Trådlöst nätverk

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
bushradio

Trådlöst nätverk

Inlägg av bushradio »

Varför hittar inte jag mitt trådlösa nätverk i ubuntu??? När jag går in på inställningarna så hittar han inte mitt trådlösa nätverk , jag trorjag har ett broadcom nätverkskort kort inbyggt i ferrari
Användarvisningsbild
Chippen

Trådlöst nätverk

Inlägg av Chippen »

menar du att du har gått in i system/administation/nätverk och tittat på inställningarna för det trådlösa nätverkskortet?

för där borde du kunna ställa in det så att det funkar såvida du har drivrutiner till ditt kort...
Adam

Trådlöst nätverk

Inlägg av Adam »

Broadcom kort är ett helvete.
bushradio

Trådlöst nätverk

Inlägg av bushradio »

Ja så har jag gått in , men när jag ska välja nätverk där så finns det inget , varför?
Användarvisningsbild
gholen
Hedersmedlem
Utgåva: 10.04 Lucid LTS
Kontakt:

Trådlöst nätverk

Inlägg av gholen »

Broadcom kort är ett helvete, JA, men det finns hjälp att få.
när jag får tid så ska jag översätta den här,, tills dess får du nöja dig med den här HOWTO:n somfinns här !

Det funkar faktiskt bra! Har ett broadkom 4318 jag med. och det surfar jag på nu :D
Bild
brand1bil

Trådlöst nätverk

Inlägg av brand1bil »

[quote="gholen"]Broadcom kort är ett helvete, JA, men det finns hjälp att få.
när jag får tid så ska jag översätta den här,, tills dess får du nöja dig med den här HOWTO:n somfinns här !

Det funkar faktiskt bra! Har ett broadkom 4318 jag med. och det surfar jag på nu :D[/quote]
Testade HOWTOn som du länkade till o får det inte att fungera alls faktiskt... Guiden säger att "Broadcom Corporation BCM4318 [AirForce One 54g] 802.11g Wireless LAN Controller (rev 02) that this guide is VERY unlikly to work for you"

Så, eftersom du o jag gholen verkar ha samma nätverkskort vore det grymt om du kunde visa hur du fick ditt att fungera... WLAN är det enda som för tillfället får mig att använda windows... Vore det inte för detta skulle jag vara lost i linux forever.
Odg

Trådlöst nätverk

Inlägg av Odg »

Har för mig att jag kikade lite här http://www.seungpyo.com/stacksandpiles/ ... apper-606/ när jag sparkade igång mitt nätverk.
Okänd

SV: Trådlöst nätverk

Inlägg av Okänd »

Körde precis igång ett Broadcom Corporation BCM4318. Gjorde så här:

Kolla först kortet. Kör i terminalen:
lspci | grep Broadcom\ Corporation

Svaret ska bli något liknande:
0000:05:02.0 Network controller: Broadcom Corporation BCM4318 [AirForce One 54g] 802.11g Wireless LAN Controller (rev 02)

Hämta och lägg följande fil på skrivbordet:
http://compwiz18.blackhole.cx/bcm4318/g ... all.tar.gz

Öppna terminalen och skriv:
cd ~/Desktop

Packa upp:
tar -xf bcm4318*.tar.gz

Installera:
sudo ./ndiswrapper_setup

Starta om datorn
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"