..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Medison vill inte gå ut med exakt pris på de nya produkterna än, men Robert Klanjac berättar att man tidigare sålt de kinatillverkade datorerna för 3 400 kronor och räknar med att kunna pressa priserna ännu mer när volymtillverkningen kommer i gång i Brasilien.
Lite småskeptisk blir man av sidan rent känslomässigt ja, eftersom hela sidan luktar hemmasnickrad, ogenomtänkt och rent överlag inte företagsmässig. Men det kliar ändå i leksakstarmen. Precis som med OLPC (Ett projekt som måste stödjas bara för sakens skull), och Asuz Eee PC (En dator till badväskan...) eller vad den heter.
Men hur är det med tull, moms och annat? Någon som har koll på läget? Svenskgrundat företag, men skeppas produkten från Sverige måntro?
När lönen kommer tror jag faktiskt att jag tar och chansar. Det kan ju inte bli värre än att det blir lite mindre pizza, andra leksaker och övrig slöis-konsumtion denna månad.
Då kostade emellertid datorn 3000 kronor – varför sänker ni priset ytterligare?
– Vi har ändrat strategi, men jag kan inte säga mer än så.
Hur försäljningen har gått under de här första månaderna vill Robert Klanjac inte heller svara på, men han säger att de siktar på 20 000 datorer i månaden när försäljningen kommit igång.
Försäljningen sker initialt genom bolagets webshop.
– Vi har kommit till marknaden för att stanna, slår Robert Klanjac fast.
Men 1000 kronor för en bärbar dator – kan ni ha några marginaler överhuvudtaget?
- Svar ja, men jag berättar inte hur stora, säger Robert Klanjac.
Denna kommer säljas på ICA Maxi och coop forum också inom kort, den är till för dom som inte har pengar till en kraftfullare,. utan behöver den till att skriva o surfa på, tycker den är perfekt till det.
Det här valsar runt i olika forum,en del har kollat upp firmatecknare och annat och det verkar helskumt. Man har ju jobbat en hel del med att ta fram en 100 dollarsdator åt 3.e världen och haft jätteproblem.Men den här killen som bor på vendelsfridsgatan i Malmö, han skall fixa det. Hoppas Förenta Nationerna har läst Aftonbladet så att dom vet att Malmö är navet kring vilket lösningen på 3:e världens datorproblem snurrar.
När något låter för bra för att vara sant, då är det aldrig, aldrig någonsin sant. Kännetecknet på en bra bondfångare är att utnyttja människans girighet.Alla vill vi göra en bra affär, men i detta fallet blir det inte alla, det blir några, dom som äger företaget. Vi måste också inse att bara för att något står i dagspressen så blir det inte sanning.
Woodward och Bernsteen jobbar inte på Aftonbladet!
Nu har jag letat som en galning, ingen dator har leverat ännu. Till och med dem datorerna som kostade 3000 kr i början.
Folk väntar för fullt på sina datorer, så köp inga. Det kommer ingen dator.
Den svenska datortillverkaren Medison säljer nya datorer för tusenlappen. Men på sin försäljningssajt använder sig bolaget av en falsk annons.
Det var igår som nyheten om att den svenska datortillverkaren Medison skulle sänka priset på sin bärbara dator Medison Celebrity från omkring 3 000 kronor till bara dryga tusenlappen blev uppmärksammad i media. Orsaken till prissänkningen uppgavs vara att företaget ändrat strategi.
För att kunna sälja datorerna så väldigt billigt säger företaget att det köper billiga komponenter i Asien och sätter ihop dem i Brasilien. Dessutom säger sig företaget räkna med mycket lägre marginaler än andra tillverkare eftersom de ska fokusera på kvantitet.
Under onsdagen och torsdagen har företaget utsatts för hård kritik på diverse chattsidor på nätet. Många hävdar att bolagets erbjudande är för bra för att vara sant.
Det visar sig även att en av annonserna, en Tele2-annons, som finns på Medisons hemsida <a class="postlink" href="http://www.medisoncelebrity.com">http://www.medisoncelebrity.com</a> inte är äkta.
- Vi har inte betalat för något annonsutrymme på den där sajten. Vi ska kontakta företaget nu och fråga varför de lagt upp den, säger Thomas Ekman på Tele2 till Pengar24.
När Pengar24 ringer och konfronterar Medison om detta väljer bolaget att vara tyst.
- Jag har inte för avsikt att ge några kommentarer kring detta idag, säger Robert Klanjac, Sverigechef för Medison.
Vore det inte klokt att räta ut alla frågetecken så att kunderna kan känna sig lugna?
- Som jag sade kommer jag inte ge några kommentarer idag. Vi har för avsikt att förklara allt i en presskonferens snart.
När då?
- Det återkommer jag med.
Än så länge har företaget inte levererat några datorer till Sverige, men säger att beställningarna börjat komma in. I en artikel i Dagens Industri säger företagets vd och grundare Valdi Ivancic att de första datorerna ska levereras till Sverige i mitten av augusti.
Trots att många ifrågasätter företagets seriositet på olika chattsajter har inga klagomål inkommit till vare sig polisen eller konsumentverket.