Adobe fast för Ubuntu

Okänd

Adobe fast för Ubuntu

Inlägg av Okänd »

Hej undrar ifall det finns nått liknande program av samma kaliber som Adobe Photoshop till Ubuntu, ?
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

SV: Adobe fast för Ubuntu

Inlägg av johanre »

Beror på vad du förväntar dig: Gimp är en väldigt kompetent applikation men de som aktivt har jobbat med både Photoshop och Gimp säger oftast att Photoshop är mycket bättre.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Har aktivt jobbat med photoshop tills jag började med Ubuntu (igår)...
Användarvisningsbild
Kerath

Inlägg av Kerath »

Har hört att det finns ett program som heter något i stil med "cinderella" som ska vara som photoshop. Gimp har ju inte samma filosofi som PS och därför är det ju bara naturligt att det sistnämnda är bättre på några saker.
- Är det en rättighet att förbli okunnig?
- Jag vet inte, men jag vägrar ta reda på det!

Human logic: 'I want to fight for world peace, give me a gun!'
Användarvisningsbild
Sprak
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Sprak »

Jag har för mig att det ska gå och få igång en äldre variant av Photoshop med hjälp av Wine, men jag är inte säker. (Wine används för att kunna köra windowsprogram i Linux)

Edit:
Photoshop 7.0 verkar fungera finfint enligt http://appdb.winehq.org/appview.php?iVersionId=1336
Användarvisningsbild
Prometheus
Kontakt:

Inlägg av Prometheus »

Sprak skrev: Jag har för mig att det ska gå och få igång en äldre variant av Photoshop med hjälp av Wine, men jag är inte säker. (Wine används för att kunna köra windowsprogram i Linux)

Edit:
Photoshop 7.0 verkar fungera finfint enligt http://appdb.winehq.org/appview.php?iVersionId=1336
Jag kör Photoshop CS under wine, men då föredrar jag GIMP. Om GIMP är bättre eller sämre beror ju lite på vad man ska göra med det, och dessutom finns det plugins som kan fixa lite extrafunktioner.
/ Mattias från designbilder.se
Okänd

Inlägg av Okänd »

Har Wine men det vill inte starta. ..har följt manuallen på programets sida. men funka inte . Står att den inte kan hitta.  wine: could not load L"c:\\windows\\system32\\PROGRAM.exe": Module not found

Vad ska jag göra??
Användarvisningsbild
danno
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av danno »

Personligen tycker jag att Gimp är "bättre".
Jag använder Gimp ofta i mitt arbete för att frilägga produktbilder.

Att Gimp inte har samtliga Photosop's pryttlar, eller att det inte ser exakt lika ut, tycker jag inte gör något; tvärtom föredrar jag Gimps utseende.

Hittills har jag enbart saknat CMYK-stöd i gimp.
vargen24

Inlägg av vargen24 »

Gimp är ju ett fantastiskt program kan inte förstå att det kan vara gratis.Men det är inte i klass med photoshop,Har du jobbat mycket i photoshop så går det inte att ersätta med gimp,När det gäller wine och photoshop så visst går det att starta photoshop7.0 i wine o man kan göra en hel del men inte allt,för det funkar inte.Inte för mig iallafall,du kan ju prova, testa att spela in ett macro o se om det funkar. :)
Användarvisningsbild
toxic76
Kontakt:

Inlägg av toxic76 »

Sen så finns det gimpshop det är gimp men skall likna photoshop en hel del
har själv aldrig lyckats med o få det att fungera :(

http://gimpshopdotnet.blogspot.com/
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
oGGe
Kontakt:

Inlägg av oGGe »

GIMP är det bästa sidovalet, men tyvärr så är det inte ens i samma klass som Photoshop, som med sina 15 papp krossar GIMP på alla sätt och vis. Synd men sant.
The tux generation is now.
Behöver du hjälp?
[img width=88 height=31]http://ubuntucounter.geekosophical.net/ ... user=13227[/img]
vargen24

Inlägg av vargen24 »

En fråga bara,har sett att flera föreslår eller tipsar om att köra photoshop med wine,nu till frågan finns det någon här som fått det att funka tillfredställande???.Nu menar jag inte bara att få igång programmet öppna en bild o slänga på ett filter spara o stänga.Utan sitta o jobba med många lager,använda sliceverktyg mm.Om inte då kan man sluta med att rekomendera wine och photoshop.Då är det bättre att nöta på och lära sig gimp istället det går ju att göra mycket med gimp ochså :)
Användarvisningsbild
HenrikAn
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av HenrikAn »

danno skrev: Personligen tycker jag att Gimp är "bättre".
Jag använder Gimp ofta i mitt arbete för att frilägga produktbilder.

Att Gimp inte har samtliga Photosop's pryttlar, eller att det inte ser exakt lika ut, tycker jag inte gör något; tvärtom föredrar jag Gimps utseende.

Hittills har jag enbart saknat CMYK-stöd i gimp.
Jag har aldrig haft anledning att prova det, men funkar inte det här: http://www.blackfiveservices.co.uk/separate.shtml
The Net interprets censorship as damage and routes around it.
- John Gilmore
Användarvisningsbild
Prometheus
Kontakt:

Inlägg av Prometheus »

vargen24 skrev: En fråga bara,har sett att flera föreslår eller tipsar om att köra photoshop med wine,nu till frågan finns det någon här som fått det att funka tillfredställande???.Nu menar jag inte bara att få igång programmet öppna en bild o slänga på ett filter spara o stänga.Utan sitta o jobba med många lager,använda sliceverktyg mm.Om inte då kan man sluta med att rekomendera wine och photoshop.Då är det bättre att nöta på och lära sig gimp istället det går ju att göra mycket med gimp ochså :)
Ja. Beror ju på vad du menar med tillfredställande. Det fungerar med vad jag testat, förutom Spara för webben och att det tar lång tid att starta. Jag gick inte efter någon guide när jag installerade utan körde helt enkelt installationsfilen med wine.

Men som sagt, jag föredrar GIMP som rinner på mycket bättre på Linux och har allt jag behöver för att hantera foto som jag konvertarat från RAW till TIF i Lightzone, Bibble eller GIMP-pluginet UFRaw. Med GIMP-pluginen Smart Sharpen och DCamnoise kan man få bra kvalitet på skärpa och få bort ISO-brus. Har för mig det finns något plugin för CMYK?

Ok, Photoshop kan till skillnad från GIMP ta 16-bitars färgdjup om man ska jobba med HDR-bilder, men det gör aldrig jag. Vad saknas annars?
vargen24

Inlägg av vargen24 »

Ja det finns ju fler saker som saknas i gimp, men att kunna spela in macron är ju något som jag saknar
Okänd

Inlägg av Okänd »

Ska ge Gimp en chans eftersom det verkar vara omöjligt uyan Wine, som jag installerat men det funkar inte, det startar inte ens, det finns inget i System mappen säger den.

Vad ska jag göra?
Användarvisningsbild
Kerath

Inlägg av Kerath »

vargen24 skrev: Ja det finns ju fler saker som saknas i gimp, men att kunna spela in macron är ju något som jag saknar
Har du aldrig provat med gimps egna skript? Har hört att de ska vara ganska kraftfulla.
- Är det en rättighet att förbli okunnig?
- Jag vet inte, men jag vägrar ta reda på det!

Human logic: 'I want to fight for world peace, give me a gun!'
Användarvisningsbild
danno
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av danno »

Du måste ju inte heller använda ett endaprogram till alla uppgifter.
Vill du köra script på många bilder, brukar jag använda imagemagick. http://www.imagemagick.org/script/index.php
Användarvisningsbild
Anders J
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av Anders J »

Jag är inbiten Nikongubbe och har kört Nikon Capture 4 under Windows. Iofs en katastrof ur minnes- och stabilitetssynvinkel.

Men ändå, men lägger sigtill med en arbetsgång som fungerar och eftersom det är en del av en kreativ process så tar det emot väldigt att byta. Jag antar att det är likadant för en inbiten Photoshoppare. Vad jag fattar så kan GIMP allt som NC kan, bara litet annorlunda upplagt och möjligen mer omständligt. Fast jag tänkte stå på mig och ge GIMP/UFRaw en chans, antagligen hittar man en rytm där också.

Annars finns det många som menar att Bibble Pro för LInux är bra. Det kostar visserligen en slant, men i jämförelse med PS ingenting.
Användarvisningsbild
Prometheus
Kontakt:

Inlägg av Prometheus »

Anders J skrev: Annars finns det många som menar att Bibble Pro för LInux är bra. Det kostar visserligen en slant, men i jämförelse med PS ingenting.
Man kan testa gratis.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"