Tack barre för http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topi ... #msg103187
Var är det smart att lägga sina script? Finns det ett 'färdigt' ställe för det, eller skapar jag min egen katalog? Hur lägger jag i så fall till den i sökvägarna?
[LÖST] backupsript, var lägger jag det?
[LÖST] backupsript, var lägger jag det?
Senast redigerad av 1 TicToc, redigerad totalt 26 gånger.
SV: backupsript, var lägger jag det?
Det finns många skolor för det 
Men... så här brukar jag göra:
Program/script som jag gör brukar sällan vara såna att de måste vara tillgängliga för alla i systemet.
Om de skall vara tillgängliga för alla så är det korrekta stället /usr/bin
men som jag sa tidigare brukar jag skapa en egen bin katalog i min hemkatalog, anledningen till detta är för att jag brukar inte göra backup på /bin /usr/bin eller /sbin. Utan enbart göra backup på min hemkatalog (i princip) och då för jag med min bin katalog som ligger i hemkatalogen.
För att få sökvägen till min bin katalogen i min hemkatalog så lägger jag till ett par rader längst ner i i ~/.bashrc
if [ -d ~/bin ]; then
PATH=$PATH:~/bin
fi
detta betyder att om katalogen bin finns i din hemkatalog så kommer PATH variablen att lägga till den sökvägen.
nästa gång du startar terminalen så kommer du att kunna köra script och program som ligger i ~/bin utan att behöva ange hela sökvägen.

Men... så här brukar jag göra:
Program/script som jag gör brukar sällan vara såna att de måste vara tillgängliga för alla i systemet.
Om de skall vara tillgängliga för alla så är det korrekta stället /usr/bin
men som jag sa tidigare brukar jag skapa en egen bin katalog i min hemkatalog, anledningen till detta är för att jag brukar inte göra backup på /bin /usr/bin eller /sbin. Utan enbart göra backup på min hemkatalog (i princip) och då för jag med min bin katalog som ligger i hemkatalogen.
För att få sökvägen till min bin katalogen i min hemkatalog så lägger jag till ett par rader längst ner i i ~/.bashrc
if [ -d ~/bin ]; then
PATH=$PATH:~/bin
fi
detta betyder att om katalogen bin finns i din hemkatalog så kommer PATH variablen att lägga till den sökvägen.
nästa gång du startar terminalen så kommer du att kunna köra script och program som ligger i ~/bin utan att behöva ange hela sökvägen.
blogg @ Gargamel.NU
Tog bort dubbelpost...
Själv brukar jag lägga alla egna script i /usr/local/bin/. Bör vara mer korrekt då /usr/local är gjort för egna saker.
Själv brukar jag lägga alla egna script i /usr/local/bin/. Bör vara mer korrekt då /usr/local är gjort för egna saker.

Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Njea.... nu håller jag inte riktigt med digEmil.s skrev: Tog bort dubbelpost...
Själv brukar jag lägga alla egna script i /usr/local/bin/. Bör vara mer korrekt då /usr/local är gjort för egna saker.![]()

/usr/local är historikt en struktur som innehåller en katalokstruktur som måste ligga på lokalt monterade diskar, medans /usr/bin kan mycket väl vara en nätverksmonterad resurs, eller en lokalt monterad volym.
blogg @ Gargamel.NU
SV: [LÖST] backupsript, var lägger jag det?
Hmm, placeringen fungerade bra i home, så länge som jag inte använde 'sudo', hur gör jag för att sudo skall hitta dit? till /home/patrik/bin alltså.
SV: [LÖST] backupsript, var lägger jag det?
Löste det sista mha alias, enkelt och bra,
Aha. Då har man lärt sig något nytt idag igen.Barre skrev:Njea.... nu håller jag inte riktigt med digEmil.s skrev: Tog bort dubbelpost...
Själv brukar jag lägga alla egna script i /usr/local/bin/. Bör vara mer korrekt då /usr/local är gjort för egna saker.![]()
/usr/local är historikt en struktur som innehåller en katalokstruktur som måste ligga på lokalt monterade diskar, medans /usr/bin kan mycket väl vara en nätverksmonterad resurs, eller en lokalt monterad volym.

Trodde att det var så, då alla program man kompilerar själv lägger sig där.

Home sweet ~/ = http://sandnabba.se