Hjälp mig att inte överge Ubuntu

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
svartberg
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Hjälp mig att inte överge Ubuntu

Inlägg av svartberg »

Denna sommar har jag kört Dual Boot med WinXP och ubuntu. Har använt WinXP till Visual Studio för att göra windows program till en sommarkurs. Eftersom jag vet att det ofta blir problem när jag programmerar så reducerade jag antalet problem med att köra detta rent i Windows, och inte genom wine eller någon linux variant.

Det har blivit att flertalet uppstarter har gjorts i Windows och på något sätt håller jag nu på att övertyga mig om att jag borde köra Windows utan dual boot och ta bort Ubuntu. Har funderat på det här ett tag nu och det känns som att fördelarna med Windows är fler än fördelarna med Ubuntu.

+ Windows
- Ubuntu

Bättre drivrutin för mitt ATI X1950XT kort (på ATI's hemsida, finns det ingen linux drivrutin för detta kort ens )

Större utbud på spel. ( spelar spel från blizzard, och får dom inte tillfredställande att fungera genom Wine eller Cedega, tyvärr )

uTorrent - tycker utorrent är den bästa torrent klienten, har testat KTorrent men den vägrar öppna vissa torrent filer, som fungerar utmärkt genom uTorrent. För tillfället kör jag uTorrent genom wine vilket visserligen fungerar men hade varit allra bäst med en native torrent klient för linux liknande uTorrent.

Adobe Photoshop - Gimp är säkert jättebra om man lär sig det, men jag tycker det inte verkar ha alla de finesser som finns i photoshop. Är ganska van att arbeta med photoshop och vill helst inte lära mig något nytt.

Spela midi filer, genom exempelvis Winamp. I windows är det inga problem med att spela midi filer. I Ubuntu fick jag ladda hem Timidity för att spela midi filer genom terminalen, vilket fungerade men vissa av midi filerna lät lustigt. För att kunna spela midi filer i XMMS fick jag ladda hem en plugin. Detta gjorde att jag kunde spela en midi låt i XMMS sedan kraschar det.

Snabbare boot. För mig bootas Windows XP något snabbare än Ubuntu 7.04.

Realtek HD Audio Manager - Jag vill kunna reglera mina ljud utgångar till mina högtalare samt headset. I windows kan jag genom detta program välja vilken port som ska agera ljud-ut till headsetet samt för högtalarna. I Ubuntu har jag inte hittat något program eller guide för att ställa in att en viss port ska vara ljud-ut till mitt headset.

Ashampoo Burning Studio - Ett enkelt o bra brännarprogram för mina behov. I linux så har jag testat K3B vilket verkar vara helt okej, dock så har jag förstört få DVD skivor när jag skulle bränna iso filer till dom. Skivorna kunde inte läsas från min externa dvd-spelare, kan ha varit fel på iso filerna så kan egentligen inte klandra K3B för detta. Har även hört talas om GnomeBaker samt Brasero men inte testat på desas än.

blip.se - Den senaste tiden har jag och en kompis spelat lite spel på blip, bland annat yatzy. I ubuntu lyckades jag inte koppla upp mot servern. Vet inte om detta beror på någon avsaknad av schockwave eller någon inbyggd brandvägg som blockerar.

Intel Core 2 Duo - I ubuntu går processorfläkten igång lite väl ofta utan att jag kör något krävande. Med kommandot top visas Python, Xorg, samt Firefox högst upp. Vet inte vad detta beror på.

+ Ubuntu
- Windows

Stabilare och säkrare operativsystem - Behöver inte ha några anti-virus program, eller extra brandväggar än det som redan finns i Ubuntu 7.04 från start vilket känns tryggare.

Pakethanteraren - Mycket flexiblare sätt att installera program, bibliotek och annat genom synaptic, istället för att googla efter det man söker och sedan ladda hem det, och installera som man får göra i windows. Problemet med linux är dock om det inte är färdigpaketerat i .deb filer, då får man oftast kompilera det själv och följa långa guider hur man gör det, där det nästan alltid är något steg som inte fungerar för mig.

Support - Mycket bra support från Ubuntu Sverige, samt att det var 6e månad släpps en ny version vilket ungefär är som att prenumerera på en bra tidning man får var 6-e månad =)

Live CD - Skönt att kunna boota datorn utan att installera Ubuntu. Effektivt i dom lägena man kanske behöver partitionera om något, eller bara vill testa Ubuntu. Mer användarvänlig installation också jämfört med Windows XP.

Terminalen - Kan väl inte jämföras med Kommando prompten i Windows egentligen. I terminalen kan man utföra allting på ett snabbare sätt, förutsatt att man lär sig de kommandon som finns.

Katalogstrukturen - Verkar mycket mera logisk än det som finns i Windows efter en tids användning.

Filsystem - Av det jag har läst så är både ext3 och reiserfs mycket bättre filsystem än NTFS, samt att man slipper defragmentera hårddisken vilket klart är ganska gott.

Öppen källkod - Kanske det allra bäst med Ubuntu, är att det är gratis att använda samt att man kan få tillgång till koden för att lära sig, eller optimera sitt system.

Slutsats : Som operativsystem i sig tycker jag Ubuntu är bättre på nästan alla punkter. När det kommer till användandet av datorn ingår ju även programmen som finns, och där finns det fler program som är portade till Windows. Av att döma så kan jag klara mig utan saker som finns i Ubuntu som deb package, terminalen och kan leva med att ha ett anti virus program igång, bara för att kunna få köra mina favorit program och spel som jag har gjort tidigare innan jag fick höra talas om Ubuntu.

Alternativet wine / Cedega / Crossover tycker jag är bra alternativ men Win32 programmen flyter aldrig lika bra som i Windows tyvärr.

Så snälla hjälp mig att övertyga mig att ha kvar Ubuntu, innan jag blir ännu mer windows van, vilket gör det svårare att anpassa mig till ett nytt OS.
to wonder
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

SV: Hjälp mig att inte överge Ubuntu

Inlägg av to wonder »

...:P.. tycker ja känner igen de där mönstret som aldrig verkar ta slut
Senast redigerad av 1 to wonder, redigerad totalt 12 gånger.
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Tjenare!

Tyvärr så är ju ATI värdelösa. Det får vi leva med.  :-\ :(

Photoshop ska gå att få igång via Wine. Men eftersom du verkar spela en del så rekommenderar jag Dualboot, och så kör du Photoshop i Win.
Vad det gäller Torrents så kör jag med Azureus, men där har alla olika smak, så det kan inte jag svara på. Men precis som med photoshop: Utorrent är det som råkade passa just dig bäst, och det är skrivet för Win.
Så är det tyvärr. Windows saknar en SSH klient från början. Man lär ladda ner Putty och krångla. Att programutbudet är olika är tyvärr något man får leva med...

Ang Blip.se så kan du ta en titt i den här tråden:
http://ubuntu-se.org/smf/index.php?topic=1174.msg99874
Tråkigt att sådana tjänster använder sådant stängt skit...

Ang CPUn så verkar det som att det ligger något i bakgrunden och tar kraft. Kolla med "top" i terminalen.

Men jag skulle rekommendera dig att göra som jag, kör Dual boot (eller tripple boot som jag har :P)
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
mannealm

Inlägg av mannealm »

Angående torrentgrejen så tycker jag att Deluge är lika bra som utorrent.

Och det där med bootningen känner jag igen. XP är faktiskt ruskigt snabb att bota upp. Slår ubunut med hästlängder på min dator. När det gäller Vista så blir det däremot ungeför dött lopp med Ubuntu.
Nybliven nörd!
Användarvisningsbild
Turbo
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Inlägg av Turbo »

svartberg!  Vad har du mot dual boot? 
Det är nog så att XP funkar bättre med .exe-program än vad Ubuntu gör. Konstigt vore det annars.
Ubuntu funkar bättre med .deb-program  än vad XP gör. XP klarar inte alls .deb  Finns väl ingen Linux-emulator till Windows vad jag vet. (kanske det gör som jag har missat).

Jag har som du XP och Ubuntu. I Ubuntu finns många program som du inte kan få tag i till Windows. I början tyckte jag som du att man är ju van vid Windows och exe-program och jag räknade upp allt som Ubuntu inte klarade. Nu har jag en annan inställning.
Ubuntu utvecklas hela tiden och kommer aldrig att bli "färdig". Hur långt Ubuntu har kommit på vägen är omöjligt att sia om, men ta t.e.x. "cnr.com". En site som startar upp för Ubuntu om ett par veckor. Där lovar de att du ska kunna installera Linux-program som inte är .deb , bara med ett musklick. (några gillar inte detta men det är en anna sak).  Wine utvecklas också, kommer ofta uppdateringar att ladda ner. Klarar fler och fler exe-program. Snart kanske det klara din Photoshop också. Jag kör Photoshop7 i Ubuntu.
Har du sett denna länk:  http://frankscorner.org/  Och det finns mycket mera som Wine klarar.

Du har också möjligheten att köra XP virtuellt genom Virtualbox, i Ubuntu.

Jag tycker att det är himla spännande att vara med i den här processen (Ubuntu).
Dessutom är det kul att vara med i Ubuntu-forum och diskutera och få hjälp med saker.
Visst, Du kan plocka bort Ubuntu och bara köra XP, men då missar du när Ubuntu växer sig stor och stark på marknaden, för det tror jag.    Ja, så tycker jag  :D
Användarvisningsbild
svartberg

Inlägg av svartberg »

Dual boot är alltid en lösning men jag tycker inte om att behöva starta om datorn för att köra ett spel exempelvis. Helst av allt skulle jag vilja ta bort XP och köra på Ubuntu, men då går man eventuellt miste om några program.

Visst, wine är ju en lösning men då måste man kolla appdb på winehq och följa guider för att få det där felet som finns att försvinna.

Det jag menar är, det känns krångligt att få en windows applikation att fungera genom wine genom att läsa guider. Dual Boot kan bli irriterande om man behöver byta OS ofta.

I windows finns program till allting (nästan allting) så det är "enklare" på så sätt.

Hursomhelst, har läst igenom alla era synpunkter o tänkt till lite till, och ska inte vara så nojig som jag är utan ge det en chans. Och om jag fick välja så skulle jag vilja köra Ubuntu med mina favorit applikationer portade till linux, och för att det ska fungera behöver alla mjukvaru utvecklare bli varse om att det finns många linux användare. Därför ska jag vara en linux användare själv o ge det en chans.

Och nästa gång jag köper graffekort, blir det inget ATI utan Nvidia istället :)
to wonder
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av to wonder »

som sagt. verkar nästan aldrig ta slut gällande er
Sonrep

Inlägg av Sonrep »

svartberg skrev:Större utbud på spel. ( spelar spel från blizzard, och får dom inte tillfredställande att fungera genom Wine eller Cedega, tyvärr )
Tja, du kan ju alltid testa med att uppdatera wine och se om det funkar bättre.
http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,9733.0.html
svartberg skrev:uTorrent - tycker utorrent är den bästa torrent klienten, har testat KTorrent men den vägrar öppna vissa torrent filer, som fungerar utmärkt genom uTorrent. För tillfället kör jag uTorrent genom wine vilket visserligen fungerar men hade varit allra bäst med en native torrent klient för linux liknande uTorrent.
Det finns ju många torrentklienter för linux:
azureus,
bittornado,
qtorrent,
rtorrent,
freeloader,
torrentflux

medmera.
svartberg skrev:Adobe Photoshop - Gimp är säkert jättebra om man lär sig det, men jag tycker det inte verkar ha alla de finesser som finns i photoshop. Är ganska van att arbeta med photoshop och vill helst inte lära mig något nytt.
Har du testat Krita? Mycket mer likt photoshop än vad Gimp är och väldigt enkelt.

Om du är envis med photoshop, så är det bara att köra det i wine.
svartberg skrev:Snabbare boot. För mig bootas Windows XP något snabbare än Ubuntu 7.04.
Nja, de startar väl ungefär lika fort(om du har tillräckligt med RAM).. fram till loginskärmen. När man använder OS och installerar en massa program så kan XP bli riktigt svårstartad, medan ubuntu laddas på några sekunder. XP är i alla fall snabb på att gå in i och ut från viloläge.
svartberg skrev:Ashampoo Burning Studio - Ett enkelt o bra brännarprogram för mina behov. I linux så har jag testat K3B vilket verkar vara helt okej, dock så har jag förstört få DVD skivor när jag skulle bränna iso filer till dom. Skivorna kunde inte läsas från min externa dvd-spelare, kan ha varit fel på iso filerna så kan egentligen inte klandra K3B för detta. Har även hört talas om GnomeBaker samt Brasero men inte testat på desas än.
Generellt så upplever jag att det är mer strul med KDE program än med GNOME anpassade. Har dock aldrig fått problem med just bränning men har dock bara använt nautilus.
mannealm

Inlägg av mannealm »

Nja, de startar väl ungefär lika fort(om du har tillräckligt med RAM).. fram till loginskärmen. När man använder OS och installerar en massa program så kan XP bli riktigt svårstartad, medan ubuntu laddas på några sekunder. XP är i alla fall snabb på att gå in i och ut från viloläge.
Nej, det där tycker jag inte stämmer. Roade mig faktiskt en gång med att ta tid på de olika uppstarterna. Då visade det sig att XP var ungefär 50% snabbare vid uppstart än både ubuntu och Vista. PÅ min dator i alla fall. jag har 1,2 gig ram, eller når sånt.
Nybliven nörd!
Användarvisningsbild
Erik Andrén
Kontakt:

Inlägg av Erik Andrén »

Jag tycker du ska hålla dig med windows. Dina krav på vad du vill använda din maskin till verkar helt klart passa bättre med vad windows använder.
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

mannealm skrev:
Nej, det där tycker jag inte stämmer. Roade mig faktiskt en gång med att ta tid på de olika uppstarterna. Då visade det sig att XP var ungefär 50% snabbare vid uppstart än både ubuntu och Vista. PÅ min dator i alla fall. jag har 1,2 gig ram, eller når sånt.
Beror på hur man mäter. Fram till inloggningsskärmen så är kanske XP snabbare. Men efter inloggning så har inte XP mycket att säga till om.
Inte om man har en brandvägg + antivirus + lita annat som laddas vid inloggning...
Visst man kan stänga av det via "msconfig", men det kan man i Ubuntu också.

Installera "BUM" och stäng av vad ni inte använder:
http://www.marzocca.net/linux/bum.html
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
mannealm

Inlägg av mannealm »

Emil.s skrev:
mannealm skrev:
Beror på hur man mäter. Fram till inloggningsskärmen så är kanske XP snabbare. Men efter inloggning så har inte XP mycket att säga till om.
Inte om man har en brandvägg + antivirus + lita annat som laddas vid inloggning...
Visst man kan stänga av det via "msconfig", men det kan man i Ubuntu också.

Installera "BUM" och stäng av vad ni inte använder:
http://www.marzocca.net/linux/bum.html
Tiden jag mätte var fram till att jag var fullt inne på skrivbordet och kunde starta webbläsaren.
Nybliven nörd!
Användarvisningsbild
TForsman
Kontakt:

Inlägg av TForsman »

svartberg skrev: Bättre drivrutin för mitt ATI X1950XT kort (på ATI's hemsida, finns det ingen linux drivrutin för detta kort ens )
Förstår fortfarande inte detta. Har nog pratat med dig tidigare om detta. Du borde inte ha några alls problem att köra Linux med Compiz fusion och snurra på kuben och leka hej villt med programmet.  8)

Jag ger dig mitt ord att om du tar hem tex Sabayonlinux och kör igång live-skivan och väljer vid uppstart GLX session så kommer du kunna leka på live skivan. (startas automatiskt om du väljer GLX session, så kommer compiz fusion igång i KDE. Gnome vet jag inte)

Sabayonlinux 3.4e DVD 4.2 GB

Edit: Glömde lägga till att detta borde ge dig bevis att du kan få på ATI kortet i ubuntu med, men lättaste sättet att ge dig det bevis du behöver.  8)
Senast redigerad av 1 TForsman, redigerad totalt 12 gånger.
Min personliga blog | Min personliga Linux dist |

Gamla hederliga Zinden som har bytt användarnamn.
Användarvisningsbild
svartberg

Inlägg av svartberg »

Zinden skrev:
svartberg skrev: Bättre drivrutin för mitt ATI X1950XT kort (på ATI's hemsida, finns det ingen linux drivrutin för detta kort ens )
Förstår fortfarande inte detta. Har nog pratat med dig tidigare om detta. Du borde inte ha några alls problem att köra Linux med Compiz fusion och snurra på kuben och leka hej villt med programmet.  8)

Jag ger dig mitt ord att om du tar hem tex Sabayonlinux och kör igång live-skivan och väljer vid uppstart GLX session så kommer du kunna leka på live skivan. (startas automatiskt om du väljer GLX session, så kommer compiz fusion igång i KDE. Gnome vet jag inte)

Sabayonlinux 3.4e DVD 4.2 GB

Edit: Glömde lägga till att detta borde ge dig bevis att du kan få på ATI kortet i ubuntu med, men lättaste sättet att ge dig det bevis du behöver.  8)
Du har hjälpt mig förut där jag lyckades få igång compiz effekter för mjukare fönster. Men kuben lyckades jag aldrig få igång. Läste din tråd om olika distar som är ATI-vänliga och där om Sabayon vilket jag har laddat hem och testat. Verkar som en mysig dist, men vet i tusan om kuben gick o snurra på. Är inte så van vid KDE, men antar att man snurrar den på samma sätt som i Gnome t.ex genom att byta arbetsyta genom ctrl + alt + höger/vänster piltangent? Fönster effekter såg jag inga heller men som sagt, så är jag kanske för ovan vid KDE.
Användarvisningsbild
TForsman
Kontakt:

Inlägg av TForsman »

Det gäller att välja GLX när man får välja vad den ska ha för grafikkorts inställningar. (finns en knapp configure där man väljer)

Annars får man fel och kuben funkar inte alls...

Användarvisningsbild
TForsman
Kontakt:

Inlägg av TForsman »

Funkar
ATI Xpress 200M
ATI x300 and 9600 series
ATI Mobility Radeon x1300
ATI Mobility FireGL V3200
Ati Mobility Radeon x300
ATI Radeon Mobility 7500
ATI X1800
ATI 9550
ATI Mobility Radeon x600
ATI X1950Xt
ATI FIREGL V5200
ATI Mobility X700

Funkar tyvärr inte:
ATI X700
ATI Mobility Radeon X1400
ATI FireGL V5200
ATI Radeon Xpress 1100
ATI Radeon X850
ATI Radeon X1700
ATI mobility radeon 7000IGP
Sapphire Ati Radeon GTO2 (X800)
ATI radeon X1300
GeForce MX 4000

Dessa är dokumenterade att dem funkar. Och ditt kort finns klockrent med också. Så nu är jag 99% säker att ditt funkar. Var tyvärr bara 95% säker tidigare  8)

Användarvisningsbild
svartberg

Inlägg av svartberg »

Zinden skrev: Funkar
ATI Xpress 200M
ATI x300 and 9600 series
ATI Mobility Radeon x1300
ATI Mobility FireGL V3200
Ati Mobility Radeon x300
ATI Radeon Mobility 7500
ATI X1800
ATI 9550
ATI Mobility Radeon x600
ATI X1950Xt
ATI FIREGL V5200
ATI Mobility X700

Funkar tyvärr inte:
ATI X700
ATI Mobility Radeon X1400
ATI FireGL V5200
ATI Radeon Xpress 1100
ATI Radeon X850
ATI Radeon X1700
ATI mobility radeon 7000IGP
Sapphire Ati Radeon GTO2 (X800)
ATI radeon X1300
GeForce MX 4000

Dessa är dokumenterade att dem funkar. Och ditt kort finns klockrent med också. Så nu är jag 99% säker att ditt funkar. Var tyvärr bara 95% säker tidigare  8)
Ska testa Sabayon Live DVDn igen då och se om det går igång nu :)
Användarvisningsbild
TForsman
Kontakt:

Inlägg av TForsman »

Kikade lite extra runtomkring ditt kort. Du kommer nog behöva ändra 1 fil för att få igång det. Återkommer strax i pm med hur & var.

Användarvisningsbild
svartberg

Inlägg av svartberg »

Zinden skrev: Kikade lite extra runtomkring ditt kort. Du kommer nog behöva ändra 1 fil för att få igång det. Återkommer strax i pm med hur & var.
Okej. Jag kan meddela dig om att jag nu kor sabayon i live lage med glx i kde. Min fonsterram pa varje fonster syns inte sa jag kan inte flytta fonstren eller nagot
Sonrep

Inlägg av Sonrep »

mannealm skrev:Nej, det där tycker jag inte stämmer. Roade mig faktiskt en gång med att ta tid på de olika uppstarterna. Då visade det sig att XP var ungefär 50% snabbare vid uppstart än både ubuntu och Vista. PÅ min dator i alla fall. jag har 1,2 gig ram, eller når sånt.
Var det XP pro eller Home?
Hur lång tid tog det i sekunder för Ubuntu och respektive XP?

Sen så använder du ju en alfa version av gutsy medans jag använder Feisty. Jag upplevde att Edgy var något snabbare än Feisty, men är inte helt 100. Dock så blir det mest bara viloläge.

Problemet för XP uppstår när man har en massa installerade. Då kan det ta några minuter. Har man som jag, ett 100 tal extra program installerade i Ubuntu så går det fortfarande ungefär lika fort att starta upp datorn.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"