För stor databas?

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Användarvisningsbild
Quakeile
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

För stor databas?

Inlägg av Quakeile »

Hej, jag driver ett litet forum, och pga av ominstallation måste jag temporärt flytta mitt forum.
Jag exporterarde ut databasen både via SMF Admin och phpmyadmin.
Döm om min förvåning då storleken nu var över 20MB på .sql filen.
Då jag exporterade ut den sist gång, 2 månader sen, så var den på endast 1,2 MB.

En annan sak som är lite lustig, de 3 största tabellerna är på 1MB, 267 KB samt 80KB, sen är det väl tiotalet småtabeller på mellan 1-och 10KB.
Ändå visar phpmyadmin att totalstorleken blir på över 20MB, vilket den omöjligt kan bli om man summerar alla storlekar 'manuellt'.

Vad kan ha hänt? Hur kan jag banta ner min db igen?
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

SV: För stor databas?

Inlägg av johanre »

Inget konstigt med den storleken, tycker jag. Jämför t.ex. med SMF databasen för ubuntu-se forumet & ubuntu-fi forumet. Den är 1,3GB i exporterad storlek.

Att phpmyadmin läser det hela som 20MB tolkar jag på två sätt: (1) filerna som du tittar på dem är i komprimerat format (gzippade?) eller (2) phpmyadmin är helt enkelt buggig i det avseendet...  ;)
Användarvisningsbild
Quakeile
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

SV: För stor databas?

Inlägg av Quakeile »

Storleken i sig kanske inte är så konstig.
Det är ökningen i storlek, 10 faldigats på väldigt kort tid, samt det svarar inte mot antalet ökningar av poster.

Kan man importera gzippat, eller måste det vara i .sql format?
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"