Torrent program, stabil nerladdning?

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
ratm_rip

Torrent program, stabil nerladdning?

Inlägg av ratm_rip »

Hej!
Har testat flera olika torrent program nu, Deluge, Ktorrent, Azureus m.m men får samma problem i alla. Nämligen att nerladdningshastigheten ligger aldrig över 5kb/s (sitter på en 0,25 uppkoppling) en längre stund. Ibland så får det för sig att hoppa upp och gå snabbt men då sjunker den tillbaka efter en kortstund igen. Uppladdningen ligger dock väldigt stabilt på runt 17kb/s. Har testat med olika torrenter och båda hastigheterna är satta till unlimited. Känns som det inte är lika stabilt som utorrent till windows där jag låg på en konstant hastighet av 33kb/s, alltså maxade min uppkoppling hela tiden.
Det torrent program som jag använder för tillfället är Deluge, så om ni kan komma på någon lösning utifrån det programet så skulle jag vara tacksam
Tackar på förhand
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

SV: Torrent program, stabil nerladdning?

Inlägg av ZX Spectrum »

Jag tror inte detta har med torrentprogrammet. Får du full hastighet i Windows?
Själv har jag inte haft något problem med hastigheten i någon klient som jag har testat i Ubuntu. Använder Comhem 8/1.

Testa denna sida för säkerhets skull:

http://speedtest.net/
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
ratm_rip

Inlägg av ratm_rip »

Med det så får jag 306kb/s ner och 146kb/s upp. Så det borde ju gå snabbare. Torrenterna jag har kollat har många som delar med sig så det borde inte vara något problem.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Sen beror det ju mycket på var man laddar ner torrentfilerna. Är det många leetchers så går det långsamt.
Ibland har jag upptäckt att det finns ex. 50 seedare, men jag kopplas bara till 2 seeders och då kan det gå långsamt.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
ratm_rip

Inlägg av ratm_rip »

På en av dem är det 5 som seedar och jag laddar ner från alla fem, men kommer inte upp snabbare än 5kb/s ändå. Det är det som är så mystiskt och gör att jag tror att det är något med torrentprogramet.

edit: tittade under inställningar -> nätverk och där under TCP portar, klickade på knappen testa aktiv port och det stod att porten inte är öppen. Så kan det ha något med problemet att göra? Och isåfall hur hittar man öppna portar?
Senast redigerad av 1 ratm_rip, redigerad totalt 18 gånger.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Har du kollat i inställningarna för torrentprogrammet som det är någon parameter som står fel?
Bild
Användarvisningsbild
Thomas
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av Thomas »

tror att du har någon fel inställning i ditt torrentprogram, har du öppnat upp port för torrenten i din brandvägg om du har någon sådan?? 

annars så kan jag tipsa om en bra torrentkilen till linux. rtorrent. finns guide här i forumet hur man ställer in den med mera=)
ratm_rip

Inlägg av ratm_rip »

Har inte installerat någon brandväg, är om ubuntu har en egen som lägger sig imellan. Men hur öppnar man portar i såfall?
Användarvisningsbild
Thomas
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av Thomas »

den ska va avstängd som standard i ubuntu..

mitt tips kör in rtorrent det är en av dom bästa torrentklienterna jag har testa..finns en svenskguide här i forumet..
HR

Inlägg av HR »

ratm_rip skrev: nerladdningshastigheten ligger aldrig över 5kb/s (sitter på en 0,25 uppkoppling)
Ett telefonmodem har 56 kb/s, så det måste vara en väldigt slö uppkoppling du har.
Har du klagat än?

ratm_rip skrev: På en av dem är det 5 som seedar och jag laddar ner från alla fem, men kommer inte upp snabbare än 5kb/s ändå. Det är det som är så mystiskt och gör att jag tror att det är något med torrentprogramet.

edit: tittade under inställningar -> nätverk och där under TCP portar, klickade på knappen testa aktiv port och det stod att porten inte är öppen. Så kan det ha något med problemet att göra? Och isåfall hur hittar man öppna portar?
ratm_rip skrev: Har inte installerat någon brandväg, är om ubuntu har en egen som lägger sig imellan. Men hur öppnar man portar i såfall?

Byt port då.
40000+ någonting.
Senast redigerad av 1 HR, redigerad totalt 19 gånger.
ratm_rip

Inlägg av ratm_rip »

Snabbare än ett telefonmodem är det, har telia 0,25. Ska vara 6ggr snabbare än vanligt modem säger de. Vet inte hur man räknar.
Men det har börjat gå snabbare, har toppar över 20kb/s och ligget stabilt över 10kb/s. Men det är inte samma hastigheter som jag fick med µtorrent. Men det är bara nerladdningen som det är problem med, uppladdningen ligger näst intil maxad hela tiden.

Testade med att kryssa i rutan random ports i inställningarna och testade med några och klickade på knappen jämte (testa aktiv port) men alla är stängda. Kan man inte öppna portarna på något sätt?

Med att bytta till rTorrent så har jag en torrent igång som är ganska stor och kommit en bra bit på den och vill helst få ner den innan jag byter. Så om jag lyckas lösa det i Deluge så är jag tacksam, men om det inte går så tar jag ner den torrenten och använder rTorrent i fortsättningen.
HR

Inlägg av HR »

Konstigt att du kan ladda upp när porten är stängd.
Har du router?
ratm_rip

Inlägg av ratm_rip »

Ja, först ett modem sedan en trådlös router, fast uppkopplingen till routern är trådad om det skulle göra någon skillnad.
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av webaake »

Uppladdningen borde vara satt till max 80% av den möjliga för att ge utrymme åt tvåvägskommunikation på nedladdningen!
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
HR

Inlägg av HR »

Där var felet.  (Routern)
Då har du en brandvägg som du måste öppna.
HR

Inlägg av HR »

webaake skrev: Uppladdningen borde vara satt till max 80% av den möjliga för att ge utrymme åt tvåvägskommunikation på nedladdningen!
Det skiter jag i.
Jag får ändå ner en dvd på 10 minuter.  ;D
ratm_rip

Inlägg av ratm_rip »

HR skrev: Där var felet.  (Routern)
Då har du en brandvägg som du måste öppna.
Hur öppnar jag den då? Är inte så haj på det så något enkelt sätt tack.
HR

Inlägg av HR »

Om du går in på 192.168.0.1 med Firefox, så hittas nog inställningarna där.
Det kan skilja mellan routrar. 192.168.1.1 har jag också sett.

Jag har ingen router själv då en sådan slöar ner för mycket.
ratm_rip

Inlägg av ratm_rip »

Kommit in där nu och är inne i Port delen efter lite krångel med att lösenordet inte fungerade.
Så öppnade en port och ett spann på 100 portar, är det lagom eller borde spannet vara större? Men nu ligger jag stabilt över 25kb/s (kan nog gå snabbare men jag har gaim igång också och FF så när jag stänger ner det så kommer det nog gå lite snabbare).
Så tack så mycket för hjälpen^^
HR

Inlägg av HR »

Sådärja.
Har du öppnat 100 portar i brandväggen, så kan du sätta samma i Deluge.
Tror dock inte du laddar 100 torrents samtidigt alltför ofta.

Kollar... har 12 portar i mitt Deluge.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"