Vilka har varit era största svårigheter när det gäller att lära sig Ubunut?
- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Vilka har varit era största svårigheter när det gäller att lära sig Ubunut?
Efter några diskussioner på annat håll om användarvänlighet, undrar jag nu om det finns några som nyss har börjat med Ubuntu so m kan tänka sig att berätta om vad som varit svårt så här vid första mötet? Själv hade jag använt Linux ett par år innan jag började köra Ubuntu, så jag hade ju fått lite förkunskaper. Därför kan det vara intressant att se vad andra har fått kämpa med att lära sig.
SV: Vilka har varit era största svårigheter när det gäller att lära sig Ubunut?
Terminalen - behövs en mindre avancerad version för att man som nybörjare ska ha praktisk nytta av den.
Ljudinställningarna - väldigt underligt utformat GUI där man måste lägga till kontroller, inte bara veta vilka man behöver.
Filsystemet - /dev, /home och /etc m.fl. är såklart det största och mesta man måste lära sig hur det fungerar.
Ljudinställningarna - väldigt underligt utformat GUI där man måste lägga till kontroller, inte bara veta vilka man behöver.
Filsystemet - /dev, /home och /etc m.fl. är såklart det största och mesta man måste lära sig hur det fungerar.
Skulle nog också säga katalog strukturen är krånligast. Har fortfarande inte koll.
//Lobo
//Lobo
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Jag håller nog med om det, den tog lite tid att greppa. Fast nu har jag nog lite bättre koll och har börjat uppskatta den.Lobo skrev: Skulle nog också säga katalog strukturen är krånligast. Har fortfarande inte koll.
//Lobo
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

- Prometheus
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
- Kontakt:
Nu har jag hållt på ett tag men svarar i alla fall
Svårt: att få igång mitt ATI-kort! Och att lycka spela filmer där inte alla var blåa i ansiktet (hade att göra med ATI-kortet). De få problem som jag haft har nästan alla rotat sig i mitt ATI-kort på ett eller annat sätt.
Att hitta program för uppgifter som kanske inte är så vanliga var till en början svårt, men efter ett tag hittar man sina favoriter - hantera CR2/RAW-filer, bokföring (löste sig att jag lämna allt till redovisningsföretag), screencasta, ladda ipod m.m.
Men på det hela taget är mitt intryck att jag nu har ett mycket stabilt system med bra arbetsflöde. Jag vet var saker och ting finns, vet vad mina backupscript ska ta med, kan kommunicera på de sätt jag vill etc.
Mycket i Ubuntu är användarvänligt tycker jag
Katalogstrukturen tyckte jag var mycket logisk.
En sak som jag inte löst än är att synka min Sony Ericsson Z530i med uppgifter, kalender och filer.

Svårt: att få igång mitt ATI-kort! Och att lycka spela filmer där inte alla var blåa i ansiktet (hade att göra med ATI-kortet). De få problem som jag haft har nästan alla rotat sig i mitt ATI-kort på ett eller annat sätt.
Att hitta program för uppgifter som kanske inte är så vanliga var till en början svårt, men efter ett tag hittar man sina favoriter - hantera CR2/RAW-filer, bokföring (löste sig att jag lämna allt till redovisningsföretag), screencasta, ladda ipod m.m.
Men på det hela taget är mitt intryck att jag nu har ett mycket stabilt system med bra arbetsflöde. Jag vet var saker och ting finns, vet vad mina backupscript ska ta med, kan kommunicera på de sätt jag vill etc.
Mycket i Ubuntu är användarvänligt tycker jag

En sak som jag inte löst än är att synka min Sony Ericsson Z530i med uppgifter, kalender och filer.
/ Mattias från designbilder.se
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Nja, specifikt för just Ubuntu vet jag inte, men det svåraste för mig har varit att hitta ersättare till Windowsprogrammen jag hade. Har fortfarande några program som inte vill sig, men det kan jag leva med.
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
- gholen
- Hedersmedlem
- Utgåva: 10.04 Lucid LTS
- Kontakt:
Att lära sig hur /etc funkar.
När man väl gjort det, helt underbart enkelt.
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Förutsättningar
* Linuxförkunskaper: I princip inga alls. Har testat ett fåtal linuxdistar igenomåren men aldrig innan Ubuntu haft intresset att faktiskt försöka arbeta på att låta disten i fråga helt ersätta WindowsOS:et som legat i grunden.
* Datorförkunskaper: Tämligen goda i Windowsmiljö. Datoranvändande i 15+ år.*
* Investerad tid: Allt för lite.
Delar mycket uppfattningar här ovanför. Filstrukturen är jag helt förvirrad av, jag hittar min /home-mapp och det är typ det. Resten har jag inte ens bemödat mig med att försöka förstå. Det känns i dagsläget mest som allt kastats i en mixer.
Windowskada månne, men upplägget OS, Program, Egna dokument känns mig långt mer logisk.
Sedan har jag haft omfattande svårigheter med allt vad drivrutinsinstallationer heter. Mest för att det egentligen inte finns något enhetligt system för det, utan man måste använda sig av externlösningar hit och dit beroende på vad det är man har problem med. Det trådlösa nätverkskortet på den släpbara Dellen är fortfarande en konflikt jag inte vunnit. Ljudet och grafiken på den här bärbara likaså, även om jag måste medge att jag inte direkt spenderar åtskilliga timmar per dag i kampen, utan kikar runt lite då och då bara.
Som k_jermeus har jag också vissa mjukvarufrågor som ligger ivägen. Antagligen beroende på allt förstor vana av Windowsmiljö. Jag är till exempel inte tillfredsställd av Gimp eller OpenOffice. Så allt hemsidefixande sker i Windows, och jag måste byta OS för att hantera tidrapportsmallar med mera.
Och så lider jag av den eviga mentala estetiska svårigheten... jag anser oerhört mycket är direkt fult i Ubuntu (Och andra distar, och jag får allergi av KDE). Stora delar känns helt enkelt väldigt ogenomarbetade och jag får lite en känsla av tillbakagång till Win 95. På min Inspiron 9400 löste jag det igenom att klona ett OSX-utseende, så nu ser det hyfsat snyggt ut där. Men på denna lilla EasyNoten får jag inte ens skärmupplösningen att fungera så här har jag inte bemödat mig med att ens försöka.
Precis som Mattias saknar jag telefonsynken - fast den fungerar inte i Vista heller så... ;D
Men trots en hel del bök primärbootas fortfarande Ubuntu på båda datorerna. Återstår bara att se om lösningen blir att: A) Ubuntu blir bättre, B) Jag lär mig mer eller C) Jag ger upp.
* Linuxförkunskaper: I princip inga alls. Har testat ett fåtal linuxdistar igenomåren men aldrig innan Ubuntu haft intresset att faktiskt försöka arbeta på att låta disten i fråga helt ersätta WindowsOS:et som legat i grunden.
* Datorförkunskaper: Tämligen goda i Windowsmiljö. Datoranvändande i 15+ år.*
* Investerad tid: Allt för lite.
Delar mycket uppfattningar här ovanför. Filstrukturen är jag helt förvirrad av, jag hittar min /home-mapp och det är typ det. Resten har jag inte ens bemödat mig med att försöka förstå. Det känns i dagsläget mest som allt kastats i en mixer.

Sedan har jag haft omfattande svårigheter med allt vad drivrutinsinstallationer heter. Mest för att det egentligen inte finns något enhetligt system för det, utan man måste använda sig av externlösningar hit och dit beroende på vad det är man har problem med. Det trådlösa nätverkskortet på den släpbara Dellen är fortfarande en konflikt jag inte vunnit. Ljudet och grafiken på den här bärbara likaså, även om jag måste medge att jag inte direkt spenderar åtskilliga timmar per dag i kampen, utan kikar runt lite då och då bara.
Som k_jermeus har jag också vissa mjukvarufrågor som ligger ivägen. Antagligen beroende på allt förstor vana av Windowsmiljö. Jag är till exempel inte tillfredsställd av Gimp eller OpenOffice. Så allt hemsidefixande sker i Windows, och jag måste byta OS för att hantera tidrapportsmallar med mera.
Och så lider jag av den eviga mentala estetiska svårigheten... jag anser oerhört mycket är direkt fult i Ubuntu (Och andra distar, och jag får allergi av KDE). Stora delar känns helt enkelt väldigt ogenomarbetade och jag får lite en känsla av tillbakagång till Win 95. På min Inspiron 9400 löste jag det igenom att klona ett OSX-utseende, så nu ser det hyfsat snyggt ut där. Men på denna lilla EasyNoten får jag inte ens skärmupplösningen att fungera så här har jag inte bemödat mig med att ens försöka.
Precis som Mattias saknar jag telefonsynken - fast den fungerar inte i Vista heller så... ;D
Men trots en hel del bök primärbootas fortfarande Ubuntu på båda datorerna. Återstår bara att se om lösningen blir att: A) Ubuntu blir bättre, B) Jag lär mig mer eller C) Jag ger upp.
- per9000
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
- Kontakt:
Mina problem har varit oortodox hårdvara, typ trådlöst nätverk, delad skrivare och att byta monitor utan att få ful font (det har något med dpi-inställningen att göra, men jag orkar liksom inte bry mig längre, jag får ändra mellan 8 och 12 punkters font i terminalen två gånger om dagen - jag kan leva med det).
Filsystemet känner jag inte av så mycket - jag trivs bra med att nethack landar i /usr/share/games eller vart det nu landar när man installerar det. Jag trivs mycket bättre med att någon annan valt att lägga det där det ska ligga än att ha det i någon av mapparna:
* C:\Program Files\games
* C:\PROGRAM\games
* C:\Program\Files\games [detta är min favorit - en installer som inte klarar mellanslag]
* C:\programs\games
Dessutom är det jäkligt skönt att programmen sorterar in sig i rätt fack - se screenshot för ett exempel på en vidrighet i Windows.
Ibland saknar jag grafiska interface till saker jag bara vet hur man gör på ett sätt i ett program, till exempel batch resize i IrfanView (jag har ett kommandoradsalternativ med ImageMagick, som nästan gör det jag vill, men inte riktigt).
/P
Filsystemet känner jag inte av så mycket - jag trivs bra med att nethack landar i /usr/share/games eller vart det nu landar när man installerar det. Jag trivs mycket bättre med att någon annan valt att lägga det där det ska ligga än att ha det i någon av mapparna:
* C:\Program Files\games
* C:\PROGRAM\games
* C:\Program\Files\games [detta är min favorit - en installer som inte klarar mellanslag]
* C:\programs\games
Dessutom är det jäkligt skönt att programmen sorterar in sig i rätt fack - se screenshot för ett exempel på en vidrighet i Windows.
Ibland saknar jag grafiska interface till saker jag bara vet hur man gör på ett sätt i ett program, till exempel batch resize i IrfanView (jag har ett kommandoradsalternativ med ImageMagick, som nästan gör det jag vill, men inte riktigt).
/P
- per9000
- Kontakt:
En sak till: det är jobbigt att ha alternativ... Ska man välja Xfce, Gnome eller KDE? Ska man välja bash, fish eller csh?
Kör man windows får man inte välja och ibland är det uppriktigt talat ganska skönt att inte tänka själv (tyvärr).
/Per
Kör man windows får man inte välja och ibland är det uppriktigt talat ganska skönt att inte tänka själv (tyvärr).
/Per
Eller hur, ljudinställningarna är helt skumma... det blir inte lättare när man har två ljudkort och det man inte vill använda används som standard!upnorth skrev: Terminalen - behövs en mindre avancerad version för att man som nybörjare ska ha praktisk nytta av den.
Filsystemet tog det helt klart tid innan jag förstod mig på... men när man väll förtår det så är det ju mer logiskt än c:\...
Hur funkar /etc, jag har fortfarande itne insett det... pinsamt, men så är det...gholen skrev: Att lära sig hur /etc funkar.
Hm har inte hållt på så mycket med Ubuntu än , men det största problemet har hitills vart att jag inte kan byta ljudkort.
exempel:
Jag har två ljudkort i:
Det intigrerade
och Creatice Soundblaster Audigy
ubuntu väljer det intigrerade som standard, men jag vill använda mittt Soundblaster som standard. Har försökt hur mycket som helst men det går inte.
Har inte pillat så mycket med filsystemet så jag vet inte ifal ldet är svårt eller lätt..
exempel:
Jag har två ljudkort i:
Det intigrerade
ubuntu väljer det intigrerade som standard, men jag vill använda mittt Soundblaster som standard. Har försökt hur mycket som helst men det går inte.
Har inte pillat så mycket med filsystemet så jag vet inte ifal ldet är svårt eller lätt..
Proccesor: Amd Dual Core 4600+ 2,4 ghz
Grafikkort: Geforce 6600 (någonting)
Minne: 2*1024 mb
LJudkort: Creative Auidgy
Bildskärm: iiyama ProLite E1900S
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Jag har också två ljudkort i datorn, ett AC97 (integrerat) och ett Soundblaster Live-kort.CenterN skrev: Hm har inte hållt på så mycket med Ubuntu än , men det största problemet har hitills vart att jag inte kan byta ljudkort.
exempel:
Jag har två ljudkort i:
Det intigrerade
Du måste gå in i Bios och stänga av det integrerade ljudkortet. Fungerar perfekt för mig.
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
asoundconf listCenterN skrev: Hm har inte hållt på så mycket med Ubuntu än , men det största problemet har hitills vart att jag inte kan byta ljudkort.
exempel:
Jag har två ljudkort i:
Det intigrerade
Då får du en lista med dina ljudkort.
För att välja ett kort som standard skriver du:
asoundconf set-default-card namnet
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Oj glömde tillägga att jag nu fått mitt Soundblaster som "första-ljudkort", men nu får jag inte igång Alsamixer..Hund skrev:asoundconf listCenterN skrev: Hm har inte hållt på så mycket med Ubuntu än , men det största problemet har hitills vart att jag inte kan byta ljudkort.
exempel:
Jag har två ljudkort i:
Det intigrerade
Då får du en lista med dina ljudkort.
För att välja ett kort som standard skriver du:
asoundconf set-default-card namnet
http://ubuntu-se.org/smf/index.php?acti ... =showPosts
Där har ni lite mer info om problemet...
Proccesor: Amd Dual Core 4600+ 2,4 ghz
Fint att tråden utvecklades till support för oss med två ljudkort, jag tackar så mycket, ska ge mig i kast med att försöka ordna till mitt problem så fort jag kommer hem och får mina händer på den gammla burken...
- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Jag skulle säga att här finns det uppslag till flera olika trådar, om de inte finns redan. Men här blir det mer överskådligt. Ljud och grafik skriver många om. Även någon om telefon. Sedan har vi det där väldigt linuxspecifika med filsystemet och hur man använder terminalen.Chippen skrev: Fint att tråden utvecklades till support för oss med två ljudkort, jag tackar så mycket, ska ge mig i kast med att försöka ordna till mitt problem så fort jag kommer hem och får mina händer på den gammla burken...
Det känns också som om det är innebär en hel del ominlärning när man skiftar från Windows till Linux. Man har lärt sig att det funkar på ett visst sätt och så gör det inte det. Visst är det frustrerande.
Visst, Gimp skulle behvöva sig ett ansiktslyft så den blir mera samtida. Nu är gränssnittet en kvarleva från slutet av 90-talet. OpenOffice är ändå ganska likt MS Office. Och att göra hemsidor i officeprogram är väl inte helt optimalt. Där finns det andra program.Calmeida skrev: Som k_jermeus har jag också vissa mjukvarufrågor som ligger ivägen. Antagligen beroende på allt förstor vana av Windowsmiljö. Jag är till exempel inte tillfredsställd av Gimp eller OpenOffice. Så allt hemsidefixande sker i Windows, och jag måste byta OS för att hantera tidrapportsmallar med mera.
- per9000
- Kontakt:
Angående problem att lära sig hur filsystemet ser ut och fungerar:
Jag har sett på lite sidor och data-tidningar om ett verktyg som heter Baobab som finns i gnome-utils
Det visualiserar innehållet på hårddiskarna mycket trevligt så man ganska lätt kan se vad som ligger var om man vill "se" hårddiskarna på ett annat sätt än det vanliga. Bifogade screenshoten visar min /usr-katalog. I den finns openoffice som tar 214.4 MB.
Ett annat tips om filsystemet finns här
Speaking UNIX, Part 11: Ramble around the UNIX file system: http://www.ibm.com/developerworks/aix/l ... ingunix11/
/Per
Jag har sett på lite sidor och data-tidningar om ett verktyg som heter Baobab som finns i gnome-utils
Kod: Markera allt
> sudo apt-get install gnome-utils
[...]
> baobab
Ett annat tips om filsystemet finns här
Speaking UNIX, Part 11: Ramble around the UNIX file system: http://www.ibm.com/developerworks/aix/l ... ingunix11/
/Per
Baobab finns med i 7.04 som standard. Iaf i Ubuntu. 

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Kan bara hålla med föregående talare:
ATI-grafikkort och trådlösa nätverk är de saker som gett mig mest problem.
Att hitta nåt program när man inte förstår katalogstrukturen heller var också ett vanligt problem i början.
Men: Om det inte vore för dessa problem så skulle jag inte veta hälften så mkt som jag gör om linux idag! Det borde nästan vara obligatoriskt med någon form av problemlösning när man går från windows till linux, bara för att lära sig. Man är nästan tillbaks på noll när man byter, hur många år man än använt windows.
ATI-grafikkort och trådlösa nätverk är de saker som gett mig mest problem.
Att hitta nåt program när man inte förstår katalogstrukturen heller var också ett vanligt problem i början.
Men: Om det inte vore för dessa problem så skulle jag inte veta hälften så mkt som jag gör om linux idag! Det borde nästan vara obligatoriskt med någon form av problemlösning när man går från windows till linux, bara för att lära sig. Man är nästan tillbaks på noll när man byter, hur många år man än använt windows.