Krångel med Ubuntu -> Xubuntu övergång

Användarvisningsbild
Beakon
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Krångel med Ubuntu -> Xubuntu övergång

Inlägg av Beakon »

Har lekt en del med Ubuntu via Wubi och tyckt att det varit sådär så jag beslöt mig för att testa och gå över
till Xubuntu istället i samma installation. Installerade Xubuntu enligt http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,14049.0.html och tyckte det verkade lovande.

Sen började problemen, fick inte igång Xubuntu när jag bootade om efter att ha satt xfce som default hanterare. 
Fick felmeddelande i stil med "Usplash: Setting Mode" och sedan en drös upplösningar och till slut en terminal prompt istället för xfce.

Jag misstänker att det kan ha med och göra att jag varit in och petat i konfigurationen för uppstart så att den loggade in mig automatiskt
samtidigt som jag hade på slumpvis inloggningskärm, Resultatet blev (innan Xubuntu installationen) att jag ibland fick upp ett loginfönster
ibland kom rakt in.

Jag har bråkat runt en massa och inte fått någon större ordning på det. Har kört dpkg-reconfigure på flera xf* i terminalläge utan resultat.
Jag har installerat Xubuntu desktopen flera gånger och nu till slut testade jag och ta bort Ubuntu desktopen men det hjälpte inte.

MEN, kör jag startxfce4 (installerade xfce4 löst vid sidan om också =) ) i terminalen så poppar allting upp och funkar finfint.

Hur får jag rätsida på detta egentligen ??
Bild
Linux - Bringing back the joy of computing
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

SV: Krångel med Ubuntu -> Xubuntu övergång

Inlägg av webaake »

Jag vill också veta eftersom jag vill gå från Ubuntu till Xfce, jag med!
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
Beakon

Inlägg av Beakon »

Har du samma problem ???
Själv skrotade jag nämligen den installationen och körde en ny XUbuntu installation från scratch istället.

Ska inte vara några problem att köra båda (Gnome/Xfce) parallellt med varandra om man inte som jag varit in och rotat för mycket i systemfiler (Jag klåfingrig ?? Näääee.. =) ).

Har du diskutrymme så kör båda parallellt och sätt Xfce som default vid uppstart, tror den lösningen är allra enklast.
Bild
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Testar just nu med att ändra till Xfce i "System"->Administration->Inloggningsfönster->Standardsession
och starta om. Men efter omstart ser allt likadant ut - Gnome!

Jag har ingen inloggning på denna maskin och kan alltså inte ändar i samband med uppstart.
Vad kan vara fel?
Användarvisningsbild
Beakon

Inlägg av Beakon »

Xfce är installerat då ?
Vad händer om du kör "sudo apt-get install xubuntu-desktop" ?
Bild
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Ja, det är ju det enklaste, vad jag förstår. MEn får man inte en massa Xubuntu program på köpet då?
Denna 400 Mhz:are duger inte mycket till ändå, bara P2P och lite till.
'
Man kan ju iochförsig avinstallera dem.....
Användarvisningsbild
Beakon

Inlägg av Beakon »

webaake skrev: Ja, det är ju det enklaste, vad jag förstår. MEn får man inte en massa Xubuntu program på köpet då?
Denna 400 Mhz:are duger inte mycket till ändå, bara P2P och lite till.
'
Man kan ju iochförsig avinstallera dem.....
Jo, Xubuntu innehåller en del andra program än Ubuntu men om du installerar båda versionerna från scratch så tror jag faktiskt Xubuntu är mindre. Hur som så kan du plocka bort allting du inte behöver i efterhand så det ska vara det sista problemet.
Bild
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Löste mitt problem; jag fick bemöda mig att att sätta mig vid servern och starta tjockskärmen och logga ut och välja Xfce. Loggade in igen och DÅ! Då vart det där; Xfce! Fast med de program jag hade innan och inga andra. T o m vnc-servern funkade utan ändringar.

Xfce verkar flyta smidigare på denna gamla 4oo Mhz Mac och nu skall jag se vad jag kan ställa till med där.

Ett litet problem bara; jag hade i Gnome ett par sessioner (Autostart-grejer) som var urbockade, men de startar nu igen i Xfce. LÖSTES: hittade i min hemmapp /.config/autostart  och där kunde jag manuellt radera det jag inte ville ha. Kanon!

Tack för hjälpen! Detta forum är Sveriges absolut bästa, med den bästa stämningen och kunskapen.

PS Har nu kört Xfce ett tag och det känns verkligen rappt och piggt! Visst saknar man lite ögongodis, men har man en slö masking så får man leva med det. Skall testa några nya teman från Synaptic.
Senast redigerad av 1 webaake, redigerad totalt 18 gånger.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"