Kan inte arbeta med databas under PHP och PostgreSQL

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Kess

Inlägg av Kess »

Har fungerande installation av PHP och PostgreSQL. Sökning på exakt samma problem får tusentals träffar i Google, men jag lyckades inte hitta någon lösning. (Och jag pluggar till bibliotekarie...)

[quote=""http://localhost/kess/testdb.php""]Warning: pg_query(): Query failed: FEL: relationen "isglass" existerar inte in /home/kess/www/testdb.php on line 6[/quote]
testdb.php (Förenklade koden här för synbarhets skull.)

Kod: Markera allt

<?php
  $conn_string = "dbname=testdb user=testanvandare password=testlosenord";
  $dbtest = pg_connect($conn_string);

$query_string = "SELECT * FROM isglass";
  $result = pg_query($dbtest, $query_string);
?>
Ja, jag kommer åt databasen direkt från konsollen (med pgsl) och sökningen ovan ger förväntat resultat. PHP lyckas ansluta till databasen, men verkar inte kunna göra något mer.

Testade bland annat med att skriva både 'isglass' och "isglass", vilket en sida föreslog. Hjälper inte.

Någon som vet vad som är problemet, eller kanske kan ge några allmäna råd?

p. s. Den egentliga databasen har inget att göra med isglass, det råkade bara vara det roligaste ersättningsordet jag kunde komma på just nu. Så, där har ni ett mått på min kreativitet också.
Acer travelmate 2413LCi: Intel Celeron (1,5 GHz, 400 MHz); 40 GB; 256 MB
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av ozamosi »

Postgres har något system för att inte släppa in användare som inte är inloggade som den användaren de vill logga in som som standard - det går att ändra på. Apache kör som användaren, så på vilkor att du inte ställer om postgres så kommer det bara att släppa in användaren www-data från php-script.
Kess

Inlägg av Kess »

Ah! Tackar, jag får kolla upp det i morgon! ^__^

[tilllägg]
*skrattar* Jag kunde visst inte låta bli, medan jag tänkte på annat fixade jag visst omedvetet till det. Funkar finemang för tillfället. Nu undrar jag bara vad det var jag exakt gjorde, men nåja, har jag fixat det omedvetet en gång med lite hjälp borde jag klara det en gång till också. Tack än en gång! ^^
Acer travelmate 2413LCi: Intel Celeron (1,5 GHz, 400 MHz); 40 GB; 256 MB
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"