Stavningskontroll OpenOffice
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Stavningskontroll OpenOffice
Hej,
jag har märkt när jag skriver i OpenOffice att rättstavningen är riktigt dålig. Den påstår att rättstavade ord är fel och föreslår en ändring till en felstavad variant osv.
Jag har sett att det finns ordlistor man kan lägga till men finns det att ladda hem och är det bättre än det som följer med?
jag har märkt när jag skriver i OpenOffice att rättstavningen är riktigt dålig. Den påstår att rättstavade ord är fel och föreslår en ändring till en felstavad variant osv.
Jag har sett att det finns ordlistor man kan lägga till men finns det att ladda hem och är det bättre än det som följer med?
- danno
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
SV: Stavningskontroll OpenOffice
Har du provat med Arkiv->Guider->Installera nya ordböcker ?
Vet dock inte hur bra dessa är.
Vet dock inte hur bra dessa är.
-
- Global Moderator
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Hämta hem ordboken som finns på <a class="postlink" href="http://www.dsso.se">http://www.dsso.se</a>
Idéer räknas inte förrän du genomför dem.
- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
När OOo föreslår en annan stavning brukar det bero på att ordet inte finns med i ordlistan. Då kan man lägga till det.
Särskrivningar brukar var en hit i ordbehandlingsprogram. Programmet kan helt enkelt inte förstå när ett ord ska skrivas ihop i svenska. Det heter ju sjuksköterska, inte sjuk sköterska. Blir det problem med sånt är det bara att stava det korrekt och lägga till det i ordlistan.
Särskrivningar brukar var en hit i ordbehandlingsprogram. Programmet kan helt enkelt inte förstå när ett ord ska skrivas ihop i svenska. Det heter ju sjuksköterska, inte sjuk sköterska. Blir det problem med sånt är det bara att stava det korrekt och lägga till det i ordlistan.
Hade en lycklig dag häromdagen.
Jag hittade ett nytt kommando: System, Administration, Language Support.
Tryck på den och vänta ut nedladdningen och omstarta datorn.
Efter omstart går du tillbaka till Language Support och lägger kryss i rutan för de språk du behöver.
Där finns norska, svenska och till och med finska. Tryck Apply och ordbökkerna laddas ned.
Efter omstart är stavningskontrollen tillgänglig i oo under Tools, Options, Language Settings, Languages
Ändra Default languages och du har det du behöver .
Den svenska kräver att du skriver ett längre stycke i din stil och lägger till de rättstavade orden, som
visas som felstavade. Det är några av de sammansatta orden, som inte visas rätt.
Jag hittade ett nytt kommando: System, Administration, Language Support.
Tryck på den och vänta ut nedladdningen och omstarta datorn.
Efter omstart går du tillbaka till Language Support och lägger kryss i rutan för de språk du behöver.
Där finns norska, svenska och till och med finska. Tryck Apply och ordbökkerna laddas ned.
Efter omstart är stavningskontrollen tillgänglig i oo under Tools, Options, Language Settings, Languages
Ändra Default languages och du har det du behöver .
Den svenska kräver att du skriver ett längre stycke i din stil och lägger till de rättstavade orden, som
visas som felstavade. Det är några av de sammansatta orden, som inte visas rätt.
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Jo alltså jag har ju en svenskordlista i OO men det är det att jag tycker den är dålig.
Nu har jag bytt ut ordlistan enligt http://ubuntu-se.org/smf/index.php?topic=16535.0 och den jag bytte till är väl inte utan fel den heller men den är bättre än den förra.
Nu har jag bytt ut ordlistan enligt http://ubuntu-se.org/smf/index.php?topic=16535.0 och den jag bytte till är väl inte utan fel den heller men den är bättre än den förra.
När man själv lagt till några sammansatta ord, så blir den svenska listan perfekt.
Kan själv nu skriva tiotals sidor med endastnågra få röda understrykningar.
Kan själv nu skriva tiotals sidor med endastnågra få röda understrykningar.
- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Skapa en egen ordlista.
1. Gå till Verktyg - Alternativ - Språkinställningar - Lingvistik.
2. Vid Användarordlistor klickar man på Ny...
3. Ge listan ett namn och tala om för vilket språk den ska gälla. Klicka på OK.
4. Nu dyker den nya ordlistan upp. Men du måste markera den för att den ska användas.
5. Klicka OK för att avsluta.
6. Nu när du skriver ett ord som inte känns igen, kan du högerklicka, välja Lägg till - din ordlista.
Nu får du en specialanpassad ordlista. Du kan ha flera stycken, om du vill det, för olika ändamål. Vill du sedan ta en backup på listan, hittar du den i /home/dittkonto/.openoffice.org2/user/wordbook.
1. Gå till Verktyg - Alternativ - Språkinställningar - Lingvistik.
2. Vid Användarordlistor klickar man på Ny...
3. Ge listan ett namn och tala om för vilket språk den ska gälla. Klicka på OK.
4. Nu dyker den nya ordlistan upp. Men du måste markera den för att den ska användas.
5. Klicka OK för att avsluta.
6. Nu när du skriver ett ord som inte känns igen, kan du högerklicka, välja Lägg till - din ordlista.
Nu får du en specialanpassad ordlista. Du kan ha flera stycken, om du vill det, för olika ändamål. Vill du sedan ta en backup på listan, hittar du den i /home/dittkonto/.openoffice.org2/user/wordbook.
Vad jag menade var att när du övertygat dig om att ett rött ord är rättstavat, så tryck på ABC spellcheck.
En ruta kommer fram med det röda ordet och då trycker man på Add och ordet läggs till standard ordlistan.
En ruta kommer fram med det röda ordet och då trycker man på Add och ordet läggs till standard ordlistan.