Tror jag lägger tråden rätt den här gången, iaf. När jag kör ubuntu så hackar det och det går segt. Det märker man speciellt när man surfar eller kollar på film. Fick med en exempelfilm som jag spelade upp och då låg den på ungefär 4-5 bilder per sekund, något snabbare med förminskad bild.
Jag frågade en kompis som kör FreeBSD tror jag och han sade någonting om att "DMA kanske inte är aktiverat" Det känns ungefär som i windows när man inte har installerat några drivrutiner till grafikkortet. Kan det vara så att mitt grafikkort saknar drivrutiner? Jag använder det inbyggda grafikkortet på moderkortet.
Mvh
Segt Ubuntu
- Gurra72
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
- Kontakt:
Segt Ubuntu
Det kan vara som i windows utan drivrutiner.. Vilket grafikkort har du? Jag fick ändra i xorg.conf för att snabba upp min grafik med ett Ati Radeon 9500 kort.. Har du ett Ati grafik kort så kan jag hjälpa dig. Är det Nvidia får någon anan hjälpa. Behöver du 3D grafik behöver ytterligare någon annan hjälpa till
För ATI så ändrar du bara i /etc/X11/xorg.conf till ati där det står vesa. (rätta mig någon om jag minns fel) det kan gå illa om man skriver fel saker i xorg. Men spar en kopia så kan du alltid starta felsäkert och rätta till igen.
Du är nykomling ser jag.. öppna en konsol.. skriv sudo gedit /etc/X11/xorg.conf för att kunna redigera texten där.

För ATI så ändrar du bara i /etc/X11/xorg.conf till ati där det står vesa. (rätta mig någon om jag minns fel) det kan gå illa om man skriver fel saker i xorg. Men spar en kopia så kan du alltid starta felsäkert och rätta till igen.
Du är nykomling ser jag.. öppna en konsol.. skriv sudo gedit /etc/X11/xorg.conf för att kunna redigera texten där.
Ubuntu.. an ancient african word for - I cant configure Slackware 

Segt Ubuntu
Okej, vet inte va det är för grafikkort som sitter på morderkortet, men stoppade nyss i ett Geforce 6600GT som låg o skräpade. Det verkar fungera lite bättre nu men inte riktkigt tillfredsställande =/ Någon annan som har förslag?
Edit: tankade senaste drivrutinerna till det men när jag ska installera står det att jag måste vara root? man loggar då in genom att skriva "su" right? men det lösenordet kan jag inte, det är inte samma lösenord som jag fick skriva in i början.
Edit2: Sökte och vips "sudo su"
Men nu står det att jag inte har system utility "ld" och "binutils" installerat. Sorry för alla frågor men någon gång måste man ju lära sig 
Edit: tankade senaste drivrutinerna till det men när jag ska installera står det att jag måste vara root? man loggar då in genom att skriva "su" right? men det lösenordet kan jag inte, det är inte samma lösenord som jag fick skriva in i början.
Edit2: Sökte och vips "sudo su"

Segt Ubuntu
Installera drivrutiner:
http://ubuntu-se.org/Wiki/Bin%C3%A4raDrivrutiner/Nvidia
http://ubuntu-se.org/Wiki/Bin%C3%A4raDrivrutiner/Nvidia
Alias "marsu" i #ubuntu-se @ freenode.
Ubuntu guide
Ubuntu guide
Segt Ubuntu
[quote="Moomin"]Tror jag lägger tråden rätt den här gången, iaf. När jag kör ubuntu så hackar det och det går segt. Det märker man speciellt när man surfar eller kollar på film. Fick med en exempelfilm som jag spelade upp och då låg den på ungefär 4-5 bilder per sekund, något snabbare med förminskad bild.
Jag frågade en kompis som kör FreeBSD tror jag och han sade någonting om att "DMA kanske inte är aktiverat" Det känns ungefär som i windows när man inte har installerat några drivrutiner till grafikkortet. Kan det vara så att mitt grafikkort saknar drivrutiner? Jag använder det inbyggda grafikkortet på moderkortet.
Mvh[/quote]
Försöker du spela upp filmerna med Totem? Isåfall installera MPlayer istället, fungerar mycket bättre på väldigt komprimerade filmer och videos (t.ex DivX) och HD-upplösningar. Det kanske är bara ajg som har haft otur men MPlayer är den spelaren som har fungerat aldra bäst för mig.
Kolla https://help.ubuntu.com/community/MPlayer för hur du installerar MPlayer, det är inget svårt men jag är lite lat just nu xp. Om du kör Ubuntu 6.06 så finns MPlayer i multiverse-förrådet iallafall
.
Mvh[/quote]
Försöker du spela upp filmerna med Totem? Isåfall installera MPlayer istället, fungerar mycket bättre på väldigt komprimerade filmer och videos (t.ex DivX) och HD-upplösningar. Det kanske är bara ajg som har haft otur men MPlayer är den spelaren som har fungerat aldra bäst för mig.
Kolla https://help.ubuntu.com/community/MPlayer för hur du installerar MPlayer, det är inget svårt men jag är lite lat just nu xp. Om du kör Ubuntu 6.06 så finns MPlayer i multiverse-förrådet iallafall