kernelsort?

waxman

kernelsort?

Inlägg av waxman »

hmm, jag undrar vad det är för skillnad på dom olika kernelsorterna?
-386?
-686?
-generic?
-lowlatency?

osv osv.

Vilken ska jag egentligen använda? jag har en pentium 4 3.0 ghz med hyperthreading, 2gb ECC kingston ddr minnen och ett asus p4c800 deluxe moderkort i875p.

För jag kan tillägga att det känns som att datorn inte drivs riktigt "100%" som den skulle kunna, menyn i gnome laggar "liiiiiite", verkligen knappt märkbart, men jag känner min dator så pass väl så jag vet att allt inte är riktigt perfa. Har jag aftonbladet.se uppe i firefox och scrollar ner så laggar det rätt mkt pga alla flashanimationer i reklamerna osv, så tycker jag inte det ska behöva vara (sidan flyter hur bra som helst i explorer med windows så), jag kör för övrigt atis drivrutiner med mitt gecube ati radeon x1300LE grafkort.

~$ fglrxinfo
display: :0.0  screen: 0
OpenGL vendor string: ATI Technologies Inc.
OpenGL renderer string: Radeon X1300 / X1550 Series
OpenGL version string: 2.0.6474 (8.38.6)

någon som vet vad som kan va på tok? föreställ er använda er dator med lite grus i maskineriet, så känns det. :(
Senast redigerad av 1 waxman, redigerad totalt 22 gånger.
Användarvisningsbild
DeepThought

SV: kernelsort?

Inlägg av DeepThought »

Du skall använda -generic. Jag tror att -386 och -686 har blivit utfasade av -generic-kärnan, som är just "generic".

-lowlatency är anpassad för de som skall använda datorn för t.ex. musikinspelning (även om jag tror att det fortfarande är rekommenderat att kompilera en egen kärna om man skall göra det med riktigt bra resultat).

Gällande flash så har jag sett förut hur riktigt kraftiga maskiner säckar ihop när man surfar på sidor med mycket flash. Varför vet jag tyvärr inte, men det har sannolikt med vilket flash-plugin som används. Ett tips är ju att använda en blockerare (t.ex. AdBlock Plus till Firefox).
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"