Gör mig redo för att försöka göra ett seriöst Ubuntu-försök, och funderar på ett dual-boot scenario så jag kan ha Windows kvar, i fall Ubuntu inte faller mig i smaken...
Har fyra NTFS-hårddiskar i burken, två är RAID:ade och här ligger Windows (C:), och har sen två diskar (I: & J:) över till annat mojs. Har ungefär 150 GB ledigt som jag hade tänkt avsätta för Ubuntu på disk (I:), men har även ca. 150 GB till med annan information på den disken som jag inte vill ska påverkas av min Ubuntu-partition (Ext3).
Det jag funderar på är:
1. Kan jag genom Ubuntus installationsprogram skapa en Ext3-partition på min disk (I:) på cirkus 100-150 GB utan att inverka på den information som redan finns på disken?
2. Om jag vill ta bort Ext3-partitionen på disken och låta utrymmet återgå till NTFS och disk (I:)? Hur gör jag då? Informationen på Ext3-partitionen är det strunt samma med, men övrig NTFS-info skall lämnas intakt - vilket utesluter formatering av hela disken...
I övrigt borde de diverse guiderna utgöra tillräckligt stöd för att jag ska få känna lite på Ubuntu!
Ta bort partition utan formatering?
-
- Eric Tranehag, inAbsurdum
- Kontakt:
SV: Ta bort partition utan formatering?
1: Ja, om du har tänkt att dela upp den på fler partitioner, så kan du defragmentera NTFS-disken och låta ett diskprogram skapa Ubuntu-partitionen "längst bak" på disken. Nej, om disken är full och/eller du hade tänkt att skapa ext3 på hela partitionen. Då är det nog bättre att flytta filerna till en annan disk, skapa ext3-systemet och flytta tillbaka filerna.Puckelsnook skrev: Gör mig redo för att försöka göra ett seriöst Ubuntu-försök, och funderar på ett dual-boot scenario så jag kan ha Windows kvar, i fall Ubuntu inte faller mig i smaken...
Har fyra NTFS-hårddiskar i burken, två är RAID:ade och här ligger Windows (C:), och har sen två diskar (I: & J:) över till annat mojs. Har ungefär 150 GB ledigt som jag hade tänkt avsätta för Ubuntu på disk (I:), men har även ca. 150 GB till med annan information på den disken som jag inte vill ska påverkas av min Ubuntu-partition (Ext3).
Det jag funderar på är:
1. Kan jag genom Ubuntus installationsprogram skapa en Ext3-partition på min disk (I:) på cirkus 100-150 GB utan att inverka på den information som redan finns på disken?
2. Om jag vill ta bort Ext3-partitionen på disken och låta utrymmet återgå till NTFS och disk (I:)? Hur gör jag då? Informationen på Ext3-partitionen är det strunt samma med, men övrig NTFS-info skall lämnas intakt - vilket utesluter formatering av hela disken...
I övrigt borde de diverse guiderna utgöra tillräckligt stöd för att jag ska få känna lite på Ubuntu!
2: Njae, jag skulle inte rekommendera att du försöker "merge together" partitionerna igen till en stor NTFS-disk. Då är det nog enklare om du gör en back-up, formaterar disken och flyttar tillbaka allt igen. (Inte för att jag tror att du skulle vilja det när du väl kommit igång med Ubuntu, men...)
Lycka till, och tveka inte att fråga om det skulle vara något!

-- inabsurdum.se --[br]-- tranehag.se/eric --[br][img width=350 height=19]http://img212.imageshack.us/img212/2904/ubd5071an4.png[/img]
-
SV: Ta bort partition utan formatering?
För enkelhetens skull verkar det som om jag nog får pilla in Ubuntu på en annan disk där jag har mer fristående skräpfiler som det är enklare att flytta fram och tillbaka... På disken jag ursprungligen tänkte på ligger det en del spel, filmer som jag håller på att redigera och diverse program. Funkar inte så bra att flytta fram och tillbaka på det utan att förlora på det!
Tack för hjälpen!
Tack för hjälpen!