Ubuntu skit? Inget funkar ju.

Penna_ha

Inlägg av Penna_ha »

Inget Internet, inga bra upplösningar, får inte teman att funka ens. Och Ubuntu skulle vara enkelt? Varför är XP så mycket bättre på detta då?

Vad är det för skillnad på KDE, Gnome, GTK 1 och 2 och vad är det jag behöver för att få teman att funka? Laddade ner ett tema under GTK 2 på http://www.gnome-look.org och drar det till Themes men får bara error.

Jag kan inte heller välja höga upplösningar. Får jag inte ha riktigt höga upplösningar klarar jag inte av att sitta i ett OS.

Och varför funkar inte mitt internet??
Penna_ha

Inlägg av Penna_ha »

Jag har ADSL tror jag, har iaf 10MB via telejacket.

Ja, och släppt min tema.tar.gz2 där. Det står kopierar filer i en sekund, sedan Invalid File Format.

http://www.gnome-look.org/content/show. ... tent=43054

Nvidia Geforce 6800.
AkeJO

Inlägg av AkeJO »

Har du internet kopplat direkt till pc'n via ett adslmodem? Eller använder du en 'bredbandsrouter' där du kopplat pc'n via en nätkabel? Använder du fast IP eller dhcp?

Du kan öppna nätverksinställningar i menyn 'system/administration/networking' (eller den svenska varianten) och kolla om ditt kort/modem är aktivt. Där kan du även ställa in adresser mm.

För att få höga upplösningar får du uppdatera grafikdrivrutinen till en nvidia variant(som måste tankas ned, så nät måste funka först). Jag använder GeForce 5900 själv och det funkar fint på 1280x1024. Uppdateringen av drivrutinen är ganska smärtfri så det ska inte skapa problem.

När du får igång nätet rekommenderar jag att du kollar genom följande website. Den visar enkelt hur man löser de flesta problem: http://ubuntuguide.org/wiki/Dapper

EDIT: Erp.. Omnius var snabb :)
Penna_ha

Inlägg av Penna_ha »

Jag har dynamisk ja, och ja jag har kollat så kortet är aktiverat. Ska göra som Omnius säger nu.
AkeJO

Inlägg av AkeJO »

Jag misstänker att du saknar dns-servrar. I nätverksinställningarnas ena flik(3:e fliken) kan du lägga in dina dns-servrar.
Penna_ha

Inlägg av Penna_ha »

Har fixat temat nu... Men internet funkar fortfarande inte. -__-

EDIT: Jaha, hur lägger jag till dom då? Alltså, vad ska jag skriva...?
AkeJO

Inlägg av AkeJO »

starta system/administration/nätverk(eller networking om engelska). Då startas ett fönster med nätinfo.

I den 3e fliken står 'DNS'. klicka på en rad där och skriv in de adresser(en per rad) du fått av din nätleverantör.

Formatet är 1.2.3.4 (Men de siffror du fått..).
Penna_ha

Inlägg av Penna_ha »

Jaha, kul att leta fram 3 år gamla brev då.
Penna_ha

Inlägg av Penna_ha »

Såhär står det på Bredbandsbolagets hemsida:

Rent generellt ska din router dock vara konfigurerade enligt följande:
* Dynamisk IP / IP via DHCP
* Automatiska DNS-servrar / måste de anges manuellt, använd då 195.54.122.200 och 195.54.122.204

Jag prövade skriva in de två under DNS men det funkar fortfarande inte. Ska Linux vara såhär sunkigt? WIN98 är ju ffs enklare.
AkeJO

Inlägg av AkeJO »

Det är inte sunkigt. Faktiskt ganska sällsynt med just nätproblem, du har bara lite otur :)

Testdags då? Öppna en terminal(meny->Accessories(el tillbehör)->Terminal) I denna terminal skriver du:

- ifconfig (listar nätverkskortinfo och ip mm) Här ser du om ditt kort fått en ipadress. I mitt fall ser det ut så här(Jag har statiskt nät hemma):

eth0 Link encap:Ethernet HWaddr 00:11:2F:48:02:9A
inet addr:192.168.1.5 Bcast:192.168.1.255 Mask:255.255.255.0
UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1

- netstat -r (Kollar hur din routing ser ut, kontakt med gateway mm) Här ser man att jag har en default gateway(Den server(akejo.pointclar...) som visar vägen ut till ISP/internet)

Destination Gateway Genmask Flags MSS Window irtt Iface
192.168.1.0 * 255.255.255.0 U 0 0 0 eth0
default akejo.pointclar 0.0.0.0 UG 0 0 0 eth0

Sen prova ping på en del ställen för att se hur det går:

- ping localhost (kolla så det funkar mot din egen pc)
- ping 195.54.122.200 / ping 195.54.122.204

Om du har en annan pc(antagligen, annars kan du inte posta här..) kan du kolla denna länk för felsökning och hjälp: https://help.ubuntu.com/community/InternetAndNetworking
Användarvisningsbild
n4h0j
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av n4h0j »

Penna_ha: Lite tråkigt att du hade oturen att ha problem med dessa saker. Kan nog vara på sin plats att återigen påpeka att detta är väldigt ovanligt. Ubuntu klarar helt klart oftast de flesta saker "out-of-the-box". Men seriöst, om jag minns rätt hade jag värre problem än dessa i alla olika windowsversioner jag testat!
[Jag minns när vi firade 100 registrerade medlemmar...]
Penna_ha

Inlägg av Penna_ha »

Ööööööööh..... Fixat nätverket nu... hade visst glömt koppla in sladden... -________________-

Aja, fixar Nvidia nu då.

EDIT: Notera att jag hade ethernetsladden ikopplad igår och inte hade Internet, så det måste ha varit någon inställning jag gjorde idag som fick igång det.
AkeJO

Inlägg av AkeJO »

Hehe, sladden..

Som när jag gnällde om att grabben tagit sönder brödrosten igår. jag tjatade på honom i ca 1 timme, sen gick sambon helt resolut fram till bordet och tryckte in sladden i väggen...

Lycka till me nvidia, posta om de ballar ur, nu e de mat här .)
Penna_ha

Inlägg av Penna_ha »

Har gjort sudo apt-get install nvidia-glx nu, men gksudo gedit /ect/X11/xorg.conf öppnar bara ett tomt dokument???
Användarvisningsbild
n4h0j

Inlägg av n4h0j »

Det ska vara såhär:

Kod: Markera allt

gksudo gedit /etc/X11/xorg.conf
AkeJO

Inlägg av AkeJO »

[quote="Penna_ha"]Har gjort sudo apt-get install nvidia-glx nu, men gksudo gedit /ect/X11/xorg.conf öppnar bara ett tomt dokument???[/quote]
Kör: sudo gedit /etc/X11/xorg.conf

Kan funka bättre.
Användarvisningsbild
n4h0j

Inlägg av n4h0j »

akejo: Använd aldrig sudo för att starta grafiska program!
Användarvisningsbild
Chippen

Inlägg av Chippen »

jag ber om ursäkt gör OT nu, men hur lyckades du ladda hem tema utan internet?
Penna_ha

Inlägg av Penna_ha »

ok, nu har jag gjort det där. Måste jag starta om för att det ska funka ha högre upplösning eller?
AkeJO

Inlägg av AkeJO »

[quote="nahoj"]akejo: Använd aldrig sudo för att starta grafiska program![/quote]
Motivering? Jag har inte haft speciella problem med det. Bara root vet var 'X :0' finns och rättigheterna att använda sessionen samt 'login shell' finns borde det inte vara några större problem.

Tänkte föreslå 'sudo vi /ect/X11/xorg.conf' men många gillar inte vi, så jag ändrade till gedit .)

Är det något speciellt i Ubuntu(eller nyare 'färdiga' distar) som trasslar angående grafiska program?

Dock använder jag nästan aldrig X till admin saker, använder vi i en root-xterm till all editering och de mesta adminsaker i 'administration' menyn löser sig själv.
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"