Uppdatering av Ubuntu(när 7.10 kommer)
Uppdatering av Ubuntu(när 7.10 kommer)
Hur gör man då?
Kan man uppdatera automatiskt på nåt sätt, genom internet, eller måste man bränna ut den nya versionen av ubuntu och installera om?
Kan man uppdatera automatiskt på nåt sätt, genom internet, eller måste man bränna ut den nya versionen av ubuntu och installera om?
Nybliven nörd!
SV: Uppdatering av Ubuntu(när 7.10 kommer)
Du får en liten påminnelse via uppdateringshanteraren. Så det fungerar som en vanligt uppdatering kan man säga. 

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Men finns det några fördelar att installera allt från grunden när det kommer en ny version?
Nybliven nörd!
- Dimi
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Jag borde inte uttala mig kanske, ty jag är inte så bra på ubuntu liret än. Men kanske ska jag just därför uttala mig nu.
Fördelen kan kanske vara att man får det att fungera direkt utan att behöva läsa instrutionerna för uppgradering. De är inte om fattande. Men tillräckligt svåra för att en mupp som jag ska kunna misslyckas. När jag uppdaterade till Feisty, lyckades jag missa den lilla detaljen att man skulle ha systemet helt uppdaterat med de senaste paketen och filerna. Detta resulterade i att inte så mycket fungerade och jag var ändå tvungen att installera från skiva.
På min andra dator gick det mycket bättre! men 50% är inte dåligt, väl?
Fördelen kan kanske vara att man får det att fungera direkt utan att behöva läsa instrutionerna för uppgradering. De är inte om fattande. Men tillräckligt svåra för att en mupp som jag ska kunna misslyckas. När jag uppdaterade till Feisty, lyckades jag missa den lilla detaljen att man skulle ha systemet helt uppdaterat med de senaste paketen och filerna. Detta resulterade i att inte så mycket fungerade och jag var ändå tvungen att installera från skiva.
På min andra dator gick det mycket bättre! men 50% är inte dåligt, väl?
Nope. Det blir samma sak.mannealm skrev: Men finns det några fördelar att installera allt från grunden när det kommer en ny version?

Och som ovanstående talarare sa: Se till att du har gjort alla uppdateringar innan du uppgraderar till en ny version.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Ett mer exakt datum när det sker kommer förmodligen även att publiceras här på
forumet. Allt jag kan säga nu är att det blir i oktober. Om allting sker i vanlig ordning så
kommer det att dyka upp en preview release innan den riktiga lanseringen.
Den dyker isåfall också upp i updatemanager..
forumet. Allt jag kan säga nu är att det blir i oktober. Om allting sker i vanlig ordning så
Den dyker isåfall också upp i updatemanager..
- Hrodvitner
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
En fördel med att installera 7.10 från grunden är väl om man har problem med 7.04. Jag vill inte köra 7.04 eftersom jag inte får ljudet att fungera ordentligt. Efter otaliga timmar med alsamixer, uppdateringar av drivrutiner etc gav jag upp och kör 6.10 tills vidare, och hoppas att en ren fin installation av 7.10 ska fungera bättre.mannealm skrev: Men finns det några fördelar att installera allt från grunden när det kommer en ny version?
Laptop: Fujitsu-Siemens Amilo Xi1546
CPU: Core2duo 1,83GHz
Skärm: 17" widescreen 1440*900 (TFT)
Ram: 2048 DDR2
Grafikkort: Ati Mobility Radeon X1800 256MB
Ljudkort: Intel HDA (inbyggt)
CPU: Core2duo 1,83GHz
Skärm: 17" widescreen 1440*900 (TFT)
Ram: 2048 DDR2
Grafikkort: Ati Mobility Radeon X1800 256MB
Ljudkort: Intel HDA (inbyggt)
Det har funnits ett tag att tanka ner.toxic76 skrev: Om allting sker i vanlig ordning så
provat själv, men gick tillbaka.
finns några som kör med den här ändå.
finns att tanka här.
http://cdimage.ubuntu.com/releases/gutsy/
Skoj. Men vad är det för skillnad på de olika stammarna?
Nybliven nörd!
Tror bara det är buggar som är fixade ju nyare tribe du tankar.
ska inte säga så mycket om det, för ja vet inte.
men det borde det väl vara.
ska inte säga så mycket om det, för ja vet inte.
men det borde det väl vara.

Är det någon som som har koll på vilka förbättringar som skett mellan dapper och feisty, och vad som kommer vara nytt i gutsy?
Nybliven nörd!
Kan bara dömma utifrån min egen erfarenhet och det jag läst på det "internationell forumet"....en uppgradering ställa till det ganska ordentligt...medans om du sparar undan allt viktigt och sen gör en ren installation så funkar det nästan alltid bättre.
Har personligen förskt "uppgrader" systemet 2ggr..1:a gågnen så fick jag stora problem med att systememt inte hittade min hårdvara t.e.x mitt ljudkort...det slutade men en ren installation. 2:a gågnen var det så att uppgradering blev avbruten...nerladdningen av av paketen helt enkelt stannade till och bara stog där, efter att jag försökt göra om det 2ggr så började jag få konstiga felmedelande om att jag inte hade rättigheter att göra den utförda operationen.
Men kan även berätta att jag vet personer som installerat Ubuntu 5.10 och sen dess aldrig installerat om, utan bara kört uppgraderingar och det har gått felfritt hela tiden. Det är så det SKA vara...dock så är det som sagt inte det alltid.
Så mitt personliga råd hade varit att installera om.....det är dessutom nyttigt att få pilla lite med systememt....man lär känna det.
Har personligen förskt "uppgrader" systemet 2ggr..1:a gågnen så fick jag stora problem med att systememt inte hittade min hårdvara t.e.x mitt ljudkort...det slutade men en ren installation. 2:a gågnen var det så att uppgradering blev avbruten...nerladdningen av av paketen helt enkelt stannade till och bara stog där, efter att jag försökt göra om det 2ggr så började jag få konstiga felmedelande om att jag inte hade rättigheter att göra den utförda operationen.
Men kan även berätta att jag vet personer som installerat Ubuntu 5.10 och sen dess aldrig installerat om, utan bara kört uppgraderingar och det har gått felfritt hela tiden. Det är så det SKA vara...dock så är det som sagt inte det alltid.
Så mitt personliga råd hade varit att installera om.....det är dessutom nyttigt att få pilla lite med systememt....man lär känna det.
Hur funkar det om man installerar en preview release, kan man ävne uppdatera den till den slutgiltiga versionen, när den kommer i oktober, genom uppdateringshanteraren?
Nybliven nörd!
- DeepThought
Jo, det skall mest flyta på med nya uppdateringar tills du plötsligt sitter med den slutgiltiga versionen. Du skall inte behöva göra något speciellt, utan bara installera uppdateringar.mannealm skrev: Hur funkar det om man installerar en preview release, kan man ävne uppdatera den till den slutgiltiga versionen, när den kommer i oktober, genom uppdateringshanteraren?
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Det låter bra.
Det jag upptäckte nu när jag installerade Gutsy var däremot att det tagit bort hanteraren för propretiära drivrutiner - min favvofunktion! Jag har installerat nvidia-glx genom synaptic, men hur gör jag för att även få datorn att använda den nya drivrutinen. Nu finns det som sagt inte längre någon ruta att klicka i:(
Det jag upptäckte nu när jag installerade Gutsy var däremot att det tagit bort hanteraren för propretiära drivrutiner - min favvofunktion! Jag har installerat nvidia-glx genom synaptic, men hur gör jag för att även få datorn att använda den nya drivrutinen. Nu finns det som sagt inte längre någon ruta att klicka i:(
Nybliven nörd!
- DeepThought
Om de inte ändrat från Feisty så står det i paketbeskrivningen att man kan köra följande:
sudo nvidia-glx-config enable
sudo nvidia-glx-config enable
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Ah, det stod det ju faktiskt:)
Det kanske hade varit bättre att göra så? Nu ändrade jag från "nv" till "nvidia" i xorg.conf istället. Blir det exakt samma resultat eller går man miste om nåt på det sättet som jag gjorde det på?
Det kanske hade varit bättre att göra så? Nu ändrade jag från "nv" till "nvidia" i xorg.conf istället. Blir det exakt samma resultat eller går man miste om nåt på det sättet som jag gjorde det på?
Nybliven nörd!
Nejdå. "Restricted manager" är bara ett GUI för att ändra automatiskt.mannealm skrev: Ah, det stod det ju faktiskt:)

Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Vilket i sin tur är exakt samma sak som detta: "sudo nvidia-glx-config enable"?Emil.s skrev:Nejdå. "Restricted manager" är bara ett GUI för att ändra automatiskt.mannealm skrev: Ah, det stod det ju faktiskt:)
Det kanske hade varit bättre att göra så? Nu ändrade jag från "nv" till "nvidia" i xorg.conf istället. Blir det exakt samma resultat eller går man miste om nåt på det sättet som jag gjorde det på?![]()
Nybliven nörd!