap
och administrations tid för upplägg av kundregister, konto, moms, rapporter m.m.
Om rätta moms sats, rapporter EU-bas m.m. läggs upp så bör ju dessa också kunna vara
godkända enligt svenska bokföringsregler.
Stefan

Inlägg av Stefan »

halsnalle

SV: Bokföringsprogram, fakturor

Inlägg av halsnalle »

Har det hänt nåt på den här fronten senaste halvåret?

Ett bra bokföringsprogram för liten enskild firma skulle vara ytterligare ett gott skäl för mig att switcha på sikt. Har betalat licenser för två olika bokföringsprogram för Mac, ingendera var någon höjdare (MacHogia lades tack och lov ned, StepOne lade av när jag växlade till Intelmac).
motin
Kontakt:

Inlägg av motin »

halsnalle skrev: Har det hänt nåt på den här fronten senaste halvåret?

Ett bra bokföringsprogram för liten enskild firma skulle vara ytterligare ett gott skäl för mig att switcha på sikt. Har betalat licenser för två olika bokföringsprogram för Mac, ingendera var någon höjdare (MacHogia lades tack och lov ned, StepOne lade av när jag växlade till Intelmac).
Jag gjorde en rejäl genomgång av alla (som jag kunde hitta under 2 veckor) alternativ i April. Har postat inlägg om detta här: http://www.startaeget.se/index.taf?_pag ... Cache=7514 men inte fått någon respons än. Detta är inlägget:
Intresse för fritt bokföringsprogram sökes!
Skapad av: Fredrik Wollsén Skapat: 2007-04-16 23:55 Redigerat: 2007-04-16 23:58 Visningar: 236

Intresse för gratis och fritt bokföringsprogram sökes!

Mina krav på ett fritt bokföringsprogram är (förutom att det är fritt...) följande:
a. Stöd för dubbel bokföring
b. Stöd för bas-kontoplan
c. Helst fakturahantering
d. Att det utvecklas kontinuerligt
e. Stöd för svenska skatteregler

Efter att ha gått igenom de flesta* öppenkällkodsbaserade program på http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison ... g_software så står det för mig klart att Tiny ERP (http://tinyerp.com/) som finns för Windows och Linux verkar vara den mest kompletta, enklaste och samtidigt kraftfullaste programmet av dem alla. Ligger i min mening mil framför de andra när det gäller nytta för små och medelstora företag. (Förutom bokföring ordnar den även resten - fakturering, inventering, säljanalys, inköpsrutiner, projekthantering mm)

Alltså är a, c och d uppfyllda iom Tiny ERP. Det är dessutom så flexibelt att man kan lägga till svenska kontoplaner och skatteregler - något jag tänkt göra nu.

Jag frågar därför dels ifall någon är intresserad av att hjälpa till, eller om någon har sett svenska regler o kontoplaner till Tiny ERP? Eller ens om nu har kontoplaner i XML-format som ligger hemma någonstans?

* De som inte höll måttet: GnuCash, KMyMoney, SQL Ledger / LedgerSMB, phpOrganisation, Quasar, olfix, Adempiere / Compiere, phpCompta samt JGnash
Resultatet blev att jag knappt hann börja ordna med xml-filen för en svensk kontoplan innan jag hamnade i tidsnöd med bokföringen och var tvungen att låna en kollegas SPCS Bokföring inför deklarationsinlämningen.

Där/här står vi nu. Har inte ordnat med kontoplanen efter inlämningen av deklarationen.
Användarvisningsbild
lasseroth

Inlägg av lasseroth »

Vill man betala lite ca 70 kr/ mån så finns fortnox som är webbaserat vilket betyder att din revisor eller någon annan kan gå in och kolla emellanåt.
Är du på resa, fortsätt jobba varsomhelst.
fedor
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av fedor »

Ska försöka migrerar min mormor till ubuntu idag kör hon windows med SPCS Bokföring 3.4 som hon fått(piratkopierat antagligen)  för att bokföra åt en förening. Själv vet jag inte mycket om bokföring men det  ända hon verkar göra är att skriva in nummer för olika konton med olika kategorier och skriva in debut och kredit.

Tänkta titta på gnucash men enligt ovan verkrear ju  Lazy8 vara ett bättre alternativ.  Någon som vet om det finns någon enekelt sett att konvertera det man gjort i spcs till Lazy8 ?

I och för sig verkar  SPCS Bokföring fungera rätt bra i wine men känns bättre och köra något native och fritt.
Senast redigerad av 1 fedor, redigerad totalt 13 gånger.
motin
Kontakt:

Inlägg av motin »

fedor skrev: Ska försöka migrerar min mormor till ubuntu idag kör hon windows med SPCS Bokföring 3.4 som hon fått(piratkopierat antagligen)  för att bokföra åt en förening. Själv vet jag inte mycket om bokföring men det  ända hon verkar göra är att skriva in nummer för olika konton med olika kategorier och skriva in debut och kredit.

Tänkta titta på gnucash men enligt ovan verkrear ju  Lazy8 vara ett bättre alternativ.  Någon som vet om det finns någon enekelt sett att konvertera det man gjort i spcs till Lazy8 ?

I och för sig verkar  SPCS Bokföring fungera rätt bra i wine men känns bättre och köra något native och fritt.
Invänder för din mormors skull. SPCS är fem-tio ggr lättare att använda än Lazy8. Lazy8 är i Princip ett anpassat Excel med goda rapportfunktioner, men det är svårt att komma igång och mycket enkelt att göra fel i bokföringen. Om SPCS fungerar över Wine och din mormor lär sig spara ofta så tror jag det är ett bättre alternativ.

Jag gick själv över från Lazy8 till SPCS, men övervägde inte ens att exportera då det gick på en timme att mata in allt på nytt (ca 70 transaktioner), och då automatiskt få bättre felkontroll på köpet.

Det finns dock ett generiskt format som SPCS kan importera och exportera från, kom inte ihåg vad det hette men det används för att kunna skicka uppgifter mellan olika program. Kanske Lazy8 har stöd för detta det vet jag inte.
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"