Nu har vi startat en egen hemsida där alla, som vill vara med, kan registrerar sig.
Efter vi är klart med det konstituerande möte, kommer vi att skicka ut massmail
till alla registrerade med betalningsuppgifterna angående medlembidrag, som
kommer att vara 120,- kr / år.
Efter betalningen, som kräver personliga adressuppgifter samt namn för föreningsregistret,
kommer konton att öppnas fullt för speciella medlemsidor.
http://www.ubuntuforeningen.se
Välkommen att regga sig redan nu !
LJ
Ubuntuföreningens hemsida
- Bossieman
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
- Kontakt:
SV: Ubuntuföreningens hemsida
Reggad!
Fantastiskt arbete LJ! Fantastiskt!
Fantastiskt arbete LJ! Fantastiskt!
* Detta meddelande har granskats av FRA *
* Detta meddelande har granskats av FRA *
Stort tack, Bossie!!

LJ
EDIT: Idag äger den konstituerande möte rum!

LJ
EDIT: Idag äger den konstituerande möte rum!

"Föreningens huvuduppgift kommer att vara: marknadsföring och distribution av reklammaterial."
Jag har en ny dator med förinstallerat Ubuntu som fungerar oklanderligt rent tekniskt. Trots det har jag en hel del problem med att göra det jag vill göra och som fungerade i Windows. (Hukar mig för att undgå de helfrälstas attacker.)
Problemen tar jag efterhand i andra trådar. Vad jag vill säga här är bara att jag tycker det återstår en del innan man kan gå ut med marknadsföring till vanliga användare utan IT-tekniska kunskaper. Trots det kommer jag att gå med i föreningen och betala medlemsavgiften för att stödja Ubuntu, som jag i övrigt fått kostnadsfritt.
Kanske kan föreningen stödja svenska utvecklare t ex genom att ge ett ekonomiskt bidrag till omkostnader. Medlemsavgifterna kommer antagligen inte att räcka till detta också men någon form av frivilliga bidrag kan kanske tänkas i framtiden?
Jag har en ny dator med förinstallerat Ubuntu som fungerar oklanderligt rent tekniskt. Trots det har jag en hel del problem med att göra det jag vill göra och som fungerade i Windows. (Hukar mig för att undgå de helfrälstas attacker.)

Problemen tar jag efterhand i andra trådar. Vad jag vill säga här är bara att jag tycker det återstår en del innan man kan gå ut med marknadsföring till vanliga användare utan IT-tekniska kunskaper. Trots det kommer jag att gå med i föreningen och betala medlemsavgiften för att stödja Ubuntu, som jag i övrigt fått kostnadsfritt.
Kanske kan föreningen stödja svenska utvecklare t ex genom att ge ett ekonomiskt bidrag till omkostnader. Medlemsavgifterna kommer antagligen inte att räcka till detta också men någon form av frivilliga bidrag kan kanske tänkas i framtiden?
-
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Fungerar ... Om Ubuntu fungerar eller inte beror ju till stor del på förväntningarna. Fungera precis som Windows kommer det nog aldrig att göra, och det är knappast avsikten heller.Ubuntu som fungerar oklanderligt rent tekniskt. Trots det har jag en hel del problem med att göra det jag vill göra och som fungerade i Windows.
Man skulle nog behöva dela upp det hela i olika användningsområden och sedan avgöra om Ubuntu fungerar för vart och ett av dessa.
Annars kommer vi att jämföra äpplen med bananer och aldrig komma nån vart.
Kanske en uppgift för föreningen??
Det är nog inte förväntningarna det beror på. Jag är övertygad om att Ubuntu klarar i stort sett allt jag vill använda det till. Det är jag som inte klarar att göra allt jag vill i Ubuntu.lennart_sj skrev: Fungerar ... Om Ubuntu fungerar eller inte beror ju till stor del på förväntningarna. Fungera precis som Windows kommer det nog aldrig att göra, och det är knappast avsikten heller.
Jag har använt datorer sedan 1975 så jag är inte nybörjare och jag har fått lära mig ny programvara åtskilliga gånger. Jag fick en veckas utbildning på den första ordbehandlaren (IBM MC82) sedan har jag fått lära mig de nya datorerna och programmen på egen hand, så jag är van vid att det är motigt i början.
Problemet med Ubuntu är att det inte är ett program som ska användas till en sak, utan ett oändligt antal program som kan användas till oändligt många saker. Både program och de flesta inlägg på detta forum förutsätter IT-tekniska kunskaper som jag inte har. Många problem har uppstått därför att jag missförstått eller inte uppfattat en inställning någonstans på vägen. Hade inte min son kommit då och då och hjälpt mig att ta mig vidare en bit så hade jag nog varit tvungen att ge upp.
För den som bara använder datorn till internet, e-post och ordbehandling bör det gå ganska smärtfritt att komma igång, men jag har vant mig under många år att använda datorn till betydligt mer än så. När jag nu ska lära nytt på alla områden samtidigt så tar det mer tid än jag har till förfogande och jag blir otålig.
Det är givetvis svårt att göra program som både är anpassningsbara och flexibla samtidigt som de ska vara hyfsat enkla för användare utan specialkunskaper. Men jag tror att Ubuntu är på rätt väg så det är bara att fortsätta framåt.