Installera RAID och installation på det

Tompalaz

Installera RAID och installation på det

Inlägg av Tompalaz »

Hej, jag funderar på att sätta upp ett RAID0 system på min dator. Jag antar att jag måste köra mjukvaru raid, hur gör man då? I windows får man installera drivisarna via floppy.

Och hur blir det vid installation? Vad jag har läst mig till så ska man använda Alternate install CD. Är det något jag ska tänka på? Än så länge har jag satt upp diskarna som RAID i BIOS, så jag har inte kommit så långt.

Edit: jag vill ha hardware raid0{har inte svensklayout} eller gar inte det utan ett kontrollerkort, har ett integrerat i mitt moderkort, ASUS P5B DLX
Senast redigerad av 1 Tompalaz, redigerad totalt 26 gånger.
Tompalaz

SV: Installera RAID och installation på det

Inlägg av Tompalaz »

Jag har lyckats med RAID delen skulle jag tro, (har satt upp en RAID0 array i bios och diskarna ska vara bootbara) men nu kommer jag till installationen, båda diskarna syns i installations delen, dock så står det Ändra storlek på SCSI2 (0,0,0), partition 1 SDB och använd frigjort utrymme. jag är hyfsat säker på att det inte stog SCSI2 innan :-[ ???

Vad ska jag göra, ska jag hämta Alternate CD:n?
Tompalaz

Inlägg av Tompalaz »

Jag har testat Alternate CD:n nu, jag hittar egentligen inte hur man ska kunna sätta upp RAID där. Det ända jag har gjort är att sätta RAID flaggor i GNOME Partition Editor, men förstår egentligen inte vad som ska hända, vad står alla flaggor för och vad gör dom?
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av maths57 »

Jag satt hela dagen igår och meckade med den alternativa, RAID och LVM. Men jag är lite försiktig så jag gjorde det i en virtuell maskin (VirtualBox). Det är underbart att kunna virtualisera om man vill testa först. Men vad ska du med RAID0 till, den gör ju ingenting? Man till och med avråder att pröva det.
Tompalaz

Inlägg av Tompalaz »

Avråder i linux eller? För annars iaf i windows är det en prestanda ökning.

Jag har kört med det förrut, vill använda det på Ubuntu.

Dessutom så blir det bra att ha en monterad disk för mitt/mina endamål istället för två diskar 
Senast redigerad av 1 Tompalaz, redigerad totalt 26 gånger.
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

Inlägg av Barre »

Anledningen till att du skall tänka två gånger innan du implementerar RAID0 (vare sig det gäller Linux eller windows) är att du dubblerar risken för en total filsystemskrash.

Du kommer eventuellt få en prestandaförbättring med RAID0, och om den prestanda förbättringen väger mer än risken att förlora all information så är det helt ok att köra :)

Inlägg av Tompalaz »

Grejt, problemet är att jag skulle behöva hjälp med att installera Ubuntu på min RAID. Hur gör jag?
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Jag har visserligen inte använt RAID0 utan RAID1, men det finns en punkt vid installationen där du kan välja vilken typ av raid du vill ha. Först läste jag på i The Office Ubuntu Book, men det tog ett tag innan jag fick det hela klart för mig. I helgen försökte jag för första gången att få till det, men då misslyckades jag. Nu ikväll har jag gjort ett nytt försök och då har jag fått det att fungera. Som jag skrev tidigare har jag bara kört i VirtualBox. Jag gjorde lite anteckningar under tiden så jag bifogar dem här nedan. Hoppas att de kan vara till hjälp.

Ubuntu - LVM On Raid

Det här receptet gäller för Ubuntu 7.04 alternativ. Tanken är att skapa en maskin med RAID1 där man använder LVM. Man behöver då två hårddiskar. Den ska innehålla fyra partitioner (/, /home, /var och /tmp) samt swap.

1. Sätt in båda hårddiskarna (2st) i maskinen.
2. Starta CD-skivan. Välj språk för installationen (F2).
3. Ge datorn ett namn.
4. Välj att partitionera manuellt.
5. Finns det partitioner sedan tidigare tar man bort dom på båda HDarna.
6. Välj den första av dina hårddiskar. Svara Ja på frågan som dyker upp.
7. Välj nu LEDIGT UTRYMME. Skapa en ny partition och låt den ta hela disken. Gör den till en primär partition. Välj nu Använd som och där efter fysisk RAID-volym. Välj Startbar-flagga för att göra den bootbar. Välj Klar med partitionen. Gör nu likadant med den andra hårddisken.
8. Välj att konfigurera programvaru-RAID och svara Ja på frågan du får.
9. Skapa en MD-enhet, välja raid-nivå och tala om hur många hårddiskar du
har. Du blir också tillfrågad om antalet reservpartitioner, men det kan stå 0 där nu.
10. Lägg till enheter till MD-enheten genom att markera de partitioner som ska ingå i raiden.
11. Välj Slutför.

Nu ska man ställa in LVM

12. Välj Md0 enheten.
13. Välj Använd som.
14. Välj fysisk volym för LVM.
15. Välj klar med partitionen
16. Välj konfigurera den logiska volymhaneraren och svara Ja på frågan du får.
17. Välj Skapa volymgrupp (VG) och ge den ett namn, t ex vg1. Ange sedan /dev/md0 som enheten för volymgruppen.
18. Nu ska man skapa logiska volymer (LV). Det är på dessa man ska lägga sina egentliga partitioner, så det gäller att skapa så många som man tänker sig att man vill ha.

Det här är ett exempel på en RAID1 på 8GB.
LV:systemet / = 3GB
LV:hemmet /home = 2GB
LV:swap /swap = 500MB
LV:var /var = 1300MB
LV:tmp /tmp = 1000MB

Välja Skapa logisk volym och ange vilken volymgrupp som den logiska ska ingå i. I det här fallet är det bara en, vg1. Nu ska man också ge den logiska volymen ett namn, t ex lv1. Ange sedan storleken på volymen. För varje gång man skapar en ny LV tar det en himla tid för datorn att beräkna klart.

19. Välj slutför.

Nu har man ställt in både RAID och LVM. Dags att skapa de partitioner man vill ha.

20. I tabellen ska man nu leta upp sina logiska volymer och partitionera dessa som man har tänkt.
Välj den LV du vill partitionera. Välj använd som. Välj ext3 eller det filsystem du tänkt dig. Välj monteringspunkt och ange det som motsvarar det du här tänkt. När man är klar väljer man klar med partitionen. Upprepa det här för varje partition.
21. När allt är klart väljer man slutför partitioneringen. Man svarar sedan Ja på frågan man får.
22. Ange klockan som UTC.
23. Skapa den förste användaren. Ange fullständigt namn.
23. Här kan man välja namn på kontot för användaren.
24. Ange och bekräfta sedan lösenordet.
25. Systemet installeras.
26. Man kan sedan välja att installera svenskt språkstöd.
27. Välj vilka skärmupplösningar som ska kunna användas.
28. Installationen kommer att använda LILO istället för GRUB. Här får man nog välja att installera LILO på /dev/md0: programvaru-RAID-kedja.
29. Välj nu att fortsätta för att slutföra installationen.
30. Nu startar systemet om. Om allt gått väl kommer nu LILO att starta och i sin tur ladda Ubuntu.
Med den här partitioneringen körde jag sedan kommandot df. Jag fick då följande resultat för hur mycket som används i ett nyinstallerat system.

vg1-systemet 64%
vg1-hemmet 2%
vg1-tmp 2%
vg1-var 25%

Konstigt nog visar diskanvändningsanalysatorn andra uppgifter.
Tompalaz

Inlägg av Tompalaz »

maths57 skrev: J

7. Välj nu LEDIGT UTRYMME. Skapa en ny partition och låt den ta hela disken. Gör den till en primär partition. Välj nu Använd som och där efter fysisk RAID-volym. Välj Startbar-flagga för att göra den bootbar. Välj Klar med partitionen. Gör nu likadant med den andra hårddisken.
8. Välj att konfigurera programvaru-RAID och svara Ja på frågan du får.
9. Skapa en MD-enhet, välja raid-nivå och tala om hur många hårddiskar du
har. Du blir också tillfrågad om antalet reservpartitioner, men det kan stå 0 där nu.
10. Lägg till enheter till MD-enheten genom att markera de partitioner som ska ingå i raiden.
11. Välj Slutför.

Nu ska man ställa in LVM

Tack för den fina Guiden. Dock! så hittar jag inte Använd som raid, dom "Use as" jag har är
1 ext3
2 ext2
3 reiserfs
4jfs
5xfs
6 fat (16&32)
7 swap
8efi
9 dont use
Jag sitter på Alternate CD:n är det något jag missat?
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Jag körde också den alternativa CDn så det verkar konstigt. Det borde även finnas ett alternativ för LVM. Vilket versionsnummer av Ubuntu är det du kör? Jag hade 7.04. När jag läste The Offical Ubuntu Book blev jag nämligen lite förvirrad för beskrivningen stämde inte, eftersom den antagligen inte skrivits om sedan förra versionen. Därför hade jag jätteproblem att fatta hur man skulle göra på vissa ställen. Men du, jag ska titta närmare på det där och återkommer.
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Först trodde jag att problemet vara att du kanske bara hade en hårddisk, så jag testade att börja en installation först med två sedan med en HD. Men i båda fallen fick jag samma resultat. Min lista på möjliga format ser ut så här

ext3
ext2
ReiserFS
JFS
XFS
FAT16
FAT32
swap
EFI-startpartition
fysisk volym för LVM
fysisk RAID-volym
använd inte

Jag begriper inte varför du inte får upp dom.
Tompalaz

Inlägg av Tompalaz »

Kan det ha något att göra med att jag har formaterat dom och flaggat dom som RAID?
Har du byglat dina hårddiskar? Använder du S-ATA?
Jag vette fan hur jag ska göra här. Förrut så formaterade jag diskarna i Gnome Partition nånting med live CD:n.

EDIT: kan det ha med chipset att göra, låter konstigt, men man vet aldrig, sitter på ett Intel P645Extreme, angående hårddiskarna så är det två stycken Samsung SP2004C, hade problem att installera slackware på dom för att dom antydde att den var "stängd". Kan jag ha missat något i BIOS. ha skapat en RAID 0 striped genom Ctrl-I och har en bootbar Array, enligt BIOS.
Senast redigerad av 1 Tompalaz, redigerad totalt 28 gånger.
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Formaterade du dom som RAID GParted-live?
Om du tittar bland de övre alternativen i partitioneringsmeny hittar du något som handlar om RAID där?
Under listan med de partitionerade hårddiskarna, syns det någon MD-enhet?

Det där med byglar vet jag inte. Jag har ju bara prövat det här i en virtuell dator än så länge och där kör man med IDE-diskar.
Tompalaz

Inlägg av Tompalaz »

Nja, jag formaterade dom inte "som" RAID, utan flaggade dom som RAID. Jag ska titta nogrannare, men jag är nästan säker på att det var samma alternativ som vid installation
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Jag föreslår så här: ladda ner den senaste versionen av den alternativa CDn. När du sedan kommer till partitioneringen tar du bort alla gamla partitioner först och börjar om.

Har du ingen annan dator där du kan installera VirtualBox? Programmet finns både för Linux och Windows. Då skulle du kunna testa, som jag har gjort, för att se hur det funkar.
Tompalaz

Inlägg av Tompalaz »

Alternate skivan var Feisty Fawn. Kanske ska ta och skita i det här med RAID, blir inte samma prestanda vinst som i windows?
Användarvisningsbild
maths57

Inlägg av maths57 »

Det borde bli lite bättre prestanda även i Ubuntu, men så finns den där nackdelen som Barre skrev om. Har du tre hårddiskar eller fler kan du alltid köra RAID5 som ska ge både bättre prestande och säkerhet.

Men det vore synd att ge upp. Som jag ser det nu så finns det två saker som vi kan titta på: dels vad du gjorde i BIOS för jag rörde inte den alls, dels kan man funda på varför du inte får upp alla de alternativ jag får upp när du väljer "Use as".
motin
Kontakt:

Inlägg av motin »

Instruktionerna ovan verkar vara för mjukvaruraid. För att kunna dual-boota systemet krävs fakeraid.

Här är en som berättar hur du installerar Ubuntu Feisty med grafiska verktyg på en RAID 0 array mha FakeRaid: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=464758

Han följde ursprunglingen denna text-baserade guide: https://help.ubuntu.com/community/FakeRaidHowto

Själv försöker jag göra detsamma men med RAID 1. Försöker slå ihop informationen från ovanstående två guider med denna: http://samokk.is-a-geek.com/wordpress/2 ... ing-array/ . Återkommer med hur det gick...
motin
Kontakt:

Inlägg av motin »

motin skrev: Själv försöker jag göra detsamma men med RAID 1. Försöker slå ihop informationen från ovanstående två guider med denna: http://samokk.is-a-geek.com/wordpress/2 ... ing-array/ . Återkommer med hur det gick...
Gav upp och skrev en spec för att implementera stöd för detta i GUI installeraren: https://blueprints.launchpad.net/ubuntu ... id-install
Tompalaz

Inlägg av Tompalaz »

Oj, tack för alla svar, hade glömt bort denna tråd. men, nu har jag installerat ubuntu på en disk. Är det verkligen värt att satsa på denna RAID0 nu?

Sitter på ett Asus P5B Deluxe. Där finns ett alternativ som "heter"
Configure IDE as: AHCI (om jag kommer ihåg rätt), IDE och RAID.
Efter detta glider jag bort till integrerade enheter, väljer att använda RAID funktionen. F10, sparar, startar om. under boot Ctrl + I för att skapa en Intel array av olika slag, kör på en stripe:ad RAID konfiguration, "bygger", ser att den är bootbar, startar om. Startar med Ubuntu alternate skivan.

And thats the way the cookie crumbles.
Finns det något sätt att spara sin nuvarande konfiguration på en dvd skiva eller liknande, för att sen bygga en RAID?
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"