Hej
Försökte montera min hårddisk nummer 2 i en mapp. Men hade ingen lämplig som passade så gjorde en ny mapp. Tyvärr så funkade inte de att sätta fast disken i mappen av någon anlededning så jag provade att göra en ny mapp. Den ena ligger i parallelt brevid min hemmapp och den andra ligger i min hem mapp. Men får inte ta bort dom... jobbigt... hur gör jag.
Sen undrar jag varför hur man gör för att fästa fast den andra hårddisken permanent i en mapp till exempel. Har använt diskhanteraren, men då tappar den bort monteringen varje gång jag startar om.(vet att detta ska vara i en annan frågemapp igentligen, svara på den här biten är prio 2)
Rättigheter att ta bort lite mappar!
Jag vet inte riktigt hur du lagt till de mapparna så jag vet inte hur du tar bort dom, men lägga till en HD, så här gjorde jag:
Skapade en mapp i i mitt hembibliotek(/home/akejo/) som heter data som användaren akejo
Editerade /etc/fstab och lade till en rad i den filen(Min HD har jag formatterat som ReiserFS):
/dev/sdb1 /home/akejo/data reiserfs defaults 0 2
/dev/sdb är min andra hårddisk, sdb1 är första partitionen i den. Sen körde jag mount -a och hårddisken var monterad till mitt databibliotek.
I och med att den finns i /etc/fstab monteras disken vid boot.
Skapade en mapp i i mitt hembibliotek(/home/akejo/) som heter data som användaren akejo
Editerade /etc/fstab och lade till en rad i den filen(Min HD har jag formatterat som ReiserFS):
/dev/sdb1 /home/akejo/data reiserfs defaults 0 2
/dev/sdb är min andra hårddisk, sdb1 är första partitionen i den. Sen körde jag mount -a och hårddisken var monterad till mitt databibliotek.
I och med att den finns i /etc/fstab monteras disken vid boot.
Mitt försök gick inte så jättebra tyvärr... klistrade in raden du skrivit men bytt /dev/sdb1 mot /dev/hdh som min heter... samt till mappen jag vill ha... gick inte alls... fick felmeddelande under uppstart. Som lyckligt nog gick att klicka bort med ett ctrl+D...
Min hårddisk heter /dev/hdh1... har filsystem extended 3... och vill montera den i mappen /home/vasadu/media/... men de vill inte den.
Sen vill jag ta bort en mapp som heter /home/disk 2... och de vet jag inte hur jag gör... sudo någon antar jag.
Min hårddisk heter /dev/hdh1... har filsystem extended 3... och vill montera den i mappen /home/vasadu/media/... men de vill inte den.
Sen vill jag ta bort en mapp som heter /home/disk 2... och de vet jag inte hur jag gör... sudo någon antar jag.
- zero gravity
- Wikiadmin
- Kontakt:
Vill du ta bort mappen så kan du göra det via terminalen: "sudo rmdir /home/disk2" (är det mellanrum så skriv "disk 2" istället för disk2).
Som sagt rätta sättet är att montera den via fstab.
1. Öppna terminalen skriv: sudo gedit /etc/fstab
2. lägg till raden /dev/hdh1 /home/vasadu/media ext3 defaults 0 0
3. Spara fstab och stäng gedit. Skriv sedan i terminalen "mount -a"
4. Nu borde den mountas vid varje uppstart. Skulle den inte vara mountad så testa gå in i system>administration>diskar och mounta den en gång där (vet inte varför men strulade för mig när jag la till min i fstab och detta löste problemet).
Hoppas de löste dina problem.
Som sagt rätta sättet är att montera den via fstab.
1. Öppna terminalen skriv: sudo gedit /etc/fstab
2. lägg till raden /dev/hdh1 /home/vasadu/media ext3 defaults 0 0
3. Spara fstab och stäng gedit. Skriv sedan i terminalen "mount -a"
4. Nu borde den mountas vid varje uppstart. Skulle den inte vara mountad så testa gå in i system>administration>diskar och mounta den en gång där (vet inte varför men strulade för mig när jag la till min i fstab och detta löste problemet).
Hoppas de löste dina problem.
Abusus non tollit usum
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Hej Vasadu.
Nu tänker jag gå varligt fram här. :/
Jag är inte alls kunnig i sakfrågorna och jag har bara reagerat på något du skriver i #3 här ovan. Säkert har Du gjort rätt, men skrivit fel här ovan. Men, å andra sidan, skulle det inte vara så, har du kanske EN lösning på Ditt problem. Således ett enkelt stavfel bara.
Låt mig få citera:
Det kan väl inte vara så enkelt, gissar jag? Men det var i varje fall det jag såg.
Jag backar stillsamt bakåt och släpper fram dem som sannolikt kan ge dig bättre hjälp.
Hursomhelst, jag önskar dig lycka till.
Hälsn Br Tuck
Nu tänker jag gå varligt fram här. :/
Jag är inte alls kunnig i sakfrågorna och jag har bara reagerat på något du skriver i #3 här ovan. Säkert har Du gjort rätt, men skrivit fel här ovan. Men, å andra sidan, skulle det inte vara så, har du kanske EN lösning på Ditt problem. Således ett enkelt stavfel bara.
Låt mig få citera:
och sedan ....Mitt försök gick inte så jättebra tyvärr... klistrade in raden du skrivit men bytt /dev/sdb1 mot /dev/hdh som min heter...
Sannolikt är det jag som är ute i ogjort väder, men själv skulle jag sannolikt ha kunnat åstadkomma något liknande. Så, Vasadu, ser du att du glömt siffran ett ( 1 ) i första citatet?Min hårddisk heter /dev/hdh1...
Det kan väl inte vara så enkelt, gissar jag? Men det var i varje fall det jag såg.
Jag backar stillsamt bakåt och släpper fram dem som sannolikt kan ge dig bättre hjälp.
Hursomhelst, jag önskar dig lycka till.

Hälsn Br Tuck
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Hej Vasadu.
Kom du fram till något?
För Din skull, vår skull (läsarnas), skkulle det vara trevligt om Du avslutar tråden med någon form av information om hur det gick för dig. Om du löste ditt problem och, i så fall, hur? Trådar som bara slutar i tomma intet känns så trista.
Ge oss lite feed back på resultatet.
Varma hälsningar
Broder Tuck
Kom du fram till något?
För Din skull, vår skull (läsarnas), skkulle det vara trevligt om Du avslutar tråden med någon form av information om hur det gick för dig. Om du löste ditt problem och, i så fall, hur? Trådar som bara slutar i tomma intet känns så trista.
Ge oss lite feed back på resultatet.
Varma hälsningar
Broder Tuck
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.