Trött på ATI krångel - Alternativt Linux....

Allt om t.ex. *BSD och OpenSolaris
Okänd

Trött på ATI krångel - Alternativt Linux....

Inlägg av Okänd »

Jag har fårr uppdrag att testa på olika Linux distar och hittat 2 st som funkar riktigt bra med ATI kort.

1: PClinuxos. Har ati drivrutiner i själva synaptic, installera dem och du får in ATI stängda drivrutiner direkt. men kör med KDE skrivbord

2: Sabayon Linux. När live skivan startas så har den redan kollat vad du har för kort, den erbjuder öppna + stängda drivrutiner + GLX. Sen när du har valt det så är Compiz Fusion igång som default i live skivan.
Under installationen så finns KDE, Gnome, Openflux att installera. Home mappen kan göras i ext4 format !!!!!!! (ej root hd)

Mer att vänta, har ett par live skivor som bränns  8)
Användarvisningsbild
DeepThought

SV: Trött på ATI krångel - Alternativt Linux....

Inlägg av DeepThought »

Säkerligen bra tips som kan hjälpa någon, Ubuntu passar ju inte alla :)

Gällande rubriken så läste jag det helt fel, haha! Trodde du menade att du var trött på allt krångel med ATI, alternativt att du var trött på linux.. ;)
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Användarvisningsbild
Pinky
Kontakt:

Inlägg av Pinky »

Sabayon låter ju riktigt intressant. Några andra fördelar/nackdelar du hittat när du kollade på det? :)
Okänd

Inlägg av Okänd »

fördelarna var många, men fick inte igång /home mappen med ext4 bara. Det var synd. Uppdateras ganska ofta, gillade mörka skrivbordet.

När det gäller Live skivan, så vinner båda över ubuntu/kubuntu. Båda har riktigt bra saker när man kör live skivan.
Sabayon tar längsta strået när det gäller live, Compiz fusion med möjlighet att välja drivrutin innan man kommer in i skrivbordsmiljön. Gäller nätverkskort med.

Nackdelen med Sabayon, är om man vill ha svenskt så måste man ta DVD versionen och tanka hem. (då blir allt på svenska)

Sabayon är baserad på Gentoo i grunden.
pclinuxos är baserad på mandriva i grunden.

Båda levereras med bra utbud från grunden.
Användarvisningsbild
Pinky
Kontakt:

Inlägg av Pinky »

Jag hittade bara dvd-versionen på deras hemsida :S (bittorrent då...)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Pinky skrev: Jag hittade bara dvd-versionen på deras hemsida :S (bittorrent då...)
miniedition är version 3.3 bara....bara engelsk. Bättre att ta DVD versionen med 3.4. Riktigt färsk....
vargen24

Inlägg av vargen24 »

Pinky skrev: Sabayon låter ju riktigt intressant. Några andra fördelar/nackdelar du hittat när du kollade på det? :)
Sabayon funkar riktigt bra helt i klass med ubuntu,har alltid tyckt om gentoo men jag föredrar ubuntu nu.Jag förstår helt enkelt inte riktigt vittsen med att hämta ren källkod o compilera själv.Det tog mig 5 timmar att installera open office
Okänd

Inlägg av Okänd »

vargen24 skrev: Jag förstår helt enkelt inte riktigt vittsen med att hämta ren källkod o compilera själv.Det tog mig 5 timmar att installera open office
5 timmar låter groteskt :)  måste testa.....

pclinuxos, har testat lite till. finns en svensk utvecklare som lyssnar vad folk vill ha och fixar det. Skönt med en svensk utvecklare  8)
nackdelen med den är att det är svårt att få in svensk firefox. Fast man har installerat svenskt språk.
fördelen måste vara alla inställningar. Så gott som alla inställningar kan göras via ett program. Behöver inte använda terminalen alls. Det är det dem strävar efter..........
Användarvisningsbild
Pinky
Kontakt:

Inlägg av Pinky »

Ja, pclinuxos har jag kört ett tag, och gillade det starkt :) Tyvärr var det nån utvecklingsversion, och rätt vad det var så slutade mitt ljud & nätverk att funka  ;D
Användarvisningsbild
svartberg
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av svartberg »

Zinden skrev: .....

2: Sabayon Linux. När live skivan startas så har den redan kollat vad du har för kort, den erbjuder öppna + stängda drivrutiner + GLX. Sen när du har valt det så är Compiz Fusion igång som default i live skivan.
Under installationen så finns KDE, Gnome, Openflux att installera. Home mappen kan göras i ext4 format !!!!!!! (ej root hd)

Jag har ett ATI x1950xt kort och testade sabayon dvdn. Vid sessionsvalet valde jag xgl men märkte inget speciellt med compiz. Gjorde du på samma sätt för att få igång allt compiz godis? I övrigt verkar det som en schysst distro :) Vet en kompis som har kört Sabayon lite innan.
Okänd

Inlägg av Okänd »

sabayon linux verkar vara väldigt krångligt att installera/uppdatera saker i. Har inget program direkt att ta saker från man vill installera...
Användarvisningsbild
Pinky
Kontakt:

Inlägg av Pinky »

Wow! Är allt jag har att säga om sabayon :D
Äntligen en distro där allt funkar direkt (särskilt grafiken!) på min bärbara med allehanda skumma komponenter. Bara kortläsaren som inte funkar, men det har den inte gjort i någon annan distro heller :)
Tankade hem dvd-versionen, kör på den i live-läge just nu. När nästa lön kommer och jag (äntligen!) kan skaffa ny hårddisk så ska sabayon defenitivt in bredvid ubuntun :D
Okänd

Inlägg av Okänd »

Pinky skrev: Wow! Är allt jag har att säga om sabayon :D
Äntligen en distro där allt funkar direkt (särskilt grafiken!) på min bärbara med allehanda skumma komponenter. Bara kortläsaren som inte funkar, men det har den inte gjort i någon annan distro heller :)
Tankade hem dvd-versionen, kör på den i live-läge just nu. När nästa lön kommer och jag (äntligen!) kan skaffa ny hårddisk så ska sabayon defenitivt in bredvid ubuntun :D
Så jäkla synd att det är sånt tjohej att installera/uppdatera systemet. Men jag letar efter mer info och återkommer med det  8)
Användarvisningsbild
Pinky
Kontakt:

Inlägg av Pinky »

Vore trevligt!

Märkte dock efter lite testande att compiz som följer med endast funkar i KDE med XGL aktiverat. Om man försöker dra igång det i gnome så blir det det klassiska felet att raden med programnamnet och knapparna för att maximera, minimera och stänga av försvinner + att panelerna försvinner.
Samma resultat med AIGLX :(
TicToc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av TicToc »

Zinden skrev: Jag har fårr uppdrag att testa på olika Linux distar och hittat 2 st som funkar riktigt bra med ATI kort.
Intressant, laddar ned nu och skall testa.
Användarvisningsbild
TForsman
Kontakt:

Inlägg av TForsman »

vargen24 skrev: .Jag förstår helt enkelt inte riktigt vittsen med att hämta ren källkod o compilera själv.Det tog mig 5 timmar att installera open office
portage kompilerar program från källkoden. (med vissa undantag för stora program som Firefox, open office m.m.) Open office finns i "bin" format med. Slipper långa tiden.

Dem program som blir kompilerade, passar bättre ditt system. Inte som andra distros som har mest binära och programmen är gjorda för Generic (slöare datorer) miljö.

Om man inte orkar vänta på att programmen ska bli installerade med stabilitet och fart när programmen är installerat, då ska man inte använda sabayon.

Med kortare ord, kompilera saker själv.....passar bäst till just din data.
Min personliga blog | Min personliga Linux dist |

Gamla hederliga Zinden som har bytt användarnamn.
Användarvisningsbild
Galgalid

Inlägg av Galgalid »

Ska prova Sabayon någon dag
Användarvisningsbild
zenbios
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av zenbios »

Är det bara ja som är helt ute o cyklar o blind.  8)
eller vart tankar ja dvd:n så det blir på svenska.
tänkte köra in sabayon på en annan dator
o testa den med.  ;D
Bild
TicToc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av TicToc »

Ta hem vilken som helst, välj svenska när du bootar den 'kompakta livskivan'.
Användarvisningsbild
zenbios
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av zenbios »

10-4.  :)
ska testa o slänge in det nu,
o se vad man tycker om det.  :D

tackar.
Bild
Skriv svar

Återgå till "Andra öppna och fria operativsystem"