webbserver

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
bejjo

webbserver

Inlägg av bejjo »

Hej jag är en riktigt Newbee på ubuntu & Linux över huvudtaget.
Jag har gjort försök med Linux förut men det har stupat på att jag inte haft tiden och orken att sätta mig in i det hela.
Iallafall, jag tänkte jag skulle sätta upp en webbserver och nu undrar jag lite försiktigt om det fungerar med den "enkla" ubuntun eller om jag behöver ha serverversionen av det hela.
Sen undrar jag också om det finns något ställe där man kan läsa in sig lite mer på detta eller om det är "trial'nerror" som gäller.

Det skall ju gå att köra windows applikationer i Linux, var kan jag få tag på ett program som hjälper mig med detta? Grejjen är den
att vi försöker få i gång ett nätverk i den förening som jag är medlem i och vi har efter ett mycket kort funderande valt att försöka
att använda oss av Linux(ubuntu). Efter ett kort överslag så skulle hela kostnaden för operativen bli mer än 30-40% av hela budgeten.
Så nu står vi(jag) inför ett helt nytt operativsystem som jag bara gjort halvhjärtade försök med innan. Först och främst skall operativet
installeras i burkarna, sedan skall nätverket upp och till slut skall en webbserver upp(+ en ev. mailserver).

Som Ni förstår har jag tagit mig rejält vatten över huvudet :mad: , men vi(jag) tyckte det var bättre spenderade pengar på hårdvaran än på ett operativsystem. Vi fick ett erbjudande att köpa in gamla win95 och winme till ett mycket "bra" pris. Men nej jag
har försökt att få windows95/ME att fungera i nätverk förut och det är inte roligt. :lol:

/bejjo
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

webbserver

Inlägg av ozamosi »

Oavsett Ubuntu-version kan du enkelt installera Apache - allt du behöver göra är att skriva sudo apt-get install apache2. När det är klart kan du lägga html-filerna i katalogen /var/www.

Det går att köra vissa windowsapplikationer i linux. Det är dock långt ifrån alltid det fungerar bra. Du kan läsa hur du gör här.
bejjo

webbserver

Inlägg av bejjo »

OK, tack för snabbt svar.
Jag kastar mej ut i ubuntuns vildmarker så får vi se hur länge jag överlever. (Lejon?)

/bejjo
Användarvisningsbild
Retardedpope

webbserver

Inlägg av Retardedpope »

bejjo: jag måste säga att jag tycker att det är ett bra initiativ att byta till ubuntu, speciellt med tanke på dina/era ringa kunskaper i området.

Själv kunde jag inte mycket om ubuntu/linux första gången jag installerade det (och ännu mindre första gången jag körde det) , men jag tyckte att det var jättelätt. Det var i princip bara att välja språk och tangentsbordslayout, trycka enter några gånger (jag var rätt nöjd med partitioneringen som installationsprogrammet föreslog, så där behövde jag också bara trycka enter). I övrigt var det mest bara att vänta... (Det tar lite tid att installera ett OS).

Hittills har jag varit helnöjd med att jag installerade ubuntu (och troligtvis även resten av familjen) och jag har hittat flera bra saker i ubuntu, som känns så bra och uppenbara att man undrar varför inte Microsoft inte har det i Windows... (Har hört att flera av de "nya" funktionerna i Vista redan finns i både Linux och Mac OS X)

Jag hoppas att ni kommer att bli nöjda med erat val av OS och även om man aldrig har kört något annat än windows, så är ubuntu så lätt och logiskt att använda att det knappast kommer att bli några problem (t.o.m. min mamma lyckades utan större svårigheter) ;)
bejjo

webbserver

Inlägg av bejjo »

OK! kan din mamma så kan jag, har hon installerat en webbserver?
Jag skojar bara! Men det känns redan bättr, tack för stödet jag kommer nog helt obevekligt återkomma med mer frågor.

/bejjo
Ps. kan jag få din mammas telefonnummer? =D Ds.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"