Hög processor kraft?
- xrx3z
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
- Kontakt:
Hög processor kraft?
När jag är i Ubuntu, openSuse eller nån annan dist, jobbar processorn ganska mkt. Den ena (har Intel Dual Core) ligger konstant kring 10% när jag inte har några program igång....typ glor på systemövervakarn bara. Det får fläkten att arbeta rätt så mycket.
Är detta normalt att processorer arbetar mer i Linux än typ XP, Vista?
I Vista ligger bägge på 1% och fläkten går ner i varv, vad man kan tycka, normal läge. Och Win OSen har ju fler program igång än vad Linux har...eller?
Kan det vara så att jag inte riktigt har Linux kompatibla grejer eftersom jag har problem med vissa distar, typ Fedora, Mandriva?
/X
Är detta normalt att processorer arbetar mer i Linux än typ XP, Vista?
I Vista ligger bägge på 1% och fläkten går ner i varv, vad man kan tycka, normal läge. Och Win OSen har ju fler program igång än vad Linux har...eller?
Kan det vara så att jag inte riktigt har Linux kompatibla grejer eftersom jag har problem med vissa distar, typ Fedora, Mandriva?
/X

-
SV: Hög processor kraft?
Nej, det är inte normalt att processorn arbetar mer i Linux än i Windows.
Om du kör top i terminalen, vilken/vilka process(er) är det som genererar dina 10% ? Även om du inte har några program igång så snurrar det ett antal services och dylikt i bakgrunden. Kör top och kolla
Om du kör top i terminalen, vilken/vilka process(er) är det som genererar dina 10% ? Även om du inte har några program igång så snurrar det ett antal services och dylikt i bakgrunden. Kör top och kolla
- johanre
- Serveradmin
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Vilken kärna kör du?
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Igår märkte jag att det ibland kan bli skumt beteende när jag kör YouTube-videor i Firefox. Systemövervakaren visar betydligt högre siffror för senaste 1, 5 och 15 minuterna än det blir om man räknar ihop procenten för de processer som körs (som visas under). Oftast ligger siffran runt 50-70 % CPU-last den senaste minuten när jag kör YouTube-videor. Ibland kan dock siffran öka upp till 1.6, d.v.s. 160 % CPU-last. Vid ett tillfälle när jag märkte att fläkten gick upp i hastighet när jag körde en YouTube-video så gick jag in i systemövervakaren och märkte att CPU-lasten för de senaste minuterna bara ökade hela tiden. Den var uppe i 370 % CPU-last den senaste minuten innan jag fick stopp på Firefox genom att tvinga avslutande. Då hade datorn nästan låst sig så det var knappt jag kunde göra någonting. Som sagt visade siffrorna för processerna under i Systemövervakaren bara att några få procent användes så jag kan inte få fram vilken process det är som tar upp så mycket CPU-kraft men det måste väl på något sätt vara Firefox trots att Systemövervakaren bara visar att Firefox använder några få procent när detta händer.
Senast redigerad av 1 Christian Johansson, redigerad totalt 1 gånger.
Jag testar opensuse 10.2 på min laptop med dualcore. Avinstallerade beagle då gick den ner till mer normala nivåer. i terminalen visar villken CPU slukare beagle är-
Kod: Markera allt
[img width=80 height=15]http://ubuntucounter.geekosophical.net/ ... user=12678[/img]
- svartberg
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Jag har också en Core 2 Duo som verkar jobba mer i Feisty Fawn än i XP. Helt plötsligt börjar processorfläkten låta onormalt mycket när inget nytt program startats.
Enligt kommandot top i terminalen så verkar det som att Firefox och Python är de mest resurskrävande processerna.
Enligt kommandot top i terminalen så verkar det som att Firefox och Python är de mest resurskrävande processerna.
Re: Hög processor kraft?
Delade tråden med ubuntuman74 inlägg och flyttade det hit: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=26&t=37650
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!