Dator, Xbox, streama filer.

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
hkkla

Dator, Xbox, streama filer.

Inlägg av hkkla »

Jag har tidigare ställt frågor kring IP-tables för att få min xbox att kunna komma åt min samba-share via ett av mina nätverkskort.
Jag har trott att det har varit något knas bara för att jag har två nätverkskort i datorn som fungerar som internetdelare till xboxen.

Nu har jag installerat Ubuntu i en annan miljö som består av dator, xbox och det har varit med en router som internetdelare, samma problem där.

Idag löser jag problemet såhär, i bägge miljöerna:

1. Slå på datorn.
2. När datorn är på, slå på xboxen.
3. När xboxen är igång, starta Firestarter och öppna rutan för nätverksegenskaper.
4. Bocka av nätverket till Xboxen och bocka i det en sekund efter.
5. Stoppa brandväggen.
6. I Xboxen, bläddra fram så att jag står i smb-sharen.
7. Starta brandväggen.

Eter att den här sekvensen är klar kan jag sedan få filer streamade till Xboxen. Jag tycker det är lite jobbigt och skulle gärna vilja att det bara var att slå på Xboxen och lägga mej i soffan och kolla film (min dator är typ alltid på).

Jag har i Firestarter tillåtit Samba, jag har även tillåtit att anslutningar görs från xboxens IP.

Någon som har en idé om hur jag kommer runt det här problemet? Behöver ni mer info om miljön är det bara att hojta.
Användarvisningsbild
Petri

SV: Dator, Xbox, streama filer.

Inlägg av Petri »

Jag upplever samma sak. Även om jag tillåtit samba i firestarter så så fungerar det inte om jag startar firestarter. Mitt sätt att lösa det är att leva utan firestarter...
People willing to sacrifice freedom for temporary security will loose both and deserve neither.
hkkla

Inlägg av hkkla »

Petri skrev: Jag upplever samma sak. Även om jag tillåtit samba i firestarter så så fungerar det inte om jag startar firestarter. Mitt sätt att lösa det är att leva utan firestarter...

Jag måste använda Firestarter för att stoppa brandväggen när jag ska ansluta samt för att öppna andra portar för annat. Jag har fått intrycket att Ubuntu inte tar upp anslutningen från Xboxen eftersom Xboxen inte var på när nätverket startades. Därför måste jag starta om nätverket när Xboxen är på.
Sedan upplever jag det som att på grund av tidigare problem hänger inte iptables med.

Fast då borde det å andra sidan fungera om jag startar datorn när xboxen är påslagen redan och det gör det inte.

Nä, jäkla mysko problem det här.
Användarvisningsbild
Galgalid

Inlägg av Galgalid »

starta xboxet före du startar resten :)
hkkla

Inlägg av hkkla »

Galgalid skrev: starta xboxet före du startar resten :)
Den enda skillnaden med att göra så är att jag slipper starta om nätverket. Datorn är dessutom alltid på så att behöva stänga av den skapar då ändå ett moment.

Det måste ju finns nåt sätt att alltid nätverket ska vara "live" samt nån/några regler för ip-tables att aldrig brandvägga på det nätverkskort i datorn som går till xboxen?
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"