Fjärrskrivbord
- Pedda
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
- Kontakt:
Fjärrskrivbord
Finns det något bra program för att fjärrstyra en XP dator?
rdesktop finns ju, men är inte helt kanon, jag skulle vilja ha möjlighet att få kontakt med tv:n via xp datorn. Dvs kunna flytta över filmer från xp-datorn till tv:n på förlängt skrivbord.
rdesktop finns ju, men är inte helt kanon, jag skulle vilja ha möjlighet att få kontakt med tv:n via xp datorn. Dvs kunna flytta över filmer från xp-datorn till tv:n på förlängt skrivbord.
Senast redigerad av 1 Pedda, redigerad totalt 30 gånger.
/En som kämpar för att bryta sig loss från Windos
SV: Fjärrskrivbord
Kolla här för fler alternativ http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,11947.0.html 

- Pedda
- Kontakt:
Försökte med att aktiviera fjärrskrivbord på den ena datorn och ansluta via vnc via terminalen med det kommandot som kommer fram när man aktiverar fjärrskrivbord (Ubuntu i båda datorerna), men jag får följande felmedelande:
Vad göra?
Kod: Markera allt
pedda@pedda-laptop:~$ vncviewer localhost:n
VNC Viewer Free Edition 4.1.2 for X - built May 12 2006 17:42:13
Copyright (C) 2002-2005 RealVNC Ltd.
See http://www.realvnc.com for information on VNC.
Avbruten (SIGABRT) (core dumped)
Jag har alltid kört vncviewer på min ubutnu burk och tightvnc på min xp burk (då jag haft anledning att köra en xp burk och behövt fjärrstyra den)
varför försöker du ansluta till localhost?
Du måste ansluta till den andra datorns ip-nummer.
kan du inte bara göra delade mappar och dela genom nätverket?
varför försöker du ansluta till localhost?
Du måste ansluta till den andra datorns ip-nummer.
kan du inte bara göra delade mappar och dela genom nätverket?
- Pedda
- Kontakt:
När jag aktiverade fjärrskrivbord på min stationära så stog det att man skulle använda "vncviewer localhost:0" för att fjärransluta till den och det komandot använde jag för att ansluta till den stationär från min laptop.
Delade mappar ska jag också ha, men ag vill kunna fjärrstyra den stationära från skolan, så delade mappar räcker inte.
Delade mappar ska jag också ha, men ag vill kunna fjärrstyra den stationära från skolan, så delade mappar räcker inte.
Jag har för mig att vnc kräver snuskigt mycket bandbredd. Så om du inte har en dunderbra uppkoppling så kommer det gå slööööött.Pedda skrev:

People willing to sacrifice freedom for temporary security will loose both and deserve neither.
Jag kör det över vanlig 100Mbit lan, det flyter fiiint... antar att han menade olika datorer han hade hemma?!?
Localhost är alltid namnet på den dator du sitter vid, dvs alla datorer kallar sig själv för localhost.
För att ta reda på ip:
Starta terminalen
skriv:
ifconfig
sen får du leta i de övre radera efter ditt ip nummer.
Localhost är alltid namnet på den dator du sitter vid, dvs alla datorer kallar sig själv för localhost.
För att ta reda på ip:
Starta terminalen
skriv:
ifconfig
sen får du leta i de övre radera efter ditt ip nummer.
- Pedda
- Kontakt:
Jag menade faktiskt fjärrstyrning från skolan till hemmet, men även hemma.
Provade hemma med:
Kan man använda terminalserverclienten?
Vad ska jag skriva i respektive fält? Är datornnamn ip eller "datornamn@dator-desktop"?
Provade hemma med:
Kod: Markera allt
pedda@pedda-laptop:~$ vncviewer hemma-desktop:0
VNC Viewer Free Edition 4.1.2 for X - built May 12 2006 17:42:13
Copyright (C) 2002-2005 RealVNC Ltd.
See http://www.realvnc.com for information on VNC.
Avbruten (SIGABRT) (core dumped)
Vad ska jag skriva i respektive fält? Är datornnamn ip eller "datornamn@dator-desktop"?
först och främst måste du gå in under system/inställningar/fjärrskrivbord och tillåta så du kan ansluta.
Sen kan du använda terminalserverclienten. Det enda du behöver är datornnamn eller ip...
alltså hemma-desktop... du behöver nog inte ":0"
Kan bli lite segt om du kör från skolan... men det kanske går... det är det lättaste sättet att göra på i vilket fall... sen finns det väll lite mer effektiva sätt...men det kräver en del pill vad jag vet...
Sen kan du använda terminalserverclienten. Det enda du behöver är datornnamn eller ip...
alltså hemma-desktop... du behöver nog inte ":0"
Kan bli lite segt om du kör från skolan... men det kanske går... det är det lättaste sättet att göra på i vilket fall... sen finns det väll lite mer effektiva sätt...men det kräver en del pill vad jag vet...
- Pedda
- Kontakt:
Jag har tillåtit fjärrskrivbord, men när jag ska anlusta med terminalserverklieneten (eller något annat program) ska jag endast ange ip:et då?
Det finns ju fält för användare osv också.
Har provat och jag får ingen kontakt, mycket skumt
Det finns ju fält för användare osv också.
Har provat och jag får ingen kontakt, mycket skumt
Låter konstigt... du ska inte behöva använda användare... och ska du det ska du i vilket falls om hällst få ett meddelande om att det är det som är fel...
japp ange endast ip... eller endast datornamnet...men ip brukar fungera bättre...
prova alltså skriva vncviewer i terminalen... då får du upp en liten grå ruta... sedan skriver du in den andra datorn ip där.
japp ange endast ip... eller endast datornamnet...men ip brukar fungera bättre...
prova alltså skriva vncviewer i terminalen... då får du upp en liten grå ruta... sedan skriver du in den andra datorn ip där.