Halloj,
Min root partition ligger på 10GB och det brukar vara mycket bra för Ubuntu. Aldrig haft problem med hårddiskutrymmet förut, men nu när jag kör Gutsy så tog allt slut direkt. Jag har 1GB kvar!
Jag har rensat apt-geten, tömt /tmp och även slängt de kärnor jag inte kör med längre.
Men hur kommer det sig att det blivit så nu och har ni några idéer på hur jag kan få fram lite till utrymme?
Gutsy slukar utrymme.
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
- HOLMEN
- Fadder
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
- Kontakt:
Gutsy slukar utrymme.
Ubuntu-användare sedan 2005.
Del av Core apps Dev
Del av Core apps Dev
- DeepThought
SV: Gutsy slukar utrymme.
sudo apt-get clean
Det laddades nog en hel del paket när du installerade Gutsy, ovanstående tar bort .deb-filerna från /var/cache/apt/archives, eftersom de ändå är installerade. Detta kanske kan skaka fram några extra mega(/giga?-)-byte.
Det laddades nog en hel del paket när du installerade Gutsy, ovanstående tar bort .deb-filerna från /var/cache/apt/archives, eftersom de ändå är installerade. Detta kanske kan skaka fram några extra mega(/giga?-)-byte.
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
- HOLMEN
- Fadder
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
- Kontakt:
SV: Gutsy slukar utrymme.
Som sagt har jag redan tömt det. Och även att det gav mig mer utrymme så är det inte tillräckligt.
Testat att lägga till mer utrymme ifrån en annan partition via gparted ifrån Ubuntus liveCD men man kan tydligen inte fixa det hur som helst.
Testat att lägga till mer utrymme ifrån en annan partition via gparted ifrån Ubuntus liveCD men man kan tydligen inte fixa det hur som helst.
Ubuntu-användare sedan 2005.
Del av Core apps Dev
Del av Core apps Dev