Nvidiatv-out i Debian
Nvidiatv-out i Debian
Är det nån som vet hur man fixar det, eller har nån bra länk till en guide soim talar om hur man fixar tv-out i Debian om man har ett Nvidia-kort?
Nybliven nörd!
SV: Nvidiatv-out i Debian
Det funkar precis lika som i Ubuntumannealm skrev: Är det nån som vet hur man fixar det, eller har nån bra länk till en guide soim talar om hur man fixar tv-out i Debian om man har ett Nvidia-kort?
Envy funkar även i Debian.
http://www.albertomilone.com/nvidia_scripts1.html Läs FAQ om Debian
Sen samma pillrande i xorg.conf
Tack för hjälpen. Men var hittar jag den där FAQ:en?
Funkar allt som funkar i Ubuntu även i Debian? Jag tänker tex på GetDeb.net och wine?
Har även för mig att jag inte kunde komma in i xorg.conf-filen när jag testade Debian på samma sätt som i Ubuntu(sudo gedit /etc/X11/xorg.conf), hur gör man?
Funkar allt som funkar i Ubuntu även i Debian? Jag tänker tex på GetDeb.net och wine?
Har även för mig att jag inte kunde komma in i xorg.conf-filen när jag testade Debian på samma sätt som i Ubuntu(sudo gedit /etc/X11/xorg.conf), hur gör man?
Nybliven nörd!
Debian har sitt förråd och sitt sätt att hantera saker, de kör inte med sudo. su - 
Debian har en högre tröskel som inte lämpar sig för nybörjare.
FAQ hittar du på Albertos sida.
Deb paket via Getdeb vete tusan... om Ubuntu är helt i synk
så ska det ju inte vara några problem. Men troligen så är det nog en
del trubbel.
Satsa krutet på Ubuntu och låt det ta lite tid....

Debian har en högre tröskel som inte lämpar sig för nybörjare.
FAQ hittar du på Albertos sida.
Deb paket via Getdeb vete tusan... om Ubuntu är helt i synk
så ska det ju inte vara några problem. Men troligen så är det nog en
del trubbel.
Satsa krutet på Ubuntu och låt det ta lite tid....

I Debian är inte root-kontot satt ur funktion som det är i Ubuntu. Istället har man (minst) två aktiva användare på datorn: din egen och root.
När man skriver
innebär detta att man blir superuser, det är ungefär samma som att skriva
med skillnaden att man måste ange root's lösenord istället för sitt eget.
Som plun säger har Debian sitt eget sätt att lösa saker. Till exempel: istället för en uppdateringshanterare räknar de med att användaren är kapabel att själv hålla sitt system uppdaterat, antingen genom Synaptic, eller via
Dessutom kan det bli en del handknackande i olika inställningsfiler. Vinsten är att man lär sig generella lösningar på problem istället för rent ubuntu-specifika (eller gnome-specifika) och därmed kan bemästra fler Linux-distributioner än bara en.
När man skriver
Kod: Markera allt
su
sudo -i
Som plun säger har Debian sitt eget sätt att lösa saker. Till exempel: istället för en uppdateringshanterare räknar de med att användaren är kapabel att själv hålla sitt system uppdaterat, antingen genom Synaptic, eller via
user@ubuntu:~$ su
root@ubuntu:~# apt-get update
root@ubuntu:~# apt-get upgrade
ok, så istället för att skriva "sudo" måste man skriva "su"? Men annars funkar det på samma sätt?
Man kan ha wine och sånt?
När det förresten gäller updateringar så funkar väl Debian på exakt samma sätt som Ubuntu? Det är ju en sån där orange grej uppe till höger som säger till att det finns tilgängliga updateringar.
Man kan ha wine och sånt?
När det förresten gäller updateringar så funkar väl Debian på exakt samma sätt som Ubuntu? Det är ju en sån där orange grej uppe till höger som säger till att det finns tilgängliga updateringar.
Nybliven nörd!
sudo och su fungerar inte på samma sätt. För att generalisera väldeliga:
Sudo gör att din användare får temporära administrationsmöjligheter
su gör dig till en annan användare.
Du behöver alltså inte skriva su framför varje kommando, eftersom du efter att ha skrivit su och angett rätt lösenord, blir root. Du kan även su'a till att bli andra användare, från root-kontot.
Sudo gör att din användare får temporära administrationsmöjligheter
su gör dig till en annan användare.
Du behöver alltså inte skriva su framför varje kommando, eftersom du efter att ha skrivit su och angett rätt lösenord, blir root. Du kan även su'a till att bli andra användare, från root-kontot.
root@ubuntu:~# su userno2
userno2@ubuntu:~$