kopiera filer till usr
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
kopiera filer till usr
Hej skulle vilja ha lite mer smilisar i mitt Amsn men efter jag har tankat ner dem och läst vart jag ska lägga dem i usr/share/amsn så kan jag inte klistra in dem där. Jag har inte rättigheter till det. och jag har läst i någon tråd tidigare hur man gör.. men just nu hittar jag inte den... typist
kan någon hjälpa mig med det? problemet löst

Senast redigerad av 1 Maxim, redigerad totalt 29 gånger.
- DeepThought
SV: kopiera filer till usr
Via terminalen måste du bara lägga till sudo framför cp, men jag antar att du vill göra det grafiskt?
Isåfall är det bara att starta Nautilus (Filbläddraren) med fulla rättigheter så här (med Alt-F2 eller i terminal):
gksudo nautilus
OBS: Var mycket försiktig när du använder grafiska program som root!
I Kubuntu/KDE blir det kdesu konqueror och i Xubuntu/Xfce blir det gksudo thunar.
EDIT: Om du bara vill göra det för din användare går det givetvis bra att lägga filerna i följande katalog (i din hemkatalog) istället, och då slipper du rättighetsbekymmerna:
~/.amsn/smileys/
.amsn är en dold mapp (d.v.s. punkten skall vara där) i din hemkatalog (brukar skrivas ~ istället för /home/user/)
Isåfall är det bara att starta Nautilus (Filbläddraren) med fulla rättigheter så här (med Alt-F2 eller i terminal):
gksudo nautilus
I Kubuntu/KDE blir det kdesu konqueror och i Xubuntu/Xfce blir det gksudo thunar.
EDIT: Om du bara vill göra det för din användare går det givetvis bra att lägga filerna i följande katalog (i din hemkatalog) istället, och då slipper du rättighetsbekymmerna:
~/.amsn/smileys/
.amsn är en dold mapp (d.v.s. punkten skall vara där) i din hemkatalog (brukar skrivas ~ istället för /home/user/)
Senast redigerad av 1 DeepThought, redigerad totalt 29 gånger.
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
SV: kopiera filer till usr
Tackar det var till stor hjälpDeepThought skrev: Via terminalen måste du bara lägga till sudo framför cp, men jag antar att du vill göra det grafiskt?
gksudo nautilus
~/.amsn/smileys/