Fil för att starta flera program och processer samtidigt

mirha494

Fil för att starta flera program och processer samtidigt

Inlägg av mirha494 »

Tja. Jag undrar om det finns någon tutorial på hur man skapar typ en fil i UBUNTU com .cmd eller .batch fil i Windows, som efter att man klickat på den startar upp flera program som t.ex Mozilla, gaim etc och processer som Apache.
Tack på förhand.
Användarvisningsbild
Sprak
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

SV: Fil för att starta flera program och processer samtidigt

Inlägg av Sprak »

Jag vet inte om det redan finns en guide, men här slänger jag ihop en lite snabbt :P

För att starta flera processer samtidigt så skriver du helt enkelt ett och-tecken (&) efter programmets namn i terminalen. Vill du till exempel ha en ikon för att starta firefox och gaim samtidigt så öppnar du Textredigeraren (Program->Tillbehör->Textredigeraren) och skriver in följande:

Kod: Markera allt

#!/bin/bash
firefox &
gaim &
Spara sedan filen på skrivbordet som tex "Starta flera program". Den översta kryptiska raden gör så att man slipper döpa filen till "Starta flera program.sh". Sedan är det bara att högerklicka på filen välja egenskaper, gå in under fliken Rättigheter och kryssa för knappen "Tillåt körning av filen som ett program" och vips så har du skapat din egen multistartare :P

Om du sedan vill att de programmen alltid ska öppnas när du startar upp datorn så går du in under System->Inställningar->Sessioner Trycker på ny och bläddrar fram till den filen som du just skapade.

Lycka till!
mirha494

Inlägg av mirha494 »

Tja. Gick bra men hur gör jag om jag måste köra ett kommando som root?

Tex så har jag LAMPP:            /opt/lampp/lampp start

Denna process som involverar APACHE, MYSQL och PHP måste köras som root.

Hur gör jag liksom för att det ska startas automatiskt, kan man skriva dit att den ska logga in som root automatiskt på nåt sätt så att jag kan skriva

/opt/lampp/lampp start &

i min autostart fil med andra processer och program som jag vill starta automatiskt.

Tack på förhand.
Användarvisningsbild
Sprak
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Sprak »

Då skriver du bara gksu framför det du vill köra, tex om du vill starta upp filbläddraren som admin/root så skriver du:

Kod: Markera allt

gksu nautilus &
(gksu är den grafiska varianten för att skriva in sitt lösenord, tycker du bättre om den textbaserade så heter den sudo)
NoXcuz

Inlägg av NoXcuz »

Vore det inte bättre att lägga till "/opt/lampp/lampp start" i /etc/rc.local? Då startar lampp visserligen vid varje uppstart, men är inte det inte vad du vill?

Jag antar att /opt/lampp/lampp start är ett skript som hanterar start/stopp av LAMP-demonerna?

I så fall måste du oxå göra /etc/rc.local körbar genom att i en terminal skriva sudo chmod +x /etc/rc.local.

//NoX
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"