Novell, Best in Show?

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
clavdius

Novell, Best in Show?

Inlägg av clavdius »

Såg på Linuxworld.idg.se
http://linuxworld.idg.se/ArticlePages/2 ... XW.dbp.asp
att Suse vann ett pris för bästa skrivbordslösning på Linuxworld i San Fransisco.
Jag trodde att Ubuntu var bästa skrivbordslösningen? (Det är min erfarenhet)
Nån som testat SuSe och har åsikter om denna jämfört med Ubuntu?
Användarvisningsbild
Quartus
Kontakt:

Novell, Best in Show?

Inlägg av Quartus »

Tja, SLED har ju en del som inte Ubuntu har. Uppfräschade menyer, Beagle, fler grafiska verktyg mm. Det går ju visserligen att få i Ubuntu också men det är inte med ifrån början och lika väl integrerat som i SLED.

Sen har väl Ubuntu en del som inte SLED har (fungerande pakethanterare t.ex.) så det är väl egentligen hugget som stucket. Novell rider på hypen precis som Ubuntu gjort ett tag nu.
Alias "marsu" i #ubuntu-se @ freenode.
Ubuntu guide
pheex

Novell, Best in Show?

Inlägg av pheex »

Har anvnt SuSE på den tiden Novell inte hade sin vakande hand över det. Då tyckte jag att det var bra, seda har jag hållt mig till Debian, Slackware och nu Ubuntu. Tog för ett tag sedan och la in SuSE på en dator, visst var det vackert. Men redan när jag skulle spela den första MP3 låten blev det problem. MP3 decodern är inte installerad per default och innebar en del läsande på wikin för att få igång. Min egen uppfattning är att RPM pakethanteraren är rent usel i jämförelse med DEB. Det som inte låg med från börjat var inte det lättaste att få igång kan väl vara en ganska snäll bedömining enligt mig. För kontorsbruk är det perfekt - och dessutom lätt att integrera i ett befintligt novellnät. För hemmabruk är Ubuntu mycket bättre!
“Computer science is no more about computers than astronomy is about telescopes.” /Edsger Dijkstra
clavdius

Novell, Best in Show?

Inlägg av clavdius »

På skoj laddade jag ned en dvd-skiva med SuSe Linux 10.1
Installationen tog rätt lång tid med de val jag gjorde, men det är klart lite annorlunda att installera Ubuntu från en enda cd-skiva.
I Gnome får man rätt mycket att välja på via menyerna, både på program och inställningar. Känslan var helt ok, men det som drog ned betyget var att skärmen inte detekterades korrekt (trots att den fanns angiven med fabrikat o modell) samt att uppdateringsfunktionen fungerade dåligt. Jag fortsätter nog att testa lite till, men för mitt normala datorbruk är det Ubuntu som gäller. Finns det flera här som har erfarenhet av Suse Linux?
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"