Har råkat på ett mycket märkligt missljud.
När min dators nätverks används stör det ljudet. Dock bara digitalt ljud, dvs när man spelar en mp3 eller tittar på DVD. När jag kör en vanlig CD funkar allt som vanligt. Missljudet är ett gnisslande ljud i blandas med musiken. Då ljudet inte uppstår när man spelar annat än digitalt ljud kan man ju utesluta att det handlar om kablar som stör varandra eller liknande hårdvaruproblem.
Har någon några idéer om vad detta kunde vara?
Missljud vid nätverksaktivitet
“Computer science is no more about computers than astronomy is about telescopes.†/Edsger Dijkstra
Händer det så fort du är uppkopplad till internet? Även om du gör något som tar på bandbredden? Prova att gå in i en Terminal och köra
byt ut eth0 om det inte är det nätverkskort som du använder. Det stänger ner anslutningen och om ljudet fortfarande "dummar" sig så borde det ju inte vara någon fråga om att internettrafiken stör (hur nu det skulle kunna ske har jag ingen aning om). Prova ev. med ett annat ljudkort om du har möjlighet till det.
Har du någon "ovanlig" hårdvara?
Kod: Markera allt
sudo ifdown eth0
Har du någon "ovanlig" hårdvara?
Ursäkta att jag uttryckte mig lite dåligt till en början. Jag vet hur jag deaktiverar ett nätverkskort, som förövrigt inte har något med internet att göra.
Och det jag frågar om är det du säger dig inte ha någon aning om. DVS hur ett nätverkskort eller snarare trafik via ett nätverkskort skulle kunna påverka ljudet.
Nätverkskortet är ett D-Link DGE-528T och ljudkortet är ett tidigare mycket välfungerande Soundblaster kort av hög kvalité.
Och det jag frågar om är det du säger dig inte ha någon aning om. DVS hur ett nätverkskort eller snarare trafik via ett nätverkskort skulle kunna påverka ljudet.
Nätverkskortet är ett D-Link DGE-528T och ljudkortet är ett tidigare mycket välfungerande Soundblaster kort av hög kvalité.
“Computer science is no more about computers than astronomy is about telescopes.†/Edsger Dijkstra
Du kan ju alltid plocka ut nätverkskortena fysiskt ur datorn eller möjligen stänga av dom via BIOS (eller ev. ta bort modulen som det använder). Jaja, ledsen över att inte kunna hjälpa dig
. Lycka till 

Har denna hårdvara i nuvarande config fungerat tidigare utan att ge missljud när "nätverket används" och du spelar upp digitalt ljud?
Lungt tomplat - tack för försöket! Japp det har det. Det som jag gjort - kom på det nu, var att jag kopplade in kortet till en gigabitswitch, tidigare har den varit kopplat till en 10/100 switch. Har inte något liknande problem med några andra datorer på den switchen, men det är mycket möjligt att ljudet bara hörs när hastigheten går över 100. Måste kolla det! Ã…terkommer.
Nepp låter lika mycket.
Nepp låter lika mycket.