Problem att ansluta med SAMBA Ubuntu --->> Ubuntu

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Användarvisningsbild
Millard

Problem att ansluta med SAMBA Ubuntu --->> Ubuntu

Inlägg av Millard »

Hejsan!
Har följt denna utsökta guide: http://ubuntu-se.org/Wiki/Samba
Tyvärr fastnat lite:
Jag har två datorer hemma. En bärbar och en stationär. Båda kör Ubuntu (Senaste stable). På min bärbara dator installerade jag samba och gjorde en utdelning enligt ovanstående guide. När jag sedan försökte ansluta till den från min stationära Ubuntudator med följande kommando:

Kod: Markera allt

jonas@jonas-desktop:~$ sudo mount -t smbfs //192.168.1.5/public /home/server_public -o username=jonas,password=******
24259: tree connect failed: ERRDOS - ERRnosuchshare (You specified an invalid share name)
SMB connection failed
Min bärbara dator har interna ip-adressen: 192.168.1.5. Jag fattar meddelandet ungefär som att jag försöker ansluta till en katalog som inte finns, vilket den gör. Så här ser det ut i min conf-fil:

Kod: Markera allt

[public]
    comment = Lagerplats
    path = /home/public
    available = yes
    browseable = yes
    create mask = 0777

Vad gör jag för fel?
Since light travels faster than sound, isn\'t that why some people appear bright until you hear them speak?
jan
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

SV: Problem att ansluta med SAMBA Ubuntu --->> Ubuntu

Inlägg av jan »

Jag hade också problem med Samba, efter ett tips här använder jag OpenSSH, fungerar kanon.
Användarvisningsbild
Louie
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

SV: Problem att ansluta med SAMBA Ubuntu --->> Ubuntu

Inlägg av Louie »

Är det mellan två Ubuntu-datorer så kan du alltid använda NFS, jag skulle tro att det bli mer optimerat då.

Här är en länk till en liten howto som jag skrev för ett tag sedan: http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,3763.0.html

Lycka till!
Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund var på samhället vilar.
Linuxuser - Fri webhosting åt folket!
IRC: Louie` @ #kurbitz freenode - Jabber: PM för jabber
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"