Ã…Ã„Ö i LinuxDC++
Ã…Ã„Ö i LinuxDC++
När jag körde breezy kunde jag genom att lägga till iso-8859-1 med "sudo dpkg-reconfigure locales" sedan starta ldcpp med kommandot "env LC_ALL=sv_SE". Detta medförde att jag kunde söka efter filer som innehöll åäö. När jag nu försöker samma sak i dapper fungerar det inte riktigt som jag vill, reconfigure locales verkar inte fungera på samma sätt längre. Är det någon som vet något sätt att lägga till iso-8859-1, eller på annat sätt få åäö att fungera så skulle jag vara tacksam.
- gothenburg
- Kontakt:
Ã…Ã„Ö i LinuxDC++
Det e irriterande att dom tagit bort dpkg-reconfigure locales
Men du får säga till alla inne på hubben att byta till UTF-8
Nej men tror man kunde lägga till det manuellt
om jag inte läst fel någonstans?
Men du får säga till alla inne på hubben att byta till UTF-8
Nej men tror man kunde lägga till det manuellt
om jag inte läst fel någonstans?
Jag är bannad i #ubuntu-se !
Ã…Ã„Ö i LinuxDC++
Installera manuellt låter ju ok men jag vet inte hur man gör
har letat på internettet men hittar inget. Någon som vet hur man gör det? Vill ju hellst inte behöva ändra till iso på hela systemet.

Ã…Ã„Ö i LinuxDC++
Jag hittade inte länken jag letade efter men om du inte har något emot att läsa engelska guider så kolla http://doc.gwos.org/index.php/Utf8ToIso8859_1 
P.S Sedan finns det ett verktyg som heter utf8-migration-tool som kan installeras via pakethanteraren som kanske kan vara till hjälp

P.S Sedan finns det ett verktyg som heter utf8-migration-tool som kan installeras via pakethanteraren som kanske kan vara till hjälp

Ã…Ã„Ö i LinuxDC++
Har sett den guiden men med den ändrar man hela systemet till iso-8859, jag tror att man i breezy kunde starta enskilda program med iso-8859 om man har det installerat och ända köra utf8 på systemet som helhet. Jag kan ha fel men det var så jag uppfattade det. Får jag inte det att funka ska jag prova guiden du nämnde.
utf8migrationtool kan man väl bara ändra om filerna som det är fel teckenkodning på, jag vill kunna köra LinuxDc++ med iso8859 så att jag kan söka efter filer som innehåller åäö på hubben.
utf8migrationtool kan man väl bara ändra om filerna som det är fel teckenkodning på, jag vill kunna köra LinuxDc++ med iso8859 så att jag kan söka efter filer som innehåller åäö på hubben.
Ã…Ã„Ö i LinuxDC++
Det går med nyare versioner av LinuxDC++ CVS.
Under Settings > Advanced > Experts only > Fallback encoding skriver du in den locale du vill använda. Se till att installera ISO-8859-15 först.
Om du har några frågor, testa #linuxdc++ på Freenode (IRC).
Under Settings > Advanced > Experts only > Fallback encoding skriver du in den locale du vill använda. Se till att installera ISO-8859-15 först.
Om du har några frågor, testa #linuxdc++ på Freenode (IRC).
Ã…Ã„Ö i LinuxDC++
Det låter bra, men jag får det inte riktigt att fungera. Vad är det jag ska skriva där. Jag har provat med sv_SE och ISO-8859-15, men det fungerar inte. Jag har inte 8869-15 som du om skriver installerat, är det den jag ska ha eller? och hur installerar jag det isåfall?
Ã…Ã„Ö i LinuxDC++
Oj, jag menade förstås ISO-8859-15, inte ISO-8869-15 (redigerade det i mitt förra inlägg för att inte förvirra folk).
Vilka locales har du installerade? Skriv "locale -a" i en terminal för att kolla.
Vilka locales har du installerade? Skriv "locale -a" i en terminal för att kolla.
Ã…Ã„Ö i LinuxDC++
De svenska jag har är sv_SE och sv_SE.utf8 . Hur gör jag ör att installera Iso-8859 ?
Ã…Ã„Ö i LinuxDC++
Drar upp en gammal tråd, hoppas det inte gör så jättemycket. Känns ju dumt o starta en ny.
Läst igenom den här nu, innan jag läste här ställde jag inte mina egna typsnitt, vilket var jävligt dumt, eftersom att allt ser ut som skit, så om någon kunde ge mig en orginallista på vilka typsnitt är satta vore jag evigt tacksam.
Till topic:
Någon som fixat detta? Tycker det är grymt iriterande, eftersom att det inte bara gör så att jag inte kan chatta med andra, utan när andra skriver något med åäö i så ser jag inte äns det. Vilket gör en koversation rätt omöjlig.
Läst igenom den här nu, innan jag läste här ställde jag inte mina egna typsnitt, vilket var jävligt dumt, eftersom att allt ser ut som skit, så om någon kunde ge mig en orginallista på vilka typsnitt är satta vore jag evigt tacksam.
Till topic:
Någon som fixat detta? Tycker det är grymt iriterande, eftersom att det inte bara gör så att jag inte kan chatta med andra, utan när andra skriver något med åäö i så ser jag inte äns det. Vilket gör en koversation rätt omöjlig.
SV: Ã…Ã„Ö i LinuxDC++
Det undrar jag också.. jag är helt borta när det gäller linux men jag har gett mig f*n på att få ihop det..jon skrev: De svenska jag har är sv_SE och sv_SE.utf8 . Hur gör jag ör att installera Iso-8859 ?
Jag undrar alltså hur man "installerar" iso-vilkensomhelst
- Antal kompisar som använder Jabber = 0 -
:-(
Fungerar inte UTF-8 så pröva med CP1252.
ISO-8859 är gammalt groll man ska passa sig för.
ISO-8859 är gammalt groll man ska passa sig för.

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
ok.. men min fråga kvarstår.. hur får man tag på CP1252 ok hur får man in det i systemet?Hund skrev: Fungerar inte UTF-8 så pröva med CP1252.
ISO-8859 är gammalt groll man ska passa sig för.![]()
Du väljer det i LinuxDC++, öppna favoriter och välj den teckenkodningen för de hubbar du har där.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
ÅH!
så enkelt det var då! jag har vart och slagits med terminalen och läst långa guider hur man ska få det att funka och så var det såååå lätt!!
tackar och bockar
så enkelt det var då! jag har vart och slagits med terminalen och läst långa guider hur man ska få det att funka och så var det såååå lätt!!
tackar och bockar