Sakta men säkert går världen mot en bättre ordning.

Svenska staten har redan som målsättning att den offentliga sektorn ska gå över till det samma!hanzukun skrev: Om Sverige nu är den "fantastiska super-duper-IT-nation nummer 1"* som politikerna förut pratade om så är det väl dags att vi också hoppar på tåget. Det är helt klart rätt riktning. Det skulle bli det bästa sen rökförbudet på krogar inleddes!
* En sanning med modifikation.
Inte förstaplats, men väl på plats sju. Det är ju helt tokigt det heller med tanke på vår storlek.hanzukun skrev: Om Sverige nu är den "fantastiska super-duper-IT-nation nummer 1"* som politikerna förut pratade om så är det väl dags att vi också hoppar på tåget.
Du försöker verkligen att få det att de som gillar öppnaformat är anarkistiska kommunister.plun skrev: Men precis som Computersweden artikeln så handlar det här om pengar inte ideologier..IBM vill tjäna pengar, RedHat liksaå... i slutändan så blir allting billigare.
Nej jag hymlar inte med att jag fullständigt håller med IBM bossen.Barre skrev:Du försöker verkligen att få det att de som gillar öppnaformat är anarkistiska kommunister.plun skrev: Men precis som Computersweden artikeln så handlar det här om pengar inte ideologier..IBM vill tjäna pengar, RedHat liksaå... i slutändan så blir allting billigare.
Så är det inte, sluta upp att kasta skit på förespråkare av öppnaformat i alla trådar.
Nej jag har inte missat det..... rent förtydligande att det härBarre skrev: Jag håller också med om att öppen källkod inte handlar om filosofi, religon eller ideologi.
Men eftersom du inte läser det folk skriver och/eller inte vill förstå så har du uppenbarligen missat det..
men varför i helvete håller du på att provocera och kasta skit på alla förespråkare för öppnafilformat i de flesta av dina inägg då?plun skrev:Nej jag har inte missat det.....Barre skrev: Jag håller också med om att öppen källkod inte handlar om filosofi, religon eller ideologi.
Men eftersom du inte läser det folk skriver och/eller inte vill förstå så har du uppenbarligen missat det..
Jag ser det enbart som iskalla fakta, världen är inte Bullerbyn...Barre skrev:men varför i helvete håller du på att provocera och kasta skit på alla förespråkare för öppnafilformat i de flesta av dina inägg då?plun skrev:Nej jag har inte missat det.....Barre skrev: Jag håller också med om att öppen källkod inte handlar om filosofi, religon eller ideologi.
Det är det som jag försöker få dig att sluta med. Rent idiotiskt beteende.
Det finns till och med två.plun skrev: Bullerbyn finns inte.
Nej det är inte det som konkurrenslagstiftning går ut på.CryingFreeman skrev:Menar du att man ska lagstifta bort proprietära format?∓quot;plun"\ skrev:det härär en ren marknad/konkurrenslagstiftningsfråga, inget annat.![]()
Du har helt fel i detta om du läser ComputerSweden artikeln och funderarCryingFreeman skrev: Det är när man ska välja det billigaste alternativet som öppen källkod inte har någon chans.
För det första: utbildningskostnader för att använda öppenkällkods-lösningar framför redan etablerade lösningar med stängd källkod är knappt försvarbara även om de långsiktiga vinsterna blir större.
För det andra: Det finns väldigt få företag med inhouse-kompetens på öppen källkod i stordrift. Det är således inte ekonomiskt försvarbart ens i en administrationssynpunkt att gå över till öppen källkod eftersom utbildningskostnader och övergångskostnadesr skulle skjuta i höjden något hejdlöst.
För det tredje: Både företag och myndigheter har specialprogram och lösningar som inte finns porterade till Linux-miljön, vilket innebär att man måste nyutveckla gamla lösningar för en ny plattform vilket är fruktansvärt kostsamt.
Detta innebär att det måste finnas en annan drivkraft bakom initiativen än den rent monetära, eftersom det inte är ekonomiskt försvarbart på kort sikt att slänga ut proprietär programvara till förmån för fri/öppen programvara.
Det är här vi patetiska fundamentalister, loosers, sabotörer och flumm kommer in i bilden.
EDIT: Lade till "patetiska" också. Jag höll på att glömma det.
Om inte det styrmedlet innebär att lagstifta bort sluten källkod så vet jag inte vad ..plun skrev: Du har helt fel i detta om du läser ComputerSweden artikeln och funderar
Ett företag som nästan enbart lever på licenser (MS) har inte en chans
att klara konkurrensen från företag som syr ihop öppenkällkodslösningar.
Däremot så behöver då öppenkällkoden lagstiftningar för att kunna vara med på
"marknadens" spelplan. Ett styrmedel är då att man inte får använda slutna format inom offentlig verksamhet.