Min router krashar när jag kör Ubuntu...

lurson

Min router krashar när jag kör Ubuntu...

Inlägg av lurson »

Tjena!
Min router (Netgear) har en tendens att hänga sig alldeles för ofta nu för tiden. Dessa krasher uppstår vid olika tillfällen men ganska ofta sker det när jag ska ladda ner Ubuntu's uppdateringar men även när jag surfar. Enda sättet att väcka routern till liv är att starta om den. Detta händer dock aldrig när jag kör win xp. Jag har även provat med en annan router (även det en netgear) och då krashade även den just vid en nedladdning av uppdateringar. Är det någon som har något tips? Inte kan väl inställningar i Firestarter orsaka detta?

Mycket tacksam för hjälp!
HP Compaq nc8430: Ubuntu + ATI Radeon Mobility X1600
hanzukun
Kontakt:

SV: Min router krashar när jag kör Ubuntu...

Inlägg av hanzukun »

Jag har en Netgear WGR614 som kraschade ibland när jag använde Skype på två datorer samtidigt, oberoende av operativsystem. Så dina problem kan mycket väl bero på någon överbelastning. Vad man kan göra åt det har jag inget svar på.
Användarvisningsbild
HenrikAn
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av HenrikAn »

Jag har också en Netgear-router...
Den har funkat bra tills jag skaffade ip-telefon med en analog->ip-adapter. Då och då var jag tvungen att starta om adaptern.
Efter samtal med supporten tvingades jag uppgradera firmwaren till senaste och nu funkar telefonadaptern skapligt, däremot måste jag starta om routern lite då och då...

Har en annan router jag tänkte byta till, men det gäller ju att ha tid att ställa in allt...
The Net interprets censorship as damage and routes around it.
- John Gilmore
Användarvisningsbild
Pinky
Kontakt:

Inlägg av Pinky »

Har också haft problem med routrar som inte står pall för lite större belastningar. Kan dock varmt rekommendera Linksys WRT54GL! Har aldrig behövt starta om den sen jag skaffade den (mer än ett halvår sen). Innan jag skaffade den avlivade jag 4 routrar på en månad, som överhettade, tvärdog eller led av andra besvär. (Köp ALDRIG nätverksprodukter på elgiganten!)
lurson

Inlägg av lurson »

Hej hej!

Tack för svaren. Så detta beror på att Linux hanterar paketen som skickas på ett annat sätt än windows?

Ja då är det väl bara å ge sig iväg till affären å köpa en ny.  :)
Användarvisningsbild
toxic76
Kontakt:

Inlägg av toxic76 »

Har en d link DI-624 köpt på computer city och den fungerar utmärkt med både windows och ubuntu
när det gäller netgear så har jag förstått att dom ofta går sönder. Jobbade på posten förut och varje dag
så kom det in mellan 1-5 st routers från netgear som skulle gå iväg till reparation. Har själv haft en trådlös
netgear router som slutade fungera pga den hakade upp sig mitt under en mjukvaru uppgradering (över trådad förbindenlse)
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Petri

Inlägg av Petri »

lurson skrev: Tjena!
Min router (Netgear) har en tendens att hänga sig alldeles för ofta nu för tiden. Dessa krasher uppstår vid olika tillfällen men ganska ofta sker det när jag ska ladda ner Ubuntu's uppdateringar men även när jag surfar. Enda sättet att väcka routern till liv är att starta om den. Detta händer dock aldrig när jag kör win xp. Jag har även provat med en annan router (även det en netgear) och då krashade även den just vid en nedladdning av uppdateringar. Är det någon som har något tips? Inte kan väl inställningar i Firestarter orsaka detta?

Mycket tacksam för hjälp!
Du har väl redan en bradvägg i routern. Varför har du då firestarter? Och testa genom att stänga av firestarter och se ifall samma problem uppkommer.

Min högst personliga erfarenhet är firestarter aldrig gör som jag vill :P
People willing to sacrifice freedom for temporary security will loose both and deserve neither.
lurson

Inlägg av lurson »

Det är nog ett beteende jag har fått med mig från windows användandet  ;)

Ska prova att stänga av firestarter helt.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Jag har en Netgear av modell RP614v4 med F/W version "0.1.8_03.17".
Har fungerat ypperligt för mig i 6-12 månader eller när jag nu köpte den? ???
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
lurson

Inlägg av lurson »

Har provat att köra utan firestarter nu men routern dog ändå. Denna gång när jag surfade. Kör nu med kabel till routern  och det fungerar utmärkt. Ska kolla om det finns en annan firmware annars är det väl bara att köpa nytt...
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"