Hallå
Jag har en extern hårddisk av typen My Book 320 GB. Alla hårddiskar och partioner Ubuntu hittar läggs ju som ikoner på skirvbordet. Det är bara det att det finns två ikoner min My Book på mitt skrivbord. Och det går inte att ta bort dom genom att marker a och trycka på delete. Hur gör man för att ta bort en av ikonerna?
/Ballena
Två ikoner till samma HDD på skrivbordet
- Erikw
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Två ikoner till samma HDD på skrivbordet
2r.se
"There are people who don't like capitalism, and people who don't like PCs. But there's no one who likes the PC who doesn't like Microsoft." - Bill Gates
"There are people who don't like capitalism, and people who don't like PCs. But there's no one who likes the PC who doesn't like Microsoft." - Bill Gates
SV: Två ikoner till samma HDD på skrivbordet
Hejsan.
vet inte om både ikonerna försvinner nu,
men gör dem det ka ndu bara kliicka i rutan igen.
öppna terminal o skriv gconf-editor
bläddra dig genom
/apps/nautilus/desktop/ o klicka ur
desktop icon visable eller nått står det längst ner tror ja.
vet inte exat vad det står, för ja sitter tyvär inte hemma nu.
vet inte om både ikonerna försvinner nu,
men gör dem det ka ndu bara kliicka i rutan igen.
öppna terminal o skriv gconf-editor
bläddra dig genom
/apps/nautilus/desktop/ o klicka ur
desktop icon visable eller nått står det längst ner tror ja.
vet inte exat vad det står, för ja sitter tyvär inte hemma nu.

-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Är du säker på att det inte finns två partitioner på hårddisken så att den ena ikonen visar innehållet på den ena partitionen och den andra visar innehållet på den andra? När jag kopplar in min Sony Ericsson K810i-mobiltelefon så dyker det nämligen upp två ikoner men i det fallet är det helt riktigt för den ena ikonen är för telefonminnet och den andra för minneskortet i mobiltelefonen.
- Erikw
- Kontakt:
@zenbios
När jag kryssar ur det alternativet försvinner båda ikonerna ja
@Christian Johansson
Ja, jag är säker på att det inte finns några partioner på disken.
När jag kryssar ur det alternativet försvinner båda ikonerna ja

@Christian Johansson
Ja, jag är säker på att det inte finns några partioner på disken.
2r.se
- Erikw
- Kontakt:
Efter att datorn krashade 1 gång när jag skulle byta användare försvann dubbletten konstigt nog. Jag har ingen aning varför datorn krashade när jag skulle byta användare eller hur ikonen försvann. Men allt verkar fungera bra nu så jag klagar inte.
Tack för hjälpen.
Tack för hjälpen.
2r.se