SV: Funkar inte att spela upp dvd i Totem...

Daniel

Funkar inte att spela upp dvd i Totem...

Inlägg av Daniel »

Hej, jag har ubuntu 6.06 på datorn och vill kunna köra dvd och wmv filmer på totem. Jag har lagt in lite gstreamerplugin, men vet inte om det krävs något mer. när jag ska köra dvd står det bara att jag saknar de insticksmoduler som krävs. Vilka krävs och hur gör man för att installera dem? drivrutinerna för grafikkortet är nog installerade som de ska.
Tackar på förhand  :)
Användarvisningsbild
Eric Tranehag, inAbsurdum
Kontakt:

Inlägg av Eric Tranehag, inAbsurdum »

Du måste installera ett bibliotek som heter dvdlibcss, antingen genom att söka efter det via Synaptic eller att skriva sudo apt-get install dvdlibcss i terminalen... Efter det fungerar det alldeles utmärkt :)

Edit: anledningen till att dvd-funktionen inte finns från början är för att det fortfarande tvistas om det är lagligt eller inte i USA (huruvida det inkräktar på något mjukvarupatent eller inte), men i alla andra länder är det bara att installera!
Senast redigerad av 1 Eric Tranehag, inAbsurdum, redigerad totalt 21 gånger.
Daniel

Inlägg av Daniel »

Tackar! Men jag hittar inte dvdlibcss varken i synaptic eller när jag skriver i teminalen. Då står det bara att paketet dvdlibcss inte kan hittas.
Hur ska jag då göra?
Användarvisningsbild
Eric Tranehag, inAbsurdum
Kontakt:

Inlägg av Eric Tranehag, inAbsurdum »

My bad, det är andra paket som behövs. libdvdcss2 finns inte i ubuntus förråd alls (dessutom är det bara till för att spela krypterade skivor). Nåväl, såhär gör du...:

Du måste aktivera fler "delar" av förrådet... I Synaptic så väljer du Inställningar->Förråd->På första fliken (Programvara för Ubuntu) ser du till att alla rutor är ibockade (restricted, universe, multiverse). Tryck OK och tryck sen på "Läs om"-knappen. sök sedan efter paketen libdvdread3 och libxine1-ffmpeg och installera dem så ska det funka att spela upp DVD:s :)
Skriv svar

Återgå till "Ljud/Video/Multimedia - inaktuell"