Rejält tillklantad dpkg-installation, behöver hjälp att återställa.

rylleman
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Rejält tillklantad dpkg-installation, behöver hjälp att återställa.

Inlägg av rylleman »

Jag har hela förmiddagen försökt installera Maya och för var försök klantat till det värre och värre befarar jag.
Installationen kommer som rpm-filer och jag förstod ganska fort att jag behövde alien för att installera som deb-filer.
Installerade alien o försökte installera Maya direkt utan att först göra om rpm-filerna till deb genom växeln -i från ISOn där filerna låg. Det verkade inte fungera alls så jag kopierade över filerna till en lokal mapp på burken o konverterade rpm till deb-filer.
Sen hittade jag en guide på nätet om att installera maya i ubuntu (http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=66859&highlight=maya), följde den men fick en faslig massa felmeddelande och installationen verkar ha misslyckats ganska rejält. Försökte avinstallera paketen igen med dpkg och växlarna -r & -P men får felmeddelanden som; "Package is in a very bad inconsistent state - you should reinstall it before attempting a removal." Försöker ominstallera men då säger dpkg ungefär samma sak fast tvärtom, avinstallera innan ominstallation...
Synaptic och update manager vägrar funka med motiveringen "'E:The package awcommon needs to be reinstalled, but I can't find an archive for it.'".

Kan jag manuellt rensa ut allt som installerats?, och i så fall, hur får jag reda på vad dpkg installerat? Alla mina försök att få ut någon information åt det håller har mötts med tystnad, bortförklaringar och andra undanslingringar från dpkg.
Senast redigerad av 1 rylleman, redigerad totalt 9 gånger.
rylleman
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

SV: Rejält tillklantad dpkg-installation, behöver hjälp att återställa.

Inlägg av rylleman »

Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"