Se ubuntu utdelning från win xp laptop [LÖST]

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Användarvisningsbild
matzas

Se ubuntu utdelning från win xp laptop [LÖST]

Inlägg av matzas »

Har i tre dagar nu försökt fixa med ett nätverk mellan en laptop med XP och min ubuntu-burk.
De kopplas samman med ett trådlöst nätverk via en router.

Har installerat samba och NFS, har delat ut filer i respektive XP-och Ubuntuburk. Kan se XP-datorns utdelade filer i Ubuntu-datorn, har också monterat dem i Ubuntu via "Anslut till server..". Har också skapat en användare i Ubuntu och sedan motsvarande i samba.

Men jag kan inte:

1) kopiera över filer från Ubuntu till XP. Ubuntu-datorn ger felmeddelandet ""Fel "Åtkomst nekad" vid kopiering av "/media/sdb5..."".

2) se Ubuntufilerna från XP-datorn. Jag får upp det nätverk jag skapat och jag ser båda datorerna i nätverket, men jag kan inte ansluta till Ubuntudatorn. Tror att jag borde få upp en inloggningsruta
i XP när jag försöker ansluta till ubuntudatorn, men det enda som händer när jag försöker öppna Ubuntudatorn är att jag får upp ett felmeddelande att ubuntudatorn inte kan öppnas och att jag borde kontakta server administratören. Fast det är ju jag, så det hjälper inte mycket... ;)

Har sökt igenom forat och hittat trådar som nästan hanterar min fråga. Och fått god hjälp på vägen via dem. Så här långt hade jag inte kommit utan dem. Men det löser bara nästan problemet.
Ideer mottages tacksamt...
Senast redigerad av 1 Hund, redigerad totalt 24 gånger.
De dårskaper man ångrar mest i sitt liv är de man begick när man inte hade tillfälle.
Användarvisningsbild
matzas

SV: Se ubuntu utdelning från win xp laptop

Inlägg av matzas »

Kanske borde lägga till att jag har brandväggen i routern på och att den automatiskt delar ut ip-adresser till datorerna. Samt att jag har internet-uppkoppling via bredband, dvs dchp.
De dårskaper man ångrar mest i sitt liv är de man begick när man inte hade tillfälle.
Användarvisningsbild
matzas

Inlägg av matzas »

Typiskt. När jag gett upp och bett om hjälp så får jag plötsligt upp en inloggningsruta i XP. Andra försöket via "kör" och \\ip-adress. Så nu kan jag logga in i ubuntuburken via XP med användarnamnet och lösenordet jag angav i ubuntu och samba. Dessutom kan jag föra över filer den vägen.

Jag är förståss glad, men lite besvärad över att jag hann skapa den här tråden.

Tre dagars slitande gav resultat!
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Kul att det löste sig iaf. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"