Nätverks åtkomst

Lorelie

Nätverks åtkomst

Inlägg av Lorelie »

Hej på er alla, ny på detta forum.
Då Ubuntu o Linux är "helt nytt" för mej o då jag som många andra använder mej av windows så finns det en liten tröskel jag måste över. Har gjort min första installation av ett Linux system o valet föll på Ubuntu.
Nu till min fråga som gäller åtkomst till nätverket (privat).
Konfigurationen ser ut som följande.
File server:
Operativsystem XP med diskar utdelade i nätverket
Router:
Linksys/wrt54gl
Klienter:
Laptop HP
Movie dator

Nu till mina problem
Jag kan inte ansluta mej med det trådlsösa nätet trots att jag anger rätt SSID o krypteringskod ?
Kopplar jag till en kabel så funkar det o jag kommer åt mina diskar samt når internet, problemet här är att det är en accesstid innan jag kommer åt servens diskar/mappar o detta sker även när jag ska ut på nätet då det är en accesstid för sidor som jag vill besöka.

När jag startar Ubuntu så möts jag av ett meddelande i skämens högr nedre del som anger följande:
"det går inte att nå nätverket p.g.a .local domän Avahi identifieran"
"identifieringen av nätverk är inaktivt"

När jag kör Xp/Vista funkar det perfekt så min fråga är vad gör jag för fel, är det ngt med drivrutiner eller ngn inställning jag missat?

Tacksam för all hjälp jag kan få.
Mvh
LoreLie
Användarvisningsbild
zenbios
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

SV: Nätverks åtkomst

Inlägg av zenbios »

Hej voch välkommen till ubuntu-se

Får du upp något felmedelande för du inte kommer åt
det trådlösa? Vad är det för kryptering?
Ditt felmedelande du får nere till höger kan du lösa genom
System--> administration--> nätverk
sen andra fliken "allmänt" sen kan du kryssa i rutan längst ner
om den inte är det då.
Bild
Lorelie

Inlägg av Lorelie »

Hej o tack för svaret.
Ngt felmeddelande får jag inte som sagt, utan det kommer bara ett meddelande som talar om att jag kopplas ned ifrån nätverket när jag drar ut kabeln o sedan ansluts det igen (förmodligen det trådlösa) men jag kommer inte åt ngt nätverk..... :-(
Krypteringen är WEP 64 bits
Kollade markeringen som skall vara ikryssad _vilken den är men ändå?

Jag använder mej av tilldelad DHCP men det skall väl inte vålla ngr problem?
Det jag skriver om accesstiden är dryg, skall det öppnas ng n port i routen för Ubuntu?
Hur ser jag min ip address i Ubuntu? I windows är jag ju van vid att skriva "ipconfig"  Har fått fram en konstig ip adress typ 127.0.0.1
Kan detta stämma ?
Är det ngn brandvägg som skall konfig i Ubuntu ?

Ja det blev en del frågor igen då man är på jakt efter den optimala lösningen :-)

Mvh
LoreLie
Gryshnozk

Inlägg av Gryshnozk »

Lorelie skrev: Det jag skriver om accesstiden är dryg, skall det öppnas ng n port i routen för Ubuntu?
Hur ser jag min ip address i Ubuntu? I windows är jag ju van vid att skriva "ipconfig"  Har fått fram en konstig ip adress typ 127.0.0.1
Kan detta stämma ?
127.0.0.1 (localhost) pekar tillbaka till din egna dator. För att se din riktiga lokala IP så skriver du ifconfig i terminalen och letar efter inet addr:"din ip" under eth0.

Tyvärr så kan jag inte hjälpa mig med det andra, men du får säkert ett svar på dina frågor snart.
Lorelie

Inlägg av Lorelie »

Tack för tipset Gryshnozk, kännde igen det när jag läste det, men hade glömt det (för insnöad på windows)..
Lorelie
augie

Inlägg av augie »

När saker inte funkar hos mig och alla hjälpsamma ubuntu-användare frågar om felmeddelandet så brukar jag fånga dem med Program->Tillbehör->Ta en skärmbild. På så sätt får jag "exakta" felmeddelande och bättre hjälp.
Lycka till/Micke
Lorelie

Inlägg av Lorelie »

Hej Micke mfl
Det där med skärmdumpar är ett perfekt hjälpmedel, en bild säger mer än 1000 ord sades det ju en gång.
Att med en skärmdump återge min accesstid mot min server o mot internet är ju inte helt enkelt, men däremot så har jag en dump som visar meddelandet som dyker upp vid start.
När jag skall logga in mej på min router så sker det utan fördröjning (med kabelanslutning)? Är det ngt i min router som gör att access tiden blir lång, o vad kan det vara isåfall ?
Kan ngn hjälpa mej hur jag monterar cd enheten som jag nu inte kommer åt, vilket kommando skall man använda o var?
Här nedan skulle ni se skärmdumpen, men tyvärr lyckades jag inte infoga den? Informera gärna hur man gör för att få med bild i meddelanden.

LoreLie
Lorelie

Inlägg av Lorelie »

Hej igen
Är det ingen i forumet som har ngn ledtråd/lösning på mitt problem? Jag saknar tips/råd/handledning ifrån Er som är proffs..... :-)
Ligger denna frågan i fel forum så det är p.g.a det som svaren uteblir?
Som sagt var, tacksam för all hjälp jag kan få

Lorelie
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"